Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket eltillsats?  (läst 2563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2018, 20:31:12 »
Ok! Gör detta i morgon kväll, måste kika i manualen hur man gör detta :-)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2018, 20:32:39 »
Varför är 7 grader optimalt?  Sc:,h

Jag har blivit skolad att alla steg i Carnotcykeln ska ha sÃ¥ lÃ¥ga delta som möjligt, för att fÃ¥ sÃ¥ hög COP som möjligt. 
Vad man är ute efter är ett värmebärarflöde som ger lägsta tryck i kondensorn (=lägsta elförbrukning för kompressorn då förångartrycket kan anses konstant) vid önskad rumstemperatur. Då köldmediet kommer in i kondensorn i överhettat tillstånd och köldmediet i de fall det är en blandning har ett kondenseringsintervall medför det att för ett köldmedium som R407 får man högst COP när temperaturskillnaden värmebärare in/ut är 7-10 grader. Ämnet har varit uppe till diskussion tidigare: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17439.msg173250#msg173250.

   


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2018, 07:16:52 »
Såg i manualen att man bör rengöra smutsfilter.... Det är inte gjort på 15 år! Är detta en enkel procedur?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2018, 07:51:37 »
Dålig stavning kyltekniska ska det vara och det har med att vissa anser att man inte bör ha för lågt delta med vissa köldmedier (gaser)

COP påverkas av underkylningen i kondensorn, mer underkylning ger högre COP.
Så om man bara kollar på själva värmepumpen så ökar COP (vid samma framledningstemp) om :dt: ökar.
Men värmeavgivningen från radiatorerna minskar (vid samma framledningstemp) om :dt: ökar.
En bra kompromiss är därför ca 7-8 C på :dt:.

Sen finns även detta med glide på t ex R407C, jag är inte 100 säker på hur detta funkar men jag antar att trycket i kondensorn beror på vid vilken temperatur som köldmediet börjar kondensera och om man har ett :dt: på värmebäraren som är lägre än köldmediets glide så blir trycket i kondensorn lite onödigt högt.
Förlaringen är att köldmediet börjar kondensera ungefär vid temperaturen VB-in + glide, eller VB-ut vilket nu som råkar vara högst.
Om VB-in + glide är högre än VB-ut så blir då trycket högre i kondensorn vid samma framledningstemp än om VB-ut minus VB-in är större än gliden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2018, 09:31:50 »
Verkar vara fler än jag med ca 15 år gamla Nibe värmepumpar som upplever en minskad uteffekt.
Kanske är det så att 15 år och ca 50-60 000 timmar på kompressorerna är ungefär vad de klarar av.
Om jag ids skall också jag jämföra elpatron med kompressoreffekten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!