Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att köpa utedel separat?  (läst 6782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Går det att köpa utedel separat?
« skrivet: 06 april 2006, 18:51:25 »
Alltså utedel, med eller utan styrenhet till den, å inget mer? Vet ju såklart att det måste gå, men finns det nån firma som inte börjar tjafsa, typ. Vi säljer bara med ditten å datten bla, bla, bla....

mvh humlan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2006, 21:11:07 »
Vilken typ av utedel som du ute efter kanske är intressant att veta?  (luft/luft eller luft/vatten)

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 21:51:11 »
Tja..., båda, men l/v finns ju ett par att välja på. Så jag säger väl luft/luft då. Men i vad ligger den största skillnade på utedelarna då? Jag menar, det finns väl inget direkt som hindrar, att man använder båda sorterna till samma sak?

mvh humlan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 10:02:36 »
Den stora skilnaden mellan L/L och L/V är att L/V cirkulerar värmebäraren i utedelen medans L/L cirkulerar gasen.

Vad har du tänkt att använda det till?

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 10:18:54 »
Inget, just för tillfället. Vi är bara några som spånar fritt, kring div ideér. Hela värmepumsmarknaden verkar så begränsad, på nåt vis. Det borde gå att göra hela konseptet mer flexibelt, å inte som nu, att tvingas välja antingen eller. Men jag förstår ju hur "marknaden" tänker, så ideérna måste komma från ett helt fristående företag. Då inget företag börjar med att lansera nåt, som ev förstör marknaden för deras övriga produkter.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 13:15:47 »
Den stora skilnaden mellan L/L och L/V är att L/V cirkulerar värmebäraren i utedelen medans L/L cirkulerar gasen.

Vad har du tänkt att använda det till?

/Johan

Det finns många l/v som inte cirkulerar vatten i utedelen utan istället har växlaren inomhus bra mycket bättre lösning med mindre frysrisk vid strömavbrott!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 13:44:16 »
Den stora skilnaden mellan L/L och L/V är att L/V cirkulerar värmebäraren i utedelen medans L/L cirkulerar gasen.

Vad har du tänkt att använda det till?

/Johan

Det finns många l/v som inte cirkulerar vatten i utedelen utan istället har växlaren inomhus bra mycket bättre lösning med mindre frysrisk vid strömavbrott!

Borde nästan va lag på den placeringen av växlaren....

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #7 skrivet: 08 april 2006, 13:56:43 »
Den stora skilnaden mellan L/L och L/V är att L/V cirkulerar värmebäraren i utedelen medans L/L cirkulerar gasen.

Vad har du tänkt att använda det till?

/Johan

Det finns många l/v som inte cirkulerar vatten i utedelen utan istället har växlaren inomhus bra mycket bättre lösning med mindre frysrisk vid strömavbrott!

Borde nästan va lag på den placeringen av växlaren....

mvh humlan.

Det är väldigt enkelt att använda en luft/luft-utedel on/off för R-407C och placera en vvx i pannrummet så vips har man en luft-vatten!
och frysrisken är nästan helt eliminerad. Jag har monterat åtskilliga och dom fungerar fint med en tendens att ge för mycket vid högre utetemperaturer så jag uteblockerar dom om temperaturen går över 13 plusgrader. Effekter 4-6,5kw vid +7grader ute.
Utedelar går att beställa om man tjatar och kan vänta några veckor.
Jag använder Sanyo, Argo eller technibel.(samma aggregat)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #8 skrivet: 08 april 2006, 14:34:35 »
Precis vad jag hade tänkt ge mig pÃ¥, om inget annat faller mig pÃ¥ läppen. Har Du nÃ¥t bra förslag pÃ¥ värmeväxlare Ã¥ styrutrustning? Helst ser jag att Du tar kontakt med mig, sÃ¥ kan Du fÃ¥ äran att hjälpa mig tillrätta  ;). Hade tänkt mig en pump som lämnar 6-7 kWh som utedel, sÃ¥ förslag tas gärna emot. Ã… docka den mot en 500l ack-tank med solvärme slinga.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 08 april 2006, 14:36:54 av humlan57 »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #9 skrivet: 08 april 2006, 15:00:01 »
Precis vad jag hade tänkt ge mig pÃ¥, om inget annat faller mig pÃ¥ läppen. Har Du nÃ¥t bra förslag pÃ¥ värmeväxlare Ã¥ styrutrustning? Helst ser jag att Du tar kontakt med mig, sÃ¥ kan Du fÃ¥ äran att hjälpa mig tillrätta  ;). Hade tänkt mig en pump som lämnar 6-7 kWh som utedel, sÃ¥ förslag tas gärna emot. Ã… docka den mot en 500l ack-tank med solvärme slinga.

mvh humlan.

Du får ett mail så snart jag hinner!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #10 skrivet: 08 april 2006, 15:05:54 »
Precis vad jag hade tänkt ge mig pÃ¥, om inget annat faller mig pÃ¥ läppen. Har Du nÃ¥t bra förslag pÃ¥ värmeväxlare Ã¥ styrutrustning? Helst ser jag att Du tar kontakt med mig, sÃ¥ kan Du fÃ¥ äran att hjälpa mig tillrätta  ;). Hade tänkt mig en pump som lämnar 6-7 kWh som utedel, sÃ¥ förslag tas gärna emot. Ã… docka den mot en 500l ack-tank med solvärme slinga.

mvh humlan.

Du får ett mail så snart jag hinner!

Det tackar jag för  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #11 skrivet: 09 april 2006, 15:05:18 »
Precis vad jag hade tänkt ge mig pÃ¥, om inget annat faller mig pÃ¥ läppen. Har Du nÃ¥t bra förslag pÃ¥ värmeväxlare Ã¥ styrutrustning? Helst ser jag att Du tar kontakt med mig, sÃ¥ kan Du fÃ¥ äran att hjälpa mig tillrätta  ;). Hade tänkt mig en pump som lämnar 6-7 kWh som utedel, sÃ¥ förslag tas gärna emot. Ã… docka den mot en 500l ack-tank med solvärme slinga.

mvh humlan.

Du får ett mail så snart jag hinner!


Mejl skickades i denna stund!
Det var nog lite stort så jag vet inte om det landar väl!

Det tackar jag för  Thumbsup

mvh humlan.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #12 skrivet: 09 april 2006, 15:46:33 »
Precis vad jag hade tänkt ge mig pÃ¥, om inget annat faller mig pÃ¥ läppen. Har Du nÃ¥t bra förslag pÃ¥ värmeväxlare Ã¥ styrutrustning? Helst ser jag att Du tar kontakt med mig, sÃ¥ kan Du fÃ¥ äran att hjälpa mig tillrätta  ;). Hade tänkt mig en pump som lämnar 6-7 kWh som utedel, sÃ¥ förslag tas gärna emot. Ã… docka den mot en 500l ack-tank med solvärme slinga.

mvh humlan.

Du får ett mail så snart jag hinner!


Mejl skickades i denna stund!
Det var nog lite stort så jag vet inte om det landar väl!

Det tackar jag för  Thumbsup

mvh humlan.

Har svarat på ditt mail...

mvh humlan.

Utloggad pfroven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag tycker det blÃ¥ser... ;-)
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #13 skrivet: 09 april 2006, 20:30:30 »
Vad är det ni kokar ihop här ??
Skall ni köra en L/L-utedel direkt mot en Ack-tank eller tillkommer det en del till ?

Låter väldigt spännande...

//Peter
Enplans villa på 155m2 belägen i Kungälv byggd-74. Tidigare ägares förbrukning 18-20Mwh med en Mitsubishi Miniman.
Hoppas landa på något liknande med min Toshiba RAS 13.
Pumpåret (14/2/2006-14/2/2007) drog 13900Kwh, varav RAS13 ca 4500Kwh. Nöjd.

Utloggad vby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Går det att köpa utedel separat?
« Svar #14 skrivet: 09 april 2006, 20:50:50 »
Var inte så hemlighetsfulla!
Det här är ett av dom intressantaste ämnena (i alla fall för mig) som till hösten skall investera i L/V och då helst med växlaren inne eftersom fördelarna är uppenbara. Dela gärna med er av erfarenheter!

Mvh Anders
Hus på 160m2 i två plan, byggt 1945. 10m2 solfångare i rakt söderläge på plats 2000. Tilläggsisolerad vind och täljstenskamin 2001. Oljetanken åkte ut 2006. Sol, TVA, shuntar, golvvärme, radiatorer m.m. styrs av eget styrsystem. Planerar för L/V-VP till hösten 2006, helst med vx inomhus. Eldar 6-8m3 ved i kaminen, 5000kWh från solfångare, 16000kWh värme och 7000 kWh hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!