Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera ny pump pÃ¥ befintligt ställe?  (läst 3258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Montera ny pump på befintligt ställe?
« skrivet: 24 april 2006, 11:12:59 »
Är rookie pÃ¥ detta och det erkänner jag omgÃ¥ende!  :P

Har en gammal (+7-10 år?) Panasonic som jag tycker känns slö m a p värme trots att jag vrider upp på tempen fjärrkontrollen, men hur kan jag enklast mäta om det är dags att kasta ut den och köpa nytt?

Andra frågan är om man nu väljer att köpa nytt så är frågan hur mycket av befintlig installation kan man återanvända (eldragningar, håltagningar i väggen, fästen på ytterväggen o dyl eftersom jag vill ha pumpen på samma plats som den gamla)?

Tredje frågan är vad kan en installation av ett nytt system kosta inkl en vettig pump (Östergötland och eluppvärmt hus -72 på ca 130 kvadratmeter)?

Fjärde frågan är om det finns några bra och rekommenderade företag i trakterna av Mjölby-Mantorp-Linköping som kan utföra detta?

Tack på förhand! :)

Edit: Det är en Panasonic CS-A90KE  jag har idag.
« Senast ändrad: 24 april 2006, 11:22:48 av BJK »
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2006, 11:36:51 »
svårt att svara på vad du kan använda till en ny installation när man inte vet hur det ser ut.Konsollen ute är troligen det enda som går att använda men börjar den vara rostig o ful så byt den också.Du behöver en vp på minst 6,5 kw priset ligger på 15000:- 0 uppåt beroende vilken modell du väljer *vinkar*

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 11:42:13 »
Ok, tackar!

Idag är det draget genom vår tegelvägg och jag hoppas man då kan använda befintliga hål in till vardagsrummet, för man borde väl kunna anpassa rördragningen på den nya installationen så pass i alla fall?
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 13:23:43 »
Ok, tackar!

Idag är det draget genom vår tegelvägg och jag hoppas man då kan använda befintliga hål in till vardagsrummet, för man borde väl kunna anpassa rördragningen på den nya installationen så pass i alla fall?

Det är nog inga problem, befintlig eldragning kan nog utnyttjas också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 13:38:21 »
Är rookie pÃ¥ detta och det erkänner jag omgÃ¥ende!  :P

Har en gammal (+7-10 år?) Panasonic som jag tycker känns slö m a p värme trots att jag vrider upp på tempen fjärrkontrollen, men hur kan jag enklast mäta om det är dags att kasta ut den och köpa nytt?

Andra frågan är om man nu väljer att köpa nytt så är frågan hur mycket av befintlig installation kan man återanvända (eldragningar, håltagningar i väggen, fästen på ytterväggen o dyl eftersom jag vill ha pumpen på samma plats som den gamla)?

Tredje frågan är vad kan en installation av ett nytt system kosta inkl en vettig pump (Östergötland och eluppvärmt hus -72 på ca 130 kvadratmeter)?

Fjärde frågan är om det finns några bra och rekommenderade företag i trakterna av Mjölby-Mantorp-Linköping som kan utföra detta?

Tack på förhand! :)

Edit: Det är en Panasonic CS-A90KE  jag har idag.

Det är inte bara så att den är igendammad i innerdelen ? Annars kan det nog vara "dags" att slänga ut den. Det har hänt en del positivt med pumparna de sista åren.

MVH/Gano

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2006, 10:08:47 »
Har kollat och den ser inte igendammad ut, så jag tror att den är slut.


Följdfrågan är då vad är rimligt i dagsläget att betala för en installation av t ex en ny Panasonic E9DKE? Hål är ju redan gjorda i väggen, elen är framdragen och fästet till min gamla Panasonic sitter på väggen.
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 10:47:42 »
Du måste lära dig läsa ;)jag har ju redan skrivit att du behöver större pump .E 9 kostar ca 14500 inkl mont för att få en E12 får du lägga till 2000:- det tycker jag definitivt att det är värt.Fujitsu asy 9 (6,1 kw)får du för maxpris 15000:- med 5 års garanti

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 11:11:24 »
Du kan definitvt försöka förhandla någon tusenlapp, eftersom förutsättningarna borde ge en betydligt enklare installation än i normalfallet.

Jag tycker ocksÃ¥ du att du ska kliva upp ett snäpp (t.ex. Panasonic E12) jämfört med den minsting som alltid är med i annonserna. Men vilken du än väljer sÃ¥ är det snabbt intjänade pengar. Eftersom du har kunnat testa den gamla vet du ju dessutom om du kommer stÃ¥ ut med de vindar och ljud maskinen ger ifrÃ¥n sig.  ;)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Montera ny pump på befintligt ställe?
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 13:47:44 »
Bla bla bla...... dÃ¥ köper jag väl en E12:a i stället dÃ¥!  knUp  ;)

Finns det någon rekommendation av någon sjysst firma i Östergötland eller motsv som kan göra jobbet?
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!