Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvÃ¥rd  (läst 54523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« skrivet: 29 oktober 2011, 18:26:28 »
För tvÃ¥ Ã¥r sedan gjorde jag och tjejen en stor genomgÃ¥ng av hennes släktgÃ¥rd. Huset, pÃ¥ totalt 270m2, som sägs vara byggt 1844 var väldigt besparat frÃ¥n modernisering och hade stÃ¥tt tomt i 27 Ã¥r och dÃ¥ jag kallar mig själv för byggnadsvÃ¥rdstaliban sÃ¥ kan ni förstÃ¥ att jag gick igÃ¥ng ordentligt. Efter en inspektion av krypgrunden 2009 fann vi att hela den dröp av fukt, detta berodde till viss del pÃ¥ att ett vattenrör frusit sönder vintern 2008-2009 och fyllt krypgrunden med flera m3 vatten som till sist var som en is-pyramid ända upp till toalettgolvet, samt att allt takvatten frÃ¥n ena sidan rann in under huset. 
Men det fanns även gamla fukt/rötskador på trossbotten på vissa ställen där det var lite trängre mellan jorden och trossbotten. Vi ansåg att det var sånt man skulle kunna räkna med när huset var gammalt och stått tomt så länge och allt vatten som rann från alla håll, så vi bröt upp golvet varsamt handgrävde ur flera m3 med jord sågspån och annan bråte som låg i den trånga krypgrunden och sedan byggde upp med nya friska bärlinor och trossbotten. Golven fick vanlig trossbottenpapp och kutterspån ovanpå som isolering så att allt skulle kunna andas och även inte isolera för bra så att lite spillvärme kunde smita ner och värma krypgrunden.

Efter första året vi bodde i huset så gjorde jag mig en kryptur nere i grunden och konstaterade att det var torrt så det dammade av sandjorden i framkanten av huset och gjorde mig lugn, ett bedrägligt lugn kan jag påstå.
Efter två år så var jag nere igen för att åter inspektera grunden, samt att kolla hur jag skulle koppla ett avloppsrör från ett handfat, som vanligt var marken snustorr så det dammade men jag kröp vidare när jag ändå var där nere och möts av en vedervärdig syn! Hussvampen hade tagit fäste i den fuktiga delen av grunden och börjat på stenarna och vidare i bärlinorna och sedan exploderat på den nybyggda trossbotten lillkammaren, ca 10m2 på två år! Allt som var angripet från lillkammare och farstukammare är numera borttaget samt eldat, ett nära 170 år gammalt skurgolv hamnade, med obeskrivlig sorg, på brasan.
Allt jag hade trott jag hade förbättrat hade jag bara förvärrat bevisligen.

Nu till mitt dilemma, Anticimex ville INTE spruta/behandla dÃ¥ det var hussvamp i tidigt stadie,  jag skulle bara se till att dränera bort vattentrycket frÃ¥n utsidan och bygga upp som vanligt. Köket som är pÃ¥ 49m2 hade viss pÃ¥växt av mögel/svamp i grunden men inga stora angrepp, kan jag bara ventilera/avfukta och stoppa vidare tillväxt, t ex Acetec400? Vill helst inte bryta upp köksgolvet igen dÃ¥ det är ett grönt helvete att göra det. :(

Plast vill jag helst inte täcka med då det kan bli en fin fuktbuffert för svampen då det finns organiskt material lite här och där då jag gräver (fann en stor bräda på ca 40 cm djup)

Vi har fått grävt ett stort dike bakom huset och vi har även lagt dräneringsrör och separata rör från takvattnet och hoppas att det hjälper.

Ursäkta att det blev så långt och rörigt men hoppas ni förstår.
Mvh Vedpannan/Daniel
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2011, 22:32:24 »
Tycker du ska ta ett snack med försäkringsbolaget, senast jag var i kontakt med hussvamp så sågades allt organiskt material bort till en meter från svampen och brändes med öppen låga, mellanbjälklag och allt. Tror inte ditt försäkringsbolag är intresserade av att ta en sån smäll
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2011, 02:22:34 »
Inga svar har jag men några frågor
-hur menar du att svampen fick fäste pga de (till synes vettiga) åtgärder du hade gjort?
-har inte hört förr att man inte skulle behandla pga att angreppet var i 'tidigt skede'?
Källarsvamp har vi haft, men förskonade från hussvamp. Den är ju xtra j-vlig då den kan transportera näring och fukt en bra bit. Dränering/ventilation kanske inte räcker. Jag skulle vilja ha en 'second opinion' av någon kunnig.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2011, 09:09:49 »
Plast på backen....skulle jag ha använt.

Jag tvivlar på att hussvamp växer i en syrefattig miljö under plasten.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2011, 09:55:16 »
Tycker du ska ta ett snack med försäkringsbolaget, senast jag var i kontakt med hussvamp så sågades allt organiskt material bort till en meter från svampen och brändes med öppen låga, mellanbjälklag och allt. Tror inte ditt försäkringsbolag är intresserade av att ta en sån smäll
Ja när jag ringde dom och anmälde svampangreppet var dom bara tydliga att tala om att det var tvungen att vara en vattenskada från en rörledning eller avlopp för att vi skulle få hjälp av dom. Men jag får ta och slå dom en signal på måndag och kanske få lite tips och råd.

Inga svar har jag men några frågor
-hur menar du att svampen fick fäste pga de (till synes vettiga) åtgärder du hade gjort?
-har inte hört förr att man inte skulle behandla pga att angreppet var i 'tidigt skede'?
Källarsvamp har vi haft, men förskonade från hussvamp. Den är ju xtra j-vlig då den kan transportera näring och fukt en bra bit. Dränering/ventilation kanske inte räcker. Jag skulle vilja ha en 'second opinion' av någon kunnig.

Det stora dike som är på bilden har blivit grävt nu efter angreppet så jag inte lurar er. Marken var ganska hög bakom huset förutom vid köket där vi hade handgrävt ett dike.
Nej jag kan heller inte förstå att det kunde bli så extremt fuktigt så att hussvampen börjat gro, men det kanske var en kombination av mycket markfukt plus den extremt fuktiga sommar och höst. Svampen har tydligen trivts i miljön och inte känt sig stressad och inte börjat utveckla en spor-bildande fruktkropp, har jag fått förklarat för mig.

Plast på backen....skulle jag ha använt.

Jag tvivlar på att hussvamp växer i en syrefattig miljö under plasten.

Ja jag frågade om plast men blev avrådd av en kille som sanerar på Anticimex som då förklarade att det blir en stor fuktbuffert under plasten som svampen kan ta av plus att jag hade mycket organiskt material i marken som jag har problem att få bort (fann en stor bräda på ca 40cm djup).

Jag funderar på att antingen installera den största modellen av Acetec avfuktare eller om jag skulle sätta in några kanalfläktar med ljudfällor som blåser runt luften ordentligt. Kan det funka tro? Grunden var ju snustorr på framsidan av huset,, ???
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2011, 14:27:53 »
Jag tror att när svampen finns räcker det aldrig med ventilering eller avfuktning, det är bara brutal sanering som gäller. Den kan transportera den fukt och kalk den behöver en bra bit. Alltså bort med allt organiskt med bra marginal, sedan sanering med typ borsyra. När den är borta är den borta, är det sedan torrt så kommer den troligen inte tillbaka.
Gamla mullbänkar fungerade väl överraskande bra, fast man inte skulle våga anlägga en idag.
Fuktbalansen i en gammal kåk kan vara på marginalen. Bland de värsta angrepp jag sett var ett torp där allt de gjort var lagt in linoleumgolv (alltså inte ens plast) och något är senare sköt svampen ut på alla gavlarna som ett täcke på gräsmattan. Bara att elda.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2011, 14:52:01 »
Jag tror att när svampen finns räcker det aldrig med ventilering eller avfuktning, det är bara brutal sanering som gäller. Den kan transportera den fukt och kalk den behöver en bra bit.

När svampen väl har börjat växa kan den generera den fukt som behövs för vidare tillväxt genom  nedbrytning av virket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2011, 15:04:16 »
Ja när jag ringde dom och anmälde svampangreppet var dom bara tydliga att tala om att det var tvungen att vara en vattenskada från en rörledning eller avlopp för att vi skulle få hjälp av dom. Men jag får ta och slå dom en signal på måndag och kanske få lite tips och råd.

Ingår inte hussvamp i försäkringen då?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2011, 15:15:13 »
När svampen väl har börjat växa kan den generera den fukt som behövs för vidare tillväxt genom  nedbrytning av virket.
Så var det ja - allt hussvamp behöver för att växa är kalk.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2011, 15:28:48 »
Jag köpte ett svampangripet hus billigt för sju år sedan.

Allt svampangripet trä togs bort.

Plast lades ut på jorden i torpargrunden.

Inget har märkts efter detta.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2011, 17:50:50 »
Ingår inte hussvamp i försäkringen då?
Nä  :'( Saxat frÃ¥n Länsförsäkringars villkor: Försäkringen gäller inte för: Byggnadsdel som skadas av mögel, fukt, röta, svamp, rost eller annan lÃ¥ngtidspÃ¥verkan.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2011, 17:55:29 »
Jag köpte ett svampangripet hus billigt för sju år sedan.

Allt svampangripet trä togs bort.

Plast lades ut på jorden i torpargrunden.

Inget har märkts efter detta.
Det blev alltså ingen behandling med kemikalier? Utan bara plast på marken och bygga upp igen? Hade den börjat producera sporer eller var den också i uppstarten?
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2011, 18:18:12 »
Nä  :'( Saxat frÃ¥n Länsförsäkringars villkor: Försäkringen gäller inte för: Byggnadsdel som skadas av mögel, fukt, röta, svamp, rost eller annan lÃ¥ngtidspÃ¥verkan.
Kanske villkoren skiljer sig mellan olika LF-bolag.  I Göteborgs och Bohuslän sÃ¥ gäller LF-försäkringen för hussvamp (eller sÃ¥ har du gamla försäkringsvillkor liggande dÃ¥ hussvamp inkluderades 2007).  Nedan är saxat ur villkoren sid 16:

Skada orsakad av hussvamp 
Gäller
för invändig skada på bostadshus och lösöre orsakad
av äkta hussvamp, Serpula Lacrymans, samt dess vilda
form, Serpula Himantiodes. 
Skada orsakad av andra svampangrepp kan endast
ersättas genom Läckage sidor 12 om samband kan
konstateras mellan ersättningsbar läckageskada och
svampangrepp. 

EDIT: Ser att försäkringsvillkoren skiljer sig en del mellan olika länsförsäkringsbolag.  I Värmland täcker den inte hussvamp vilket den däremot gör i Gbg&Bohus.
« Senast ändrad: 30 oktober 2011, 19:22:21 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2011, 19:10:33 »
Jag köpte ett svampangripet hus billigt för sju år sedan.
Allt svampangripet trä togs bort.
Plast lades ut på jorden i torpargrunden.
Inget har märkts efter detta.
Var det hussvamp?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hussvamp, torpargrund och byggnadsvård
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2011, 19:28:11 »
Men vad är "hussvamp"? All svamp som växer där under är väl hussvamp?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!