Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkod AA blinkar pÃ¥ displayen  (läst 860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkod AA blinkar på displayen
« skrivet: 02 oktober 2023, 19:27:38 »
Jag får felkod AA som blinkar. Jag har en 10 år gammal luft-vatten pump "daikin Althermaa Indoor unit".
När jag slår på strömmen tar det kanske 5 minuter innan systemet startar upp, utomhusenheten snurrar. Lite värme kommer i ett rör från kompressorn som blir lite ljummet innan enheten stannar och felkoden AA blinkar. I manualen står det att Reservvärmarens tekniska skydd är öppet. Det står att man kan ställa ner det genom att trycka på en vit knapp på Reservvärmaren. Jag har upprepat tryckt både lite och mycket på den, utan att det har hjälpt. Jag har försökt att ställa att inte reservvärmmaren skall användas men det gjorde ingen skillnad. Jag ser ju att värmerören går från kompressorn vidare till Reservvärmaren. Jag skulle nödvändigtvis vilja få igång systemet då det ska vara en 70 års fest i huset till på fredag och över helgen. Om någon har en ide vad problemet är så mycket tacksam för svar.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2023, 06:56:59 »
Jag får felkod AA som blinkar. Jag har en 10 år gammal luft-vatten pump "daikin Althermaa Indoor unit".
När jag slår på strömmen tar det kanske 5 minuter innan systemet startar upp, utomhusenheten snurrar. Lite värme kommer i ett rör från kompressorn som blir lite ljummet innan enheten stannar och felkoden AA blinkar. I manualen står det att Reservvärmarens tekniska skydd är öppet. Det står att man kan ställa ner det genom att trycka på en vit knapp på Reservvärmaren. Jag har upprepat tryckt både lite och mycket på den, utan att det har hjälpt. Jag har försökt att ställa att inte reservvärmmaren skall användas men det gjorde ingen skillnad. Jag ser ju att värmerören går från kompressorn vidare till Reservvärmaren. Jag skulle nödvändigtvis vilja få igång systemet då det ska vara en 70 års fest i huset till på fredag och över helgen. Om någon har en ide vad problemet är så mycket tacksam för svar.

Ett av tre alternativ:
1: överhettningsskydd på inomhusnehet (sällan)
2: överhettningsskydd på VV tanken (mer troligt) dock försiktigt då det är spänning på, bryt strömmen i huset innan.
3: kretskortet inomhusenhet (troligast)

Mvh D

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2023, 08:56:40 »
Tack för respons,

Jag har rengjort filtret. Spolat vatten igenom båda kranarna.

Jag har tryckt upprepade gånger på knappen som finns på sidan på reservvärmaren.
Finns det någon annan knapp som jag skall trycka på? Det har stått någonstans att det kan finnas en bakom luckan till elkopplingarna?

Allt vatten är kallt då jag är utan värme sedan flera dagar.

När jag slår på strömmen tar det kanske 5 minuter tills utomhusenheten går igång. Jag känner på det tunna röret uppe till höger på kompressorn, den börjar värma i kanske 1 minut. Jag hör ett svagt klick inifrån och AA felkoden kommer blinkande upp.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2023, 14:18:57 »
Jag lyckas inte köra värmepumpen på elpatronen som borde finnas i enheten. Pumpen har kod EKHVX008BB6WN.
Jag har försökt i meny 4 välja 4.3 till 5 (elpatrondrift) och ställt 4.0 till 1 och meny 4.6 och 4.7 till 1.
Är det så att pumpen inte har elvärmedrift, eller är det så att felkod AA hindrar elpatrondrift?
Det kommer mycket folk bl.a. från Finland till helgen såå det är en katastrof utan värme och utan varmvatten.
Kanske någon vet hur jag skall ställa pumpen till eldrift.
« Senast ändrad: 03 oktober 2023, 14:22:30 av StenW »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2023, 19:05:57 »
Jag lyckas inte köra värmepumpen på elpatronen som borde finnas i enheten. Pumpen har kod EKHVX008BB6WN.
Jag har försökt i meny 4 välja 4.3 till 5 (elpatrondrift) och ställt 4.0 till 1 och meny 4.6 och 4.7 till 1.
Är det så att pumpen inte har elvärmedrift, eller är det så att felkod AA hindrar elpatrondrift?
Det kommer mycket folk bl.a. från Finland till helgen såå det är en katastrof utan värme och utan varmvatten.
Kanske någon vet hur jag skall ställa pumpen till eldrift.

Se punkt2 i mitt svar ovan.  De 2 överhettningsskydden (pÃ¥ väggmodulen + pÃ¥ varmvattenberedaren) är seriekopplade. Om nÃ¥got av dessa löser sÃ¥ fungerar ej elpatronen. Kontrollera tankens överhettningsskydd.
/D

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2023, 13:18:50 »
På tanken sitter en enhet som ser ut som ett överhettningsskydd och som går till moderkortet. Kan jag mäta motståndet i detta.
Och så sitter ett skydd med en knapp på tanken med elpatronen. Hur ska jag mäta om överhettningsskydden är ok?.
Jag hade en kille hit som hävdade att moderkortet var trasig han mätte överhettningsskydden i moderkortet, lite olika och det kändes inte så säkert att det var kontakt då han inte visste riktigt hur han skulle mäta.

I alla fall skulle han beställa ett nytt kort. Det skulle ta 3 dagar att fÃ¥ kortet, sedan skulle  det ha kommit efter ännu en vecka alltsÃ¥ idag, men han svarar inte dÃ¥ jag ringer. Jag oroar mig att han inte fÃ¥r fram ett nytt kort och mÃ¥ste kanske försöka fÃ¥ fram ett nytt kort själv. Jag oroar mig att han inte vet alls när han kan fÃ¥ ett nytt kort när han inte svarar när jag ringer? Jag orkar inte vara utan väme och varmvatten hur länge som helst och kanske själv mÃ¥ste försöka fÃ¥ fram ett nytt kort. En annan frÃ¥ga är dÃ¥, mitt kort har kod 2P273864-1 Daikin nummer. Man hittar kort pÃ¥ nätet med kod 2P273864-2 och ibland 2P273864-2A eller tillverkningskod 5006570. Passar dessa kort till EKHVX008BB6WN. Det stÃ¥r ofta pÃ¥ nätet att de passar till RKHBH008BB3V3?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2023, 23:10:18 »
Artikelnummer på kortet är 5006570 till din maskin.
Observera att på kortet kan det sitta 4 st. mikrobrytare, säkerställ att du ställer in dem på det nya kortet som de står på ditt gamla i så fall.

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2023, 07:51:42 »
Måste det vara någon adapter mellan kortet och värmepumpen? Kommer den adaptern med om jag beställer kortet 2P273864-2 eller -2A? Eller är det ytterligare någon adapter som måste till 5006570? Och i så fall vad är det för nummer på en sådan adapter?
« Senast ändrad: 19 oktober 2023, 09:11:34 av StenW »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2023, 08:13:16 »
Måste det vara någon adapter mellan kortet och värmepumpen? Kommer den adaptern med om jag beställer kortet 2P273864-2 eller -2A? Eller är det ytterligare någon adapter som måste till 5006570?
Beställ du 3006570, det är artikelnumret på ditt kort.
Någon adapter behövs inte men du kommer behöva ställa in alla inställningar på din maskin på nytt.
D

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2023, 21:59:21 »
Du menade kanske 5006570 i ditt senaste inlägg och inte 3006570 som du skrev? För jag försökte googla efter 3006570 och kunde inte hitta något alls med det numret. Är det så att du menade att 5006570 inte behöver någon adapter? Jag såg på en fransk sida att 5006570 passar till EKHVX008BB6WN som är min maskin. Där uppräknades alla produkter som passar till 5006570. Är det så att vissa kort behöver adapter till min maskin, men inte alla? Eller är det helt enkelt ett missförstånd att det ibland behövs någon adapter?







« Senast ändrad: 21 oktober 2023, 12:44:35 av StenW »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2023, 10:38:39 »
Du menade kanske 5006570 i ditt senaste inlägg och inte 3006570 som du skrev? För jag försökte googla efter 3006570 och kunde inte hitta något alls med det numret. Är det så att du menade att 5006570 inte behöver någon adapter? Jag såg på en fransk sida att 5006570 passar till EKHVX008BB6WN som är min maskin. Där uppräknades alla produkter som passar till 5006570. Är det så att vissa kort behöver adapter till min maskin, men inte alla? Eller är det helt enkelt ett missförstånd att det ibland behövs någon adapter?

"Daikin_" svara gärna så fort som möjligt om det är så att jag måste ha en adapter också, eller om det räcker med kortet 5006570 så att jag kan komma vidare med en beställning som sedan fungerar. Jag har varit utan värme nu så länge och det börjar bli kallt i huset.
Sorry, det vart skrivfel.
Precis som jag skrev första gången är ditt kort 5006570
Ingen adapter behövs, vet ej vartifrån du har fått denna information.

/D

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #11 skrivet: 06 december 2023, 19:36:40 »
Jag har nu bytt till ett nytt kort 2P273864-2A och ställt switcharna pÃ¥ kortet till 1off 2on  3off 4off sÃ¥ som det stod pÃ¥ det gamla kortet som var 2P273864-1.

Nu blinkar felkoden UA som det står i manualen betyder "Kommunikationsfel eller ej bekräftad modellinställnig". Koden UA kommer genast efter att strömmen slagits på.

- Kan det vara att kortet inte passar?
- Är det någon ytterligare inställning som ska göras på displayen?
- Skall switcharna ställas annorlunda än på gamla kortet?
- Kan det vara kabelfel, jag har försökt vara noga när jag satt kablarna?
- Skall det göras ytterligare någon modellinställning? Strömmen har varit bruten i en månad.
« Senast ändrad: 07 december 2023, 10:53:43 av StenW »

Utloggad StenW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod AA blinkar på displayen
« Svar #12 skrivet: 11 december 2023, 15:18:33 »
Problemet var att det nya kortet måste programmeras in med displayen för alla funktioner.
Jag fick hjälp att programmera in kortet. Det är svårt att hitta information om detta. Det stod inte i manualen och jag kunde inte hitta något om detta på nätet.
Ett kort som slutade på -1A fungerade hyfsat, men det gav en felkod, men pumpen fungerade ändå. Men nu är kortet inprogrammerat utan felkoder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!