Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 14 Ã¥r gammal Daikin Altherma med felkod "u0" (brist köldmedium) - dags att byta?  (läst 321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hustomte85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

som ämnet lyder - har ett 14 år gammalt Daikin Altherma-system, en hydrobox/inomhusdel modell EKHBH008BA6WN med en varmvattenberedare (ekhws200b3z2) och utomhusdel ERHQ007ADV39. Bor i ett hus i Skåne byggt -85 där systemet alltså installerades 2010. Originalfönster och ganska lite gjort i huset i fråga om standardhöjningar. Vi flyttade in i aug 2023 och jag kunde i princip ingenting om värmepumpssystem då, när det började bli kallt utomhus (kallare än vad som nog är vanligare här nere) så upplevde vi att det var kallt på nedervåningen så fick vi hit en kyltekniker som egentligen inte gjorde mer än visade mig hur man justerar värmekurvan så att vi fick lite bättre effekt i radiatorerna.

Sedan ett par veckor tillbaka har värmepumpssystemet börjat krångla mer dock. Började först med en felkod F3 (överhettning i utloppsrör), någon vecka senare (efter att jag slagit av och på strömmen för att få bort felkoden och se om det bara var något temporärt fel) följt av felkod u0 (brist i köldmedium). Prövat slå av strömmen och starta om systemet flera gånger men felkoden u0 dyker upp igen inom någon timme. Kylteknikern jag pratade med säger att då är det troligen en läcka någonstans mellan utomhusdelen och innedelen. Tydligen så kan det innebära en kostnad på uppåt 10 000 kr att få det åtgärdat, beroende på vad som är fel. Han sa också att de installerade många av dessa Daikin Altherma i området för 14-17 år sedan och att många fortfarande är igång och håller, men livslängden är ju annars förväntad till runt 15 år.

Teknikern jag pratade med är samma firma som installerade systemet och som regelbundet varit här tidigare och kontrollerat, de tar dock 2500 kr enbart för att komma hit och felsöka. Pratade kort med en annan kyltekniker på orten som tydligen ska vara auktoriserat Daikin-serviceföretag och som enbart tar 875 kr och bara tar betalt om de kan åtgärda men som inte hade tid att infinna sig förrän nästa vecka.

Min tanke är att kanske låta den billigare teknikern komma och kika på systemet - kostar ju inget om de inte kan åtgärda. Frågan är dock om det är någon mening att slänga ut pengar i förhoppningen att systemet ska klara sig några år till, eller om man borde bita ihop och investera i en ny anläggning. Vad skulle det kunna tänkas kosta, när man redan har ett gammalt Daikin Altherma på plats? Eller borde man försöka fortsätta lappa och laga?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Hade undersökt om det gick laga. Annars beställt nytt system av den personen du väntar på. Kostsamt att byta rubbet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hustomte85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det känns dock som en stor chansning om det ska kosta 10 000 kr eller mer, i förhoppningen att inte något annat kostsamt i systemet också ska krångla eller lägga av inom de närmaste fem åren. Teknikern jag pratade med sa att ett nytt L/V-system kostar närmare 120 000 kr, borde man inte kunna komma undan billigare?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Inte billigare än så med bra funktion, finns billigare system som har kvalitetsproblem, komfortstörningar, ingen support, inga delar inom rimlig tid och livslängd på max 10 år. Så under 120 ska man inte gå. Ett Nibe-system utan installation kostar närmare det i bara delar utan installation. Allt har gått upp så galet mycket.
Därför tycker jag det påverkar synen på reparationer. Men reparationer kan ju vara helt fel vissa gånger, en chansning. Om systemet kostar 8000 kr per år i inköp (120000/15) så är det inte omöjligt lägga 10000 kr och få ut 3-5 år till är en plusaffär.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hustomte85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var iofs ett rätt klokt sätt att se på saken. Tack för bra input!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!