Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av luftvärmepump  (läst 3392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikael-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Placering av luftvärmepump
« skrivet: 26 januari 2011, 09:44:56 »
Hej!!
Har ett fritidshus ca 100m2 nedre plan
           ca 38m2 övre plan
Huset har tvåglas fönster i mycket bra skick och alla element är i från 2006 med elektroniska termostater.
Ligger i härjedalen i mellersta norrland

Funderar på att investera i en luftvärmepump av märket Mitsubishi Electric
modell Q HEAT i-see 630 eller Q HEAT i-see 660. Eller eventuellt Q HEAT i-see 830 .
Placering av innerdel är tänkt enligt blå-fyrkant eller enligt röd-fyrkant för att luftvärmepumpen ska kunna värma vardagsrum,kök,matrum,sovrum. (ytan av dessa rum är ca 76m2)
Har i dag ca 16 ºC varmt inne vintertid i dessa rum + badrum. Övriga delar av huset är står elementen enbart på frostfritt läge på termostaten
Elförbrukningen ligger idag på ca 18000-20000 kvw och är nästan enbart värme förbrukning. Under sommarhalvåret är värmen helt avstängd.

Jag vill gärna ha synpunkter på placering av luftvärmepump och hur mycket el man kan spara med en luftvärmepump

Mvh Mikael
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 08:40:56 av mikael- »

Utloggad mikael-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2011, 08:40:00 »
Ingen som har någon synpunkt på placering !!

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Placering av luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2011, 19:27:20 »
Det är väl inget idealiskt hus för L/L-pump. Att sätta en fläkt med tillhörande ljud och drag i matrummet vill jag inte rekommendera. I Vardagsrummet skulle pumpen kunna ge rätt bra effekt men även där måste du tänka på hur du använder rummet. Du kommer t.ex. inte att bli nöjd om du ska titta på TV i närheten av fläkten. Du har ju rätt låg temp i huset, orkar elementen inte mer eller blir det för dyrt? Om du med en pump höjer tempen till mer normala 20-22 så är det väl tveksamt om du spsrar något. Om du däremot låter tempen vara den samma så borde besparingen kunna bli 4-5000 kwh, beroende på hur effektivt du kan köra pumpen med hänsyn till fläktbuller och luftdrag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!