Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 hÃ¥ller inte värmen  (läst 4742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kribb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245 håller inte värmen
« skrivet: 21 februari 2017, 21:48:20 »
Hej

Har ett Nibe F1245 som installerades i slutet av 2013.  Golvvärme i hela huset. Allt har fungerat felfritt tills för en vecka sedan dÃ¥ vi kände att det var ovanligt kallt i de tvÃ¥ rummen längst bort frÃ¥n Niben.   I rummen var temperaturen 17 grader som kallast och i resten av huset lÃ¥g den pÃ¥ 19-20 (vi har inställt pÃ¥ 22).  Det var inte speciellt kallt ute, ca -14C och jag bor i Norrlands inland och har haft betydligt värre vintrar än denna. Dessutom är huset ett miljöhus och otroligt välisolerat.
Jag kollade värmepumpen och ingen fellogg fanns och den gick på som vanligt. Har inte heller ändrat i några inställningar varken inne i rummen eller i pumpen.
 
Ringde service eftersom jag fortfarande har garanti pÃ¥ den och han förstod inte heller varför det var sÃ¥ kallt inne.  Allt sÃ¥g ok ut och som sagt är ju denna vinter nog den mildaste hittills sen vi byggde huset. Jag kan inte sÃ¥ mkt om varken golvvärme eller pumparna men vad jag förstod sÃ¥ kollade han även att inget hakat upp sig i själva golvvärmen och alla flöden var öppna.
Han höjde upp temp med +5 och sa Ã¥t mig att sänka sen dÃ¥ det blev varmt vilket det blev..hade över 24 grader inne ett tag.   Nu en vecka senare sÃ¥ dippar tempen igen...under 20 grader i de tvÃ¥ rummen längst bort och temperaturen gÃ¥r sakta ner.   Nu -12C , dvs inte speciellt kallt.

Vad kan det vara för fel?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2017, 22:13:02 »
vet du vilka slingor som gÃ¥r till kalla rum ,har du termoshuntar  pÃ¥ fördelarna
kan vara något strul med givare i rum eller termoshuntarna kolla om det är varmt på slingorna , om man känner på alla slingor ut och så ska dom vara ungefär lika ,

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2017, 22:14:33 »
Du bör nog prova att ställa in rätt värme kurva den bör höjas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2017, 22:16:01 »
Spontant så tror jag mer på att golvvärmen krånglar.
Om värmepumpen vore boven så borde den larma.
Blir det kallare i hela huset och värst i rummen längst bort?
Min gissning är att cirkpumpen på golvvärmefördelaren krånglar i så fall.
Men det kan också vara styrningen till golvvärmen, några termostater eller att ventilerna under termostaterna fastnar.

Jag skulle prova att demontera alla styrdon och kolla att alla ventiler fjädrar ut.
Kör sen så ett tag, blir det varmt inne så sänk kurvan.
Funkar det utan att det blir kallt så kan man anta att det är golvvärmen som krånglar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2017, 22:22:46 »
Inte helt ovanligt att innetempen blir fel vid snabba väder omslag om man inte kör med innegivare som kompenserar för ev fel nu vet jag inte om ts har nån men det bör han eftersom F1245 levereras med innegivare men sen beror det på vad rumsgivarfaktorn står på men kurvan först.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kribb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2017, 22:36:59 »
Hej

Tack för svar!   Jag kan ju inte sÃ¥ mycket om detta men jag tror att servicekillen som var här kollade själva golvvärmen och shuntarna och hittade inget fel.
Kan värmekurvan behöva justeras efter 3 år? Vi har ju haft samma kurva varje vinter utan problem hittills tänker jag, varför räcker den inte till nu denna milda vinter?

Carl N: ja det blir kallare i hela huset och värst längst bort frÃ¥n pumpen.  Vi har termostater i varje rum som är inställda pÃ¥ 22 grader.

Jag tänkte ocksÃ¥ att det kunde vara väderomslag men dÃ¥ vi först upptäckte det var en fredag för 1.5 vecka sedan dÃ¥ jag reagerade pÃ¥ att det var kallt i rummen.  PÃ¥ lördagen ännu svalare och söndagen var det nere pÃ¥ 17 i de tvÃ¥ värsta rummen.  PÃ¥ tvÃ¥ dygn bör den väl hinna kompensera för väderomslag?

edit: då det fixades sist ändrade han inte kurvan utan gick på temp-inställningen på pumpen och ändrade från 0 till +5 och sa att jag skulle sänka då det blivit varmt.
sen är det lite spekulationen från min sida nu men jag hör när golvvärmen går igång, det knakar lite och knäpper i golvet och jag inbillar mig att jag inte hörde det förra helgen alls då det blev kallt och även nu har jag tänkt på att det inte knäpper i golven av golvvärmen.. men jag är inte säker på det.
« Senast ändrad: 21 februari 2017, 22:41:35 av Kribb »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2017, 22:40:21 »
Igensatt filter på värmebäraren, så att flödet har minskat?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2017, 22:42:13 »
Hej

Tack för svar!   Jag kan ju inte sÃ¥ mycket om detta men jag tror att servicekillen som var här kollade själva golvvärmen och shuntarna och hittade inget fel.
Kan värmekurvan behöva justeras efter 3 år? Vi har ju haft samma kurva varje vinter utan problem hittills tänker jag, varför räcker den inte till nu denna milda vinter?

Carl N: ja det blir kallare i hela huset och värst längst bort frÃ¥n pumpen.  Vi har termostater i varje rum som är inställda pÃ¥ 22 grader.

Jag tänkte ocksÃ¥ att det kunde vara väderomslag men dÃ¥ vi först upptäckte det var en fredag för 1.5 vecka sedan dÃ¥ jag reagerade pÃ¥ att det var kallt i rummen.  PÃ¥ lördagen ännu svalare och söndagen var det nere pÃ¥ 17 i de tvÃ¥ värsta rummen.  PÃ¥ tvÃ¥ dygn bör den väl hinna kompensera för väderomslag?
Kolla filtren kan vara skit  reagerar lite olika

Utloggad Kribb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2017, 22:48:11 »
Kolla filtren kan vara skit  reagerar lite olika

hur pass enkelt är det att kolla och var gör jag detta?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2017, 23:07:34 »
försöker få in en bild hur det ser ut

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2017, 23:08:44 »
Jag vet inte hur det ser ut på din 1245a, men ofta sitter VBfitret på värmebärarreturen nära värmepumpen.
För att kolla filtret bör du kunna stänga före och efter filtret.
Men om det är så att flödet minskat pga igensatt filter så skulle du först kunna pröva att öka farten på cirkulationspumpen. Får du bättre funktion på värmedistributionen då så kan det bero på att filtret bromsar flödet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2017, 23:11:12 »
försöker få in en bild hur det ser ut
sexkanten ska tas bort kan sitta lite hårt OBS du måste stänga av VP
och försöka hitta ventiler på båda sidor om filtret annars fyller du rummet med vatten inget bra

Utloggad Kribb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2017, 06:25:27 »
Jag vet inte hur det ser ut på din 1245a, men ofta sitter VBfitret på värmebärarreturen nära värmepumpen.
För att kolla filtret bör du kunna stänga före och efter filtret.
Men om det är så att flödet minskat pga igensatt filter så skulle du först kunna pröva att öka farten på cirkulationspumpen. Får du bättre funktion på värmedistributionen då så kan det bero på att filtret bromsar flödet.

förut fixades det med att pÃ¥ inomhusklimat ändra temperaturen frÃ¥n 0 till +5.  DÃ¥ blev det asvarmt inne.  Tyder det pÃ¥ filtret?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2017, 10:19:09 »
Jag tycker det tyder på fel värme kurva. Ställ alla termostaterna på max och justera in rätt kurva blir det för varmt i nått enstaka rum kan du ställa ner termostaten där men använd inte termostater överallt om du inte har arbetstank och extern cp. F1245 har en utmärkt loggnings funktion via usb använd den då ser man hur vp går men är det fel i nån shunt syns det inte. Varför har du shunt har du blandat system med både radiatorer och golvvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1245 håller inte värmen
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2017, 10:23:32 »
Är det vatten och tryck i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!