Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen tyst, mitt Systemair VM2  (läst 3804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Äntligen tyst, mitt Systemair VM2
« skrivet: 23 juli 2013, 23:47:34 »
Tjolahopp!

När mitt FTX-aggregat, VM2 installerades 2007 så var det i princip tyst. Men ned åren har det låtit mer och mer. Till sist har det hörts genom stängda dörrar, irriterade på gränsen till uthärdligt.
Enligt diverse forum så repas inte fläktarna, de byts ut till en nätt kostnad av 5000/st...

Men men... skam den som ger sig, hittade ett inlägg på byggahus som beskriver byte av lager.
Beställde 4 nya SKF-lager, 200 inkl frakt. Bytet tog väl 1 timme på första fläkten och 1/2 timme på den andra. Tillbaka till nästan helt tyst igen, troligen lagerfel på både till- och från-luftfläkt.

Jag tackar alias "jerk" på byggahus för beskrivningen.

/Control
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Äntligen tyst, mitt Systemair VM2
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2013, 08:09:15 »

Hör också irriterande ljud från vårt FTX-aggregat, högfrekventa ljut när jag kör fläkten på 100%, är dock ett "Sebovex" från 1996. Har köpt nya lager men får inte isär själva fläktmotorn för att komma åt lagren. Någon som har koll på hur man servar sebovex-fläktar eller vevex-motorer?
Här finns utförligare beskrivning+bild
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/216179-missljud-i-sebovex.html
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!