Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW  (läst 14772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« skrivet: 08 december 2010, 21:23:16 »
Eftersom min gamla CTC265B dömdes ut som vedpanna så investerade jag istället i ovan nämda pelletsbrännare idag.

Skall kompletteras med nytt expansionskärl till pannan (gummit kass i gamla) och en motdragslucka, har funderingar på att bygga motdragsluckan själv.

Någon som har erfarenhet av denna brännare ?

Samt också ett kopplingsschema kanske ?

Får se hur mycket den kommer gå, är primärt ute efter en backup till bergvärmen om den skulle haverera, samt stöd vid tillskottsbehov av elpatron.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Stenehed

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 17:37:35 »
Jag har en A3 som är igång nu första vinter i min gamla panna.
Har än så länge fungerat rätt ok. Blir ju varmt i alla fall.
Hade problem med fläkten tidigare i höst. Så den fick jag byta.


Här har du instruktionsbok till brännaren http://www.kruse.st/pellets/ecotec/SEA3_INST.pdf
CTC EcoAir 109/ EcoEl installerad 2006. Funai LLpump ovanplan.Kamin.
Gammal kombipanna Ecotec pelletsbrännare. 130+100 kwm 2 plan.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #2 skrivet: 09 december 2010, 18:19:24 »
hur är den att ställa in osv ?

Något särskillt för o få den o gå bra ?

Antar att det inte är någon större mening o börja elda utan dragluckan iaf, har en rejäl skorsten som lär ge ett sanslöst drag när den är varm..

(drygt 10 meter och helsten*helsten förutom sista metrarna)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Stenehed

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #3 skrivet: 09 december 2010, 18:55:44 »
Det du kan göra för och ställa in den är inne i styrskåpet.
Set sitter 5 st Switchar. På dom ställer man i procent.

Detta schema gäller i vart fall för A3:a, som är ifrån 2004.
---------30%-----40%----50%----60%----70%----80%----90%---100%
SW1----on-------off-------on------off------on-------off------on------off
SW2----on-------on-------off------off------on-------on------off------off
SW3 ......skall alltid vara off.
SW4----on-------on-------on------on------off-------off------off------off
SW5--------ON läge Externskruven matar 1 min + 3 rep.
-------------OFF läge Externskruven matar 30 sek + 3 rep.

Fläkten går alltid 100%.
Sen får du nog bäst effekt om du har draglucka och inställt med mätning av rökgaser.
CTC EcoAir 109/ EcoEl installerad 2006. Funai LLpump ovanplan.Kamin.
Gammal kombipanna Ecotec pelletsbrännare. 130+100 kwm 2 plan.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 18:26:16 »
Vad är lagom bränslematning ?

Om jag stänger av brännaren manuellt m h a termostaten så är det såpass låg pellet-nivå att jag ser luftslitsarna för primärluften helt o hållet (genom lilla hålet, man ser ju sådär..), är detta rätt eller ?

Är rädd att det brinner slut så den får startproblem sen, men vill inte heller fylla över brännar-rummet med pellets (vilket hände första gången vi startade, fyllde nog i lite för mycket manuellt............... städa ) Hade även vid första provkörning problem med att det blev lite röd eld och att det kom en rökpuff ur pelletsmatningen, ställde då upp bränslet 10%.

Hur låg temp vågar man köra på pannan ? Har ca 85 grader nu, men varmvattnet blir så vansinnigt varmt trotts shunten på 1 om man inte spolar med supertryck, då blir det 62 grader.
Men för varmvattnets skull borde 65 grader räcka, vill dock inte ha kondens i pannan men det tycktes inte vara problem vid provkörning iofs, tänker mer på verkningsgraden också, det läcker mer värme desto större skillnad mellan panna och omgivning.

EDIT: sen avser jag att införskaffa motdragslucka, vilket också minskar risken för skorstenskondens även om pannan jobbar med relativt låg temperatur, samt rökgastermometer. Är mest nöjd nu på att jag fick igång allt på 2:a försöket, första gången någonsin...
« Senast ändrad: 12 december 2010, 18:27:55 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad bennety

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fagersta
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
1 1/2 plans villa med källare byggd 1948
Trästomme med mexitegelfasad.
120 m2 boendeyta, 40m2 källare med komfortvärme.
Nibe 1245-8, 100L UKV, 160m borrhål.
installerad Juni 2010
Tidigare förbr. 5ton pellets=24000Kwh
Huset konverterat från direktel 1993
Västmanland

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 08:36:33 »
När du startar manuellt och då särskilt när pannan varit kall under längre tid, så fyll koppen med pellets och tänd på men ta sedan en kopp kaffe eller två innan du trycker på startknappen.Detta för att bli av med kallproppen i skorstenen o hinra inrykning. Ryker det baklänges blir slussvingarna styva och sköra och blir otäta och kostar 300:-. Vattentemperaturen ska en blandningsventil sköta om.Den blandar in kallvatten i lagom mängd och förhoppningsvis är det den du kallar "shunt" Den vanliga shunten styr elementvärmen och har inget med varmvattnet att göra.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Blivit med pelletsbrännare, Ecotec A3 15kW
« Svar #7 skrivet: 23 december 2010, 09:43:02 »
Bytte slussvingar nu för ett par dagar sen och tätade upp mellan sluss och magasin så det inte drar tjuvluft.

Vattentempen och elementvärmeshuntarna har jag koll på, vill mest veta vilken panntemperatur som är lämpligt, ligger nu på mellan 70 och 80 vilket verkar vara säkert för att slippa kondens inne i pannan så den rostar.

Testade 70% bränslematning men tycke att pannan blev ganska sotig på bara ett dygn, på 60% matning så blir den mer askbrun/grå på insidan och askan i botten är torr och "askig".

Hittade ganska mycket oförbrända pellets i pannan vid sotning igår, svarta men inte utbrända till aska helt, funderar på om det kan bero på tidigare för hög matning av pellets eller dåliga slussvingar ... får se om det återkommer nu efter tätning av brännare och nedställd bränslematning.

Annars fungerar det bra och ger fint värmetillskott i källare och även på vindsvåningen som tidigare varit ganska kall, kör utan elpatron vilket är trevligt när temperaturen kryper nedåt -18 som det gjorde härom natten :)

Gjorde rökgastemperaturmätning för ett par dagar sedan och kom upp till 205 grader vid 80 grader i pannan och i slutet av eldningsfasen, anser att det är bra för ett sånt gammalt härke som den ändå är min ctc265 :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!