Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad göra med jordanslutning frÃ¥n ventilationsrör?  (läst 897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisse77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För några månader sedan sen byttes min trasiga 310p ut mot en ny 730. Nu är det dags att snygga till lite runt installationen men jag vet inte vad jag ska göra med ventilationrörens jordanslutning.

Den gamla Nibe310p hade jordanslutning mellan vp och ventilationsrör. Även nya versionen av 310p(f370, vilken jag INTE har) har en sådan anslutning. Saxat från installationsguide för 370:
Kodstycke: [Välj]
På grund av att värmepumpen innehåller det brännbara
köldmediet propan (R290) ska luftkanalsystemet jordas.
Detta sker genom att, med god elektrisk förbindning,
ansluta medlevererade jordkablar (2 st) till vardera
frånlufts- och avluftskanaler. Kablarna fästes sedan på
de jordstift som finns anbringade på topplockets
översida.

Min nya 730 har ingen sådan anslutning på toppen och installationsguiden säger inget om det så det verkar inte behövas (p.g.a. annat köldmedium?). Nu hänger således vent-rörens jordkablar och dinglar ner utan att vara anslutna till något. Vad ska jag göra med dem? Ev. problem vid blixnedslag?

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad göra med jordanslutning från ventilationsrör?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2018, 12:18:05 »
Möjligtvis är man ute efter potentialutjäning för att uppnå spänningsutjämning på ledande delar.

T ex vid åsknedslag kan det förekomma överspänning som ger potentialskillnad om inte ledande byggnadsdelar är potentialutjämnade
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad göra med jordanslutning från ventilationsrör?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2018, 13:10:58 »
Nibe 730 har inte propan som köldmedium, jordningen är inte nödvändig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!