Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PVC-rör som foderrör?  (läst 8609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
PVC-rör som foderrör?
« skrivet: 18 oktober 2007, 09:20:05 »
Hej!

Pratade med en kollega om hur man jobbar med bergvärme i USA och han påstår att man använder sig av PVC-rör som foderrör. Detta skulle innebär en mycket lägre kostnad för oss som har väldigt långt ner till berg.
Är det någon som hört talas om detta?
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2007, 13:01:17 »
Nej tyvärr känner inte till att man använt pvc rör i Sverige. Tanken är dock intressant, borde säkert fungera om man gör dom tillräckligt tjockväggiga.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2007, 14:01:04 »
Ifall det skulle stämma så undrar man vilken borrmetod man använder sig av.
I min borrning ingick fodrröret som en del av borren med en påsvetsad krona.
Sedan tror jag inte att ett PVC-rör skulle godkännas.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2007, 14:30:20 »
Ifall det skulle stämma så undrar man vilken borrmetod man använder sig av.
I min borrning ingick fodrröret som en del av borren med en påsvetsad krona.
Sedan tror jag inte att ett PVC-rör skulle godkännas.
Din borrare använde kanske Symmetrix med en ringkrona.  Men jag tror inte själva foderröret används som borrigg, utan det är en roterande krona som svetsas fast i botten av foderröret (dvs själva kronar kan fortfarande rotera).  Kronan sätts i rotation av av borren.  Även om just denna lösning kanske bara är avsedd för stÃ¥lrör, sÃ¥ är det väl inget i princip som gör att man inte skulle kunna klistra/klämma pÃ¥ (eller viken metod man nu skulle välja) PVC-rör.  Det är ju inte röret i sig som skall ta den största smällen utan borrkronan.

Men sedan finns det ju vanlig Odex-borrning med en expanderande borrkrona.

Så några tekniska problem för att använda någon typ av plaströr finns väl inte egentligen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2007, 14:58:25 »
Ifall det skulle stämma så undrar man vilken borrmetod man använder sig av.
I min borrning ingick fodrröret som en del av borren med en påsvetsad krona.
Sedan tror jag inte att ett PVC-rör skulle godkännas.
Din borrare använde kanske Symmetrix med en ringkrona.  Men jag tror inte själva foderröret används som borrigg, utan det är en roterande krona som svetsas fast i botten av foderröret (dvs själva kronar kan fortfarande rotera).  Kronan sätts i rotation av av borren.  Även om just denna lösning kanske bara är avsedd för stÃ¥lrör, sÃ¥ är det väl inget i princip som gör att man inte skulle kunna klistra/klämma pÃ¥ (eller viken metod man nu skulle välja) PVC-rör.  Det är ju inte röret i sig som skall ta den största smällen utan borrkronan.

Men sedan finns det ju vanlig Odex-borrning med en expanderande borrkrona.

Så några tekniska problem för att använda någon typ av plaströr finns väl inte egentligen.


Så här såg den ut.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2007, 15:09:43 »
Ja?  Ser väl bra ut?

http://www.rotex.fi/principle.html

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2007, 15:10:52 »
Det skulle ju innebära att du slipper svetsa utan i princip bara limmar skarvarna. Bättre arbetsmiljö för borrarna med tanke på vikt och så.
Undrar om det finns direktiv kring hur ett "energihål" måste vara uppbyggt i Sverige?
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad Bjarven

  • MSc Innovation Management
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2007, 15:12:19 »
Ja?  Ser väl bra ut?

http://www.rotex.fi/principle.html


Det står inget om vilket material som "casingen" måste bestå av.....kanske skulle det funka med PVC-rör
Värmepump är givet för uppvärmning

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2007, 15:20:32 »
Det skulle ju innebära att du slipper svetsa utan i princip bara limmar skarvarna. Bättre arbetsmiljö för borrarna med tanke på vikt och så.
Undrar om det finns direktiv kring hur ett "energihål" måste vara uppbyggt i Sverige?

Kraven i Normbrunn 97 som de flesta (kanske alla) kommuner kräver ser ut så här.

"Materialkrav stålfoderrör:

Nedan anges rekommenderade dimensioner för stålfoderrör. Rekommenderad godstjocklek medger en livslängd av 96 år under normala förhållanden.

139.7 mm x >= 5.6 mm*
168.3 mm x >= 5.6 mm*
193.7 mm x >= 5.4 mm*
Minsta krav för stålfoderrör godstjocklek = 5.0 mm*.
* För samtliga dimensioner gäller stålkvalitet och toleranser enligt DIN 1626 eller motsvarande

Utformningskrav för borrning i jordlager med foderrör:
- Foderrör skall neddrivas minst 2 m i fast berg, dock minst 6 m från markytan.
- Svetsskarvar mellan foderrör skall vara täta och hållfasta mot arbetstryck
- Tätning mellan foderrör och berg skall genomföras och vara tät. Rekommenderad tätningsmetod, cementering."

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2007, 15:26:22 »
Kommer vi att ha något rent grundvatten om 100 år, när foderrören börjar ge upp?
Rostfritt eller PP-plaströr borde väl vara bättre än järnrör.

Utloggad ipppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Valbo/Sverige
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2007, 18:44:36 »
Har jobbat med brunnsborrning i 4 år och jag tror inte att pvc rör håller för påfrestningen... Desto längre till berg desto större påfrestning är det för rören och "svetsskarvarna", eftersom det är det första röret som drar ner allting, då man borrar med en sänkhammare... Det finns ingenting som trycker på ovanifrån... och 40-60m sten, sand eller jord blir mycket friktion till slut =) Tro mig...

Eftersom man hela tiden kör av svetsskarvar som är väldigt ordentligt svetsade pga friktionen sÃ¥ har jag svÃ¥rt för att tro att en limming kommer hÃ¥lla för samma pÃ¥frestning... Isf mÃ¥ste ju en helt ny borrtekning införas, där själva foderrören inte tar lika mycket stryk... Däremot vore ju detta en bra idé där man har "berg i dagen"... dÃ¥ man högst kanske behöver 1-2 m föderrör... DÃ¥ blir det ingen skarv alls, men man mÃ¥ste ju se till att fÃ¥ ner foderröret i berg en bit ändÃ¥, om inte regelverket ändras alltsÃ¥....  ;) vill minnas att man mÃ¥ste driva ner foderröret minst 2m i "friskt" berg, dvs sprickfritt... Har för mig att det är mindre krav pÃ¥ djupet man mÃ¥ste ner med foderrör, räcker med 3m nuförtiden... Förr var det 6m... SÃ¥ vart vi iaf informerade...


********

IVT X-15 *** Borrdjup 2 x 160m *** 300L VVB *** Uppvärmd yta = 273m2 --- Enplansvilla 208m2 med golvvärme + radiatorer --- Garage 65m2 med IVT 42NM43 fläktelement ***

********

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2007, 20:16:17 »
Har jobbat med brunnsborrning i 4 år och jag tror inte att pvc rör håller för påfrestningen... Desto längre till berg desto större påfrestning är det för rören och "svetsskarvarna", eftersom det är det första röret som drar ner allting, då man borrar med en sänkhammare... Det finns ingenting som trycker på ovanifrån... och 40-60m sten, sand eller jord blir mycket friktion till slut =) Tro mig...

Eftersom man hela tiden kör av svetsskarvar som är väldigt ordentligt svetsade pga friktionen sÃ¥ har jag svÃ¥rt för att tro att en limming kommer hÃ¥lla för samma pÃ¥frestning... Isf mÃ¥ste ju en helt ny borrtekning införas, där själva foderrören inte tar lika mycket stryk... Däremot vore ju detta en bra idé där man har "berg i dagen"... dÃ¥ man högst kanske behöver 1-2 m föderrör... DÃ¥ blir det ingen skarv alls, men man mÃ¥ste ju se till att fÃ¥ ner foderröret i berg en bit ändÃ¥, om inte regelverket ändras alltsÃ¥....  ;) vill minnas att man mÃ¥ste driva ner foderröret minst 2m i "friskt" berg, dvs sprickfritt... Har för mig att det är mindre krav pÃ¥ djupet man mÃ¥ste ner med foderrör, räcker med 3m nuförtiden... Förr var det 6m... SÃ¥ vart vi iaf informerade...


I normbrunn 97 sÃ¥ stÃ¥r det minst 6 m foderrör. Om man inte ändrat normen sÃ¥ är det väl det som gäller.  Thumbsup?

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2007, 20:37:45 »
I normbrunn 97 sÃ¥ stÃ¥r det minst 6 m foderrör. Om man inte ändrat normen sÃ¥ är det väl det som gäller.  Thumbsup?
Tja, "gäller"???  Normbrunn 97 är pÃ¥ inga sätt nÃ¥gon lag.  Det är en av branschen definierad norm.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2007, 08:28:42 »
I normbrunn 97 sÃ¥ stÃ¥r det minst 6 m foderrör. Om man inte ändrat normen sÃ¥ är det väl det som gäller.  Thumbsup?
Tja, "gäller"???  Normbrunn 97 är pÃ¥ inga sätt nÃ¥gon lag.  Det är en av branschen definierad norm.


Ja, och som kommunerna hänvisar till i sina krav.
Jag har aldrig pÃ¥stÃ¥tt att det är nÃ¥gon lag men det är en norm som seriösa borrare anslutit sig till och sÃ¥ länge det inte kommit nÃ¥gon nyare sÃ¥ är det den normen som "gäller"  Thumbsup

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 08:36:24 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: PVC-rör som foderrör?
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2007, 09:59:16 »
Det är den normen som "gäller" om man talar om Normbrunn 97 ja...  Men i de fall man inte har specat Normbrunn 97 sÃ¥ fÃ¥r det väl helt enkelt vara omständigheterna som gäller.

För övrigt undrar jag hur mÃ¥nga det är som har en brunn som genomförts till 100% enligt Normbrunn 97.  Hade du t.ex. koll pÃ¥ om borraren kontinuerligt tog kloridhaltsprover under borrningen?

För övrigt väldigt dÃ¥ligt skrivet dÃ¥ kontinuerligt lär betyda hela tiden, eller vad betyder det egentligen?  Stog det en gubbe och hade koll pÃ¥ saltmängden under hela borrningen?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!