Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8  (läst 2890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas129

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« skrivet: 20 december 2022, 13:47:13 »
Hej. DÃ¥lig taiming sÃ¥ här innan jul och allt.  tOOmten

Fick ett LP-larm på min Nibe Fighter 1235-8 som är 13 år gammal. Upptäckte det igår när varmvattnet helt plötsligt slutade att fungera.
Ringde min auktoriserad NIBE-reperatör men de hade inte tid den här veckan, om de har tid nästa vecka vet jag ej...

Någon som har några enkla felsökningstips eller tips på lösningar? Nivåkärlet har vätska till 2/3 enligt manualen.
Som sagt ingen kul taiming. Tänker om jag kan hitta felet så kan eventuell reservdel beställas av NIBE-reperatören nu då det lär vara leveranstider i och med jul och allt.
Eller så har jag tur att det går att fixa utan någon ny del.

Status just nu är att bergvärmepumpen blinkar rött och det står LP-larm. Inget varmvatten och ingen värme i elementen. Har testat att starta om den. Får samma fel efter cirka tre-fyra minuter efter att kompressorn har gått igång.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #1 skrivet: 20 december 2022, 14:05:29 »
Det kan vara köldbärarpumpen som krånglar eller igensatt filter på köldbärarkretsen. Det kan också vara expansionsventilen som är problemet.

I centrum av köldbärarpumens motorhus finns det en mutter. Skruva loss den. Det kan läcka lite köldbärare. Tryckavlasta köldbärarkretsen först om den är trycksatt. Med muttern borta ser  man motoraxeln i vilken det finns ett mejselspÃ¥r. Starta värmepumpen och kontrollera att axeln roterar. Gör den inte den kan man hjälpa den igÃ¥ng med en skruvmejsel. Det kan ocksÃ¥ vara glappkontakt i hastighetsomkopplaren.

Läs av vad det är för köldbärartemperaturer under den tid värmepumpen går. Temperaturerna strax innan pumpen stannar är bra att ha för diagnos.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29429
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #2 skrivet: 20 december 2022, 14:45:22 »
Börja annars med att ställa KB-pumpen meny 9.2.12 i läge "10 dgr. Kont" så ser du om temperaturerna på köldbäraren i meny 5.0 stabilicerar sig på samma temp när kompressorn inte går?
Man kan hjälpa igång KB-pumpen enligt denna beskrivning, det är pumpen som sitter längst in bakom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas129

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #3 skrivet: 20 december 2022, 15:37:58 »
Tack Roland och Carl N. Porblemet är löst. Det var kb-pumpen som behövde lite hjälp igång som löste allt som ni skrev. Kör 10 dagar nu och hoppas att problemet inte kommer tillbaka igen sedan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #4 skrivet: 20 december 2022, 15:51:37 »
Var beredd på att problemet kan återkomma. Det finns en trång spalt i motorn där det kan hamna rostflagor. Har man tur mals de sönder.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #5 skrivet: 22 december 2022, 19:31:29 »
Jag har motsvarande fel med samma bvp modell.
Lp larmen kommer spontant. Ibland med dagars mellanrum och ibland flera gånger om dagen. Oftast har kompressor gått länge , 30-65 minuter innan lp larm löses ut varje gång.

Vill utesluta andra faktorer än kompressor , expansionsventil och torkfilter.

Försöker att stänga av påfyllnadssats för att rensa smutsfilter. Ventilerna är tröga att rotera. Och det sprutar ut mycket vätska så att jag har inte vågat skruvat tillbaka kapseln. Tror ni detta kan vara en förklarlig orsak? Vad gör jag för att lösa det i så fall? Det ska väl inte spruta ut vätska när ventilerna är stängda?
« Senast ändrad: 22 december 2022, 19:34:07 av Da000 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #6 skrivet: 22 december 2022, 20:11:56 »
Om kompressorn har gått länge när larmet kommer är det förmodligen något annat problem. Blockerande skräp i pumpen brukar betyda att den inte orkar starta.

Vad är det för köldbärartemperaturer normalt? Förändras de innan ett larm?

Det ska inte spruta ut vätska när ventilerna är stängda men kolla att vreden verkligen är vridna 90 grader. Det behöver inte fattas mycket för att det ska bli en passage kvar. Det borde också fungera med att tryckavlasta köldbärarsystemet genom att öppna säkerhetsventilen. Utan tryck i systemet ska det inte spruta ut köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #7 skrivet: 22 december 2022, 23:05:25 »
Vad skulle felen kunna vara rent hypotetiskt tror du ? Har ett känt fel på min kb-ut givare.

Larm tidpunkt   Larmtyp   Kb-in   Kb-ut   utetemp   framledningtemp   returledningtemp   varmvattentemp   hetgastemp   kompressortid (min)
202212222142   2   4,5   35,6   3,8   28   26   48,9   96,8   58
202212221725   2   4,5   46,2   3,7   28   26,1   49   96,2   45
202212190015   2   4,2   46,8   -1,6   25,9   23,7   47,4   90   32
202212182318   2   4   49,3   -1,5   26   23,9   47,9   91,9   69

Om kompressorn har gått länge när larmet kommer är det förmodligen något annat problem. Blockerande skräp i pumpen brukar betyda att den inte orkar starta.

Vad är det för köldbärartemperaturer normalt? Förändras de innan ett larm?

Det ska inte spruta ut vätska när ventilerna är stängda men kolla att vreden verkligen är vridna 90 grader. Det behöver inte fattas mycket för att det ska bli en passage kvar. Det borde också fungera med att tryckavlasta köldbärarsystemet genom att öppna säkerhetsventilen. Utan tryck i systemet ska det inte spruta ut köldbärare.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #8 skrivet: 23 december 2022, 04:56:59 »
kb-ut är trasig, det har gått in fukt i den, köp nya till båda kbgivarna. 518722 artnr på nibe
Kb ut har däremot ingen styrande funktion, men kan vara bra att kunna se värdena.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #9 skrivet: 23 december 2022, 10:40:19 »
I och med att givaren för utgående köldbärare har havererat är det svårt att gissa vad det är för fel.

Är det golvvärme i huset? Värmebärartemperaturerna är lÃ¥ga. Hetgastemperaturen brukar ligga 30-35 grader över temperaturen för utgÃ¥ende värmebärare. Här är det betydligt större skillnad. Det kan ju ha varit sÃ¥ att pumpen gjorde varmvatten och dÃ¥ blir skillnaden rimligare men varmvattenberedning ska inte ge lÃ¥gtryckslarm. 

Verkar värmepumpen ge den effekt den ska ge när den går? Det är låg differens mellan in- och utgående värmebärare men är det golvvärme kan det bli så.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Da000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #10 skrivet: 23 december 2022, 13:17:01 »
Det stämmer att det är golvvärme i huset, båda våningsplanen. Ska hetgasen ligga på ca 80 grader , stämmer det? Hetgas brukar gå upp till 100-110 grader när varmvattenberedning är igång.
Jag kan följa med vid vilka scenarion larmen löses ut. Haft att en känsla att det kan vara vid varmvattenberedningen, men det är då ev. felbefogad.

I och med att givaren för utgående köldbärare har havererat är det svårt att gissa vad det är för fel.

Är det golvvärme i huset? Värmebärartemperaturerna är lÃ¥ga. Hetgastemperaturen brukar ligga 30-35 grader över temperaturen för utgÃ¥ende värmebärare. Här är det betydligt större skillnad. Det kan ju ha varit sÃ¥ att pumpen gjorde varmvatten och dÃ¥ blir skillnaden rimligare men varmvattenberedning ska inte ge lÃ¥gtryckslarm. 

Verkar värmepumpen ge den effekt den ska ge när den går? Det är låg differens mellan in- och utgående värmebärare men är det golvvärme kan det bli så.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #11 skrivet: 23 december 2022, 13:33:26 »
Med tanke på värmebärartemperaturerna tycker jag en hetgastemperatur på 65-70 grader skulle vara rimlig men Nibepumpar kanske är lite olika min IVT. Det kan också vara så att hetgasgivaren visar fel, det förekommer att de visar fel med 5-10 grader. Cirka 85 grader hetgastemperatur vid varmvattenberedning är rimligt.

Rekommenderar att testa med annan givare, det fungerar med en elektronisk ugnstermometer om man gör fast givaren vid hetgasröret och isolerar runt om. Det är inte bra om hetgastemperaturen verkligen går upp till 110 grader, det tyder på att något är fel, t.ex. att kompressorn börjar bli sliten.

Det kan ocksÃ¥ betyda att det är fel pÃ¥ expansionsventilen eller att den är fel inställd. Trycket i förÃ¥ngaren är dÃ¥ för lÃ¥gt vilket skulle kunna förklara lÃ¥gtryckslarmen men jag undrar om det enbart kan ge sÃ¥ hög hetgastemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29429
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #12 skrivet: 24 december 2022, 00:55:59 »
Om hetgasgivaren visar rätt så är det troligen gasbrist.
Som sagt är det fel på KB-ut givaren.
Det ät väldigt liten diff mellan VB-fram och VB-r, detta tyder också på gasbrist, men kan även bero på för högt ställd VB-pump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3634
  • Karma +3/-0
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #13 skrivet: 24 december 2022, 17:53:49 »
Jag håller inte med om fasta rekommendationer om vad hetgasen bör vara över framledningstemperaturen. Spelar ingen roll vad man gör med maskinen under slutet av varmvattenberedning så blir det över 100 grader på R407C. Förhållandet är logaritmiskt, inte linjärt.

Trådskaparen, lyssna om du kan köra ett klick från lågtryckspressostaten efter maskinen stannat, så det inte är ett glapp bara. Kontrollera LP-kablage. Har du snabbkoppling på sidan av mondulen så kan du underhålla den kontakten. Även kontrollera ohm uppe vid styrkortet, kablarna i samma färg som kommer från modulen. Två närmast dig bör det vara om du vrider fram displaymodulen. Du måste ta bort kontaktstycket från displayen för mätning.

Avisolera expansionsventilens utgång och se om det isar på ordentligt. Mät temperaturen där med trådgivare, kylpasta, aluminumtejp och isolering. Sökord för givaren: "thermocouple k-type".
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: LP-larm - vad göra? Nibe Fighter 1235-8
« Svar #14 skrivet: 25 december 2022, 10:36:16 »
Jag håller inte med om fasta rekommendationer om vad hetgasen bör vara över framledningstemperaturen. Spelar ingen roll vad man gör med maskinen under slutet av varmvattenberedning så blir det över 100 grader på R407C. Förhållandet är logaritmiskt, inte linjärt.


Det är R407 i min pump och hetgastemperaturen är ca 85 grader i slutet av en varmvattenberedning när VBut är ca 53 grader. Skulle hetgastemperaturen nå upp till 100 grader skulle jag bli bekymrad.

Jag tittade i tryck/entalpidiagrammer för R407 och kommer man upp till kondensationstemperaturer runt 60 grader böjer isotermerna blir rätt ordentligt krökta sÃ¥ det dÃ¥ kan mycket väl blir 100 grader hetgastemperatur utan att nÃ¥got är fel. Hetgastemperaturen sticker iväg uppÃ¥t snabbt där med ökande kompressionstryck. Men i det här fallet var temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende värmebärare i samtliga redovisade fall 28 grader eller lägre. 

Det som stökar till det är att hetgasgivarna verkar kunna visa mycket fel så 90 grader hetgastemperatur behöver inte vara 90 grader.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!