Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikylan igÃ¥ng, första körning idag.  (läst 3184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Frikylan igång, första körning idag.
« skrivet: 11 augusti 2016, 23:52:43 »
Ääääntligen! Inte lätt att få tid till detta med tre småbarn med en samanlagd ålder på 4 år..

Tyvärr för testningens skull så var det nog första dagen sedan i maj som vi inte hade något riktigt kylbehov. Men blev lite över 22 så satte ändå igång kylan. Aggregatet är en värmepumpsutedel på 16kW. Jag lödde om batteriet för bättre flöde och det verkar fungera bra.

Luften blev 12 grader som kallast vilket ger bra kylning. Då var borrhålet nedkylt till -1.7 då bvp går 24/7 för poolen. Så är inte orolig för kondens. Kb-in till värmepumpen steg till 9 grader med en viss fördröjning då det går via 160liter kb tank. Värmen till poolen steg från 36/45 till 37/49 så en viss effektökning blev det, vilket ju är bra. Bör bli betydligt högre kb-in efter några dygns körning då borrhålet borde öka rejält. Tyvärr kommer det kanske öka så mycket att kylningen blir för klen. Framförallt när det är riktigt varmt och vp stannar då poolen blir för varm.

Har även dragit kb rör från samma slinga till ett batteri som ventilationen(som förvärms via söderfasad) skall kopplas in på. Detta kommer öka kb ytterligare. Men framförallt kommer det ladda kb tanken när det inte finns kylbehov inne. Slingan har även en separat varvtalsstyrd cirkpump så kan ha olika flöde över batteri, tank och borrhål.

Hoppas på flera soltimmar i morgon så det kan testas en längre stund för att se hur det ter sig.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2016, 08:33:56 »
HAr för mig att nibe har en övre gräns för temperaturen på inkommande KB, blir den över 20 grader så stoppar kompressorn.
Har du koll på det, det borde ju bli fallet om värmepumpen står och du kyler för fullt, tanken borde rätt snart bli varm.
Sitter tanken på inkommande eller utgående KB.ledning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2016, 09:32:58 »
Enklast att förklara med ett litet flödesschema.

Kommer nog inte gå över 20 så lätt innan ftx batteriet är inkopplat med dess solvärmning. Kylbatteriet tappar ju effekt ju högre vätsketemperaturen ökar. Vid 20 grader så är kyleffekten dålig så tar nog ändå ganska lång tid att värma. Men risken finns ju men kan avhjälpas med en termostat som sätter igång cp på bvp om tanken blir 20. Hade helst velat ha en shunt så att man i första hand laddar tanken, tills den når 20 grader så börjar den shunta ut till borrhålet. Men kändes som det kostade mer än det smakade. Tror ändå jag kommer ha 15+ under merparten av alla gångtimmar för poolvärmningen. Jag kan tyvärr inte köra bvp direkt mot kylbatteriet utan måste gå via borrhålet men kan tacksamt enkelt göra en bypass då det finns ventiler förberett för det.

Idag var solen uppe med tuppen och efter en kall natt så var det 21 grader inne kl 07. Satte då igång kylan och det fortsatte stiga till 22 kl 08, hade nog varit 23-24 grader utan. Nu kl 09 är det 22.4 och hade nog varit 25-26 inne annars. Så är nöjd än så länge. Skall bli intressant att se hur mycket borrhålet ökar i temp under dagen. Var -1.7 i morse men har sedan matats med +6 grader istället för -3 så borde ju öka.

Värmen till poolen ökade från 37/45 till 38/49 så en viss effektökning gav ökning av kb in från -1.7 till +9. Så mindre drivenergi och varmare pool. Men fler antal timmar då bvp inte kommer gå för poolen är uppe i temp. Och då blir det nog varmt inne också. I värsta fall kan jag sätta in ett till batteri med fläkt och dubbla luftflödet men det får nästa sommar avgöra. Har andra ideér innan dess. Tex styra ut kylan genom skorstenen när det blir för kallt inne.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2016, 09:35:27 »
Bättre bild hoppas jag och med temperatur.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2016, 09:38:02 »
Med fläkt?
Nog har du väl fläkt på aggregatet (utedelen)?
Vad gör du med kondensvattnet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2016, 12:02:52 »
Jag menar att jag komplottersr med en till som nu. Skulle ju kunna komplittera med enbart ett batteri och köra på nuvarande fläkt.

Kondensvattnet samlar jag i en burk för att se hur mycket det blir. Det är en meter till golvbrunn annars.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2016, 14:36:07 »
Stängde av kl 12 då det var 21.4 inne. Blev inte varmare än 22.4. Kb från borrhålet steg från -1.7 till +5. Det blev ca 1 liter kondensvatten.

Kör nu bvp mot borrhålet och kylbatteriet mot tanken. Ska se hur lång tid det tar att få 20 grader i tanken.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Frikylan igång, första körning idag.
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2016, 09:59:12 »
Fick bara upp tanken i knappt 18 grader. Tog nästan två timmar. Då jag inte ännu tätat skarvarna i trumman läcker en del luft tillbaka till rummet så var det kanske inte varmare än så där. Men som sagt effekten avtar markant när temperaturskillnaden på vätskan och luften minskar.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!