Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VARFÖR ? tillsats gÃ¥r trots för varmt i huset  (läst 7839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför kör pumpen på med tillsats, för nuvarande med 4,5kw när inomhustemperaturen är 2 grader över inställt värde ?

visserligen blivit kallt de sista dagarna, -23 just nu.

Jag har 18 grader i grundtemperatur med höjning till 20 grader mellan 06-20 och har för tillfället 22 grader inne. och tillsatsen fortsätter att gå efter kl 20. Klockan är 20:01 Nu.

Och nej, den jobbar inte med varmvatten. visaren i "prioriteringsklockan" visar på värme.
varmvattnet håller 47grader, ekonomiinställning

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2016, 20:35:34 »
Hur ligger framledningen i förhållande till börvärdet gissar att du har för hög värme kurva inställd och låg rums givarfaktor då korrigerar endast rums givaren mindre felaktigheter i kurva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2016, 21:20:55 »
har kurva 9 med förskjutning minus 5 (nibe 750)
värmefaktor i klimatsystem 1 =2.0 (har bara ett klimatsystem)

Har funkat väldigt bra hittills, med väldigt små tempdiffar i veckomedel, runt 0,2 grader och strax under önskad rumstemperatur.

Har just nu 21 grader inne, pumpen är inställd på 18 grader. och tillsatsen kör på med 3kw

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2016, 21:45:06 »
framledning 39,7 börvärde 10

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2016, 23:32:16 »
frånluften håller dock endast 18 grader,,,, kan det vara därför som tillsatsen kör trots 3 grader för varmt inne?

ventilationskanalerna är ju dragna på kallvind så mycket energi förloras väl där

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2016, 00:59:26 »
Kör en usb loggning bör synas där vad vp gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2016, 08:28:31 »
Jag skulle isolera kanalerna om det inte är gjort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2016, 12:04:26 »
ska kolla hur det ser ut med isolering...

vart hittar jag usb-uttaget för att logga? ska usbstickan vara formaterad på något sätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2016, 12:11:15 »
Usb uttaget sitter vid displayen under en plast bricka och tror det ska vara formaterat med fat32. Om inte vent kanalen suger luft från nått utrymme som inte är uppvärmt så skulle jag isolera kanalerna du förlorar en del energi där som vp ska återvinna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2016, 12:17:53 »
Citera
du förlorar en del energi där som vp ska återvinna

Det är ju en avsevärd förlust, ca 4 grader om jag läst rätt. Det kan aldrig vara bra om man tappar så pass. Egentligen skall frånluftkanalerna bara vara förlagda i uppvärmda husdelar, allt annat visar på att dom som ritade ritningarna och gjorde jobbet (vent) inte förstod konsekvenserna.

Gammal hus? Ny entreprenad? Nybygge? Möjliget till reklamation/garanti???
« Senast ändrad: 07 januari 2016, 12:19:47 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2016, 12:19:01 »
usbstickan på plats.

hur länge ska jag logga och vad letar jag efter?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2016, 12:22:13 »
Citera
hur länge ska jag logga och vad letar jag efter?

Jag ska ju inte föregripa din loggning men allt tyder ju på att du identifierat problemet? I övrigt så kan långa avfrostningar som just 750:an gillar ställa till det ytterligare så att elpatronen vikarierar.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2016, 12:25:59 »
Det är ju en avsevärd förlust, ca 4 grader om jag läst rätt. Det kan aldrig vara bra om man tappar så pass. Egentligen skall frånluftkanalerna bara vara förlagda i uppvärmda husdelar, allt annat visar på att dom som ritade ritningarna och gjorde jobbet (vent) inte förstod konsekvenserna.

Gammal hus? Ny entreprenad? Nybygge? Möjliget till reklamation/garanti???

Huset är ett nybyggt Älvsbyhus, Ymer - Vinkelhus om 126m2 första vintern i huset och första kylan kom under senaste veckan. innan tycker jag pumpen arbetat bra. kanske att den körde tillsats lite väl tidigt
ska kontakta Älvsbyhus om tilläggsisolering. På sikt kommer jag dock tilläggsisolera hela vindsutrymmet då det behövs som varmförråd.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2016, 12:28:43 »
Det bör räcka att logga några timmar men kör tills i morn så syns det hur vp går i övrigt också är dålig på att tyda 750 loggar men det ska nog lösa sig på nått vis. Att lägga frånluft kanaler i enbart uppvärmt utrymme lär vara svårt men helt klart ska dom var isolerade rejält om det ska bli nån energi kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad souschef

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: VARFÖR ? tillsats går trots för varmt i huset
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2016, 12:34:55 »
Jag ska ju inte föregripa din loggning men allt tyder ju på att du identifierat problemet? I övrigt så kan långa avfrostningar som just 750:an gillar ställa till det ytterligare så att elpatronen vikarierar.

vet ju inte hur värmepumpen prioriterar data, styr värmepumpen på frånluften före rumsgivare? så det är tilläggsisolering som gäller?
eller prioriterar den rumsgivare och det är värmekurvan som är fel?

eller styr den på något samband där mellan

ingen av frågorna behöver väl loggning egentligen om nån kan säga att det är på det ena eller det andra sättet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!