Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Altherma  (läst 380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WPT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Inställningar Altherma
« skrivet: 26 januari 2024, 15:30:29 »
Hello.
Sitter med en nyinstallerad Daikin Altherma EDLA 04E2V2, och hårdvarudelen är inga problem, allt provkört och klart.
Men när konfigureringen skall göras fastnar jag på varför det inte finns ett "lätt" sätt att få den att jobba stelt mot en tank.
Inga zoner, prioriteringar och scheman utan bara som en VP som laddar mot en tank med givare.

NÃ¥gon som har erfarenhet eller kunskap?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar Altherma
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2024, 15:46:29 »
Den första frågan är nog varför?
Den är avsedd att jobba med flytande kondensering och växla mellan att värma varmvatten eller husets värmesystem direkt.
Detta med att köra en värmepump med fast kondensering mot en tank är mer eller mindre borta nu, dom grejerna som enkelt kan styras så har försvunnit från marknaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inställningar Altherma
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 16:46:52 »
Den första frågan är nog varför?
Den är avsedd att jobba med flytande kondensering och växla mellan att värma varmvatten eller husets värmesystem direkt.
Detta med att köra en värmepump med fast kondensering mot en tank är mer eller mindre borta nu, dom grejerna som enkelt kan styras så har försvunnit från marknaden.
Det är bara i ditt huvud som ON/OFF är borta. Det med inverters är nog bra pÃ¥ sin ställen, men ska det vara en exakt värme i ett hus, finns det inget som kan slÃ¥ en shuntstyrning frÃ¥n en tank. DÃ¥ gÃ¥r det utmärkt att komplettera med ytterliga värmekällor av olika slag. Försök med det med en inverter, gÃ¥r inte, dÃ¥ den fÃ¥r hicka direkt. SÃ¥ att konsekvent föresprÃ¥ka inverters hur bra dom är och fungerar är inte bra. En dum VP ON/OFF  som den kan kallas, innehÃ¥ller inte en massa lullull som eketronik som gär sönder och kostar skjortan att laga. Sen att pÃ¥stÃ¥ att OJ vad du förlorar i det som kallas COP och jagas ner i minsta decimalen av alla. NÃ¥gra 1/10 delar här eller där är av obetydelse. Nu talas det om COP hit och dit, vet ni vad en VP ger i effekt, troligtvis inte, bara nÃ¥got som antas. NI som säger er veta. Har ni värmemätare inkopplade pÃ¥ utgÃ¥ende rör frÃ¥n VP. Troligtvis inte har ni det och dÃ¥ kan ingen säga att min VP ger sÃ¥ här mycket i värme. Effekten är ett förhÃ¥llande mellan flöde och differans mellan tur och retur Skulle tro att värdet svajar rätt häftigt när KB börjar gÃ¥ ner mot is. Det finns ingen inverter som ger en konstant effekt som hänför sig tiil specarna som tillverkarna upp ger. Dessa värden är under perfekta styrda förhÃ¥llanden med avgiven temp och KB;s temperatur detta kan ALDRIG uppnÃ¥s i verkliga livet eller olika hus.
Sen att betala en bra bit över  100 kkr för en VP som ingen vet om den kommer att fungera som den ska, är märkligt, men allt gÃ¥r att sälja med mördande reklam. För att fÃ¥ en ON/OFF att fungera, behövs bara en termostat som startar/stoppar den. kostnad max 1000 kr och inköp ca 65 kkr. Viss skillnad och för det priset kan det köpas 2 st VP
Så det är upp till var och en att tänka till lite, vad som kan vara bäst ur sin egen vinkel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar Altherma
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2024, 18:09:26 »
Jag redovisar inte min åsikt utan konstaterar att de flesta värmepumpstillverkare inte har nån enkel styrning på sina grejer längre.
Tidigare kunde man t ex köpa en Nibe eller CTC med en enkel termostatstyrning, men detta finns inte kvar på marknaden.
Så vill man köra på detta viset är man hänvisad till att knåpa ihop en egen lösning mer eller mindre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad WPT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar Altherma
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2024, 07:50:19 »
Skall nog ge lite mer info om systemet idag, och varför jag önskar en "stel" matning till tank idag.
Idag har vi en vedpanna+2x500l acctankar till radiatorkrets av gamla slaget som körs trycklöst pga läckor/rostangrepp mm. VP värme överförs till acctankar med slinga vilket möjliggör att VP kan ha sitt eget system med tryck och volym. Jag vet även att detta inte är optimalt men,,,,
I höst blir det flytt av VP, ny radiatorkrets samt flytt/ny vedpanna och omdragning i hela systemet vilket gör att vi kan ha trycksatt system hela vägen. Då kommer VP kopplas via shunt för styrning mot radiator/tank. Inga problem! 8)

Men till dess vill jag nyttja VP för värme/tvv.
Val av pump är alltså gjord för hur det kommer bli, inte i första hand för vad förutsättningarna är idag.
Men som alltid är jag övertygad om att den redan idag skulle kunna fylla en funktion.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställningar Altherma
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2024, 15:50:07 »
Jag är ju inte så hemma i menyerna på den där.
Men denna manual är kanske användbar sid 36.
Testa kod 5678 för att komma in i installationsmenyn.
https://www.daikin.eu/content/dam/document-library/installation-manuals/heat/air-to-water-heat-pump-low-temperature/ebla04-08ev3/EBLA04-08E(3)V3_EDLA04-08E(3)V3_Installation%20manual_4PEN685229-1D_English.pdf
Du måste ställa in en "rak" kurva där Y1 och Y2 är samma temp, den du vill ha i tanken.

Ska tillägga att jag kör en 1245 flytande mot ett gammalt system med lite tveksamma gamla slottsvred som tätats med lin, vill inte ha tryck där.
Men jag kör med öppet expansionskärl och har en kran öppen mellan värmesystem och pannan (som expansionskärlet är kopplat emot).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!