Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nâgra frâgor pâ AC som inte verkar ok  (läst 1322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corrado

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Nâgra frâgor pâ AC som inte verkar ok
« skrivet: 13 september 2017, 06:10:04 »
Jag har hus i Thailand och har nu haft reparation på ett system, men jag tycker inte den verkar fungera bra ändå.
Problemet var att det har läckt gas under en längre tid och felet var mycket ovanligt. Det tunna röret hade 5 porer. Det gick inte att se hålen men vid nedsänkning i vatten och med gastryck så syntes de.
Det är en Daikin Multi inverter 3MKD28GV2S som ska vara på 24000 BTU och den är 7 år gammal.
Min tro att ACn fortfarande inte är ok grundar jag på en mätning jag gjort. Jag har gjort så här. Jag sätter en digital labbtermometer i röret i taket där luften kommer ut (det är ett dolt system). Jag startar ACn, sätter den på 18° och Turbo. Sen mäter jag temperaturen varje minut under 30 minuter. Detta aggregat sitter i vardagsrummet. Sen jämför jag det med ACn i köket som är på 18000 BTU. Då kan jag konstatera detta: Vardagsrummets AC startar efter en minut på 16,7 och slutar på 11,3, den har då sänkt temp på tilluften 5,4°
Kökets AC startar på 20,0 och slutar på 8,1, den har då sänkt tilluften 12°
Jag tycker väl att vard.rummets AC som är större borde kunna sänka det mer än kökets. En annan sak som jag reagerar över är att v-rummets efter en minut ligger mycket lägre än kökets. Det tolkar jag som att det antingen visar att detta är ett större aggregat eller att det har med felet att göra.
Jag hoppas det finns ngn expert här som kan uttala sig om mina amatörteorier. Är det fortfarande fel och vad kan det i så fall vara för fel?
Sen tror jag att när de fyllde systemet, så fyllde de inte på genom att väga tuben och fylla på de kg som systemet ska ha utan att de fyller och avläser på mätaren att de fyllt optimalt.
Min undran är, hur kan de veta att de fyllt optimalt? Vilket värde bör de ha avläst? Min undran är om det är rätt mängd gas i ACn`
Jag ska se om jag här kan bifoga diagrammet jag ritat upp

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nâgra frâgor pâ AC som inte verkar ok
« Svar #1 skrivet: 23 september 2017, 23:17:52 »
Temperaturen på utblåset säger ingenting så länge inluftens temperatur och luftflödet är okänt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!