Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips om poolrumsventilaton  (läst 2127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

emu

  • Gäst
emu
Tips om poolrumsventilaton
« skrivet: 03 mars 2012, 22:41:17 »
Hej. skulle behöva lite tips och funderingar över mitt poolrum som idag ventileras för kråkorna.
Idag sker ventilaton via 1 tilluft liknande en "aerotemper" som tar luft utifrån värmer via ett batteri och kör ut luften vid golvet. Luften sugs sen ut via en fläkt i taket. Många kw försvinner rakt ut.

Har funderat på återvinningsventilation, men så råkade jag se att sfinx har en flvp http://www.sfinx.se/?category_id=14
Tror ni det skulle funka att ta frånluft via den och sedan dra rör till mitt tilluftaggregat jag har idag?? på detta sätt få värme i poolrummet och ventilaton i poolrummet??

rummet är ca 70m2 stort,

alla tips om åtgärder för att få billigare ventilation är välkommna :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips om poolrumsventilaton
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2012, 08:33:01 »
Hej!
Hur värmer du poolen och aerotempern idag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

emu

  • Gäst
emu
SV: Tips om poolrumsventilaton
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2012, 09:35:04 »
Den värms av min bergvärme och en vedpanna.
vedpannan har jag när jag är hemma och vill ha lite snabbare temphöjning. annars så sköter min ivt bv pump det.

Problemet med vp'n är att den går bara på husets inomhusgivare. känner alltså inte av ökad fuktighet eller kallare poolrum. funkar bra nu när det är kallt ute sämre när huset inte behöver så mycket värme.
Det bästa enligt mig vore ha en annläggning som sköter pool och poolrum så får bergvärmepumpen sköta huset.

Att den frånluftspumpen är för liten för den uppgiften förstår jag men det måste finns något liknande? Finns ju trots allt många sköna kw i luften


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips om poolrumsventilaton
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2012, 11:20:44 »
Det är nog svÃ¥rt att fÃ¥ nÃ¥n ekonomi i grejerna om du idag värmer med bergvärme + ved.   Sc:,h

Det skulle i sÃ¥ fall vara att det är lite kul att pillra pÃ¥ med nÃ¥tt, men sätt det i sÃ¥ fall pÃ¥ hobby-kontot.  :D
Jag skulle i så fall försöka hitta nån beg acktank att sätta emellan sfinxens FLVP och aerotempern, dels får den mer vatten att jobba mot och sen finns bättre möjligheter att bygga ut systemet i framtiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Tips om poolrumsventilaton
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2012, 11:31:34 »
Den luft som sugs ut måste förstås ersättas med ny luft utifrån vilken i huvudsak bör tillsättas i angränsande rum för att undvika poolrumsfukt o lukt i resten av huset( förmodar att poolrummet inte är i en fristående byggnad) Avfuktning för att hålla ner fukthalten och ett undertryck i poolrummet på 200-250 kbm luft/tim fungerar bra och då tycker jag det lutar mest åt ett ftx som minskar tillsatt värmeeffekt med 2,5-3,5 kw då det är kallt.Att ha en pool inomhus är självklart inte för någon som ser ekonomiskt på saken men kan ha andra värden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!