Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vad tjänar en anställd kyltekniker per timme före skatt?

0-100
0 (0%)
101-150
4 (12.5%)
151-180
8 (25%)
181-200
7 (21.9%)
201-250
3 (9.4%)
251-299
0 (0%)
300 eller mer
10 (31.3%)

Antal personer som röstat: 32

Författare Ämne: Vad tjänar en kyltekniker?  (läst 15798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Vad tjänar en kyltekniker?
« skrivet: 21 december 2009, 20:28:47 »
jag är lite nyfiken på detta, då jag håller på att utbilda mig och ska snart ta personcertifikat kat. 1, motsvarande gamla klass3.2 och ska bli timanställd av en bekant som har företag som i nuläget jobbar med bil-AC
men jag kommer installera värmepumpar och hålla på med butiks och lagerkyla åt honom.
då vill man ju veta vad man kan begära för lön också! :,v( studs

om ni inte vill ange exakt i tråden så välj ett lämpligt alternativ ovan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2009, 20:41:47 »
vilken del av landet?

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2009, 21:32:16 »
dalsland

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2009, 23:20:46 »
Det låter inte som en renodlad kylfirma, så ta detta med en nypa salt.
16 000 till 18 000 i månaden första året.
20 -22 nästa år om du är nyfiken och lär dig.
24 efter några år, du är nästan helt självgående, har bra hand om kunder, kan lämna lite priser själv.
30 efter tio år, helt självgående, fixar egna kunder, lämnar offerter.
Om du inte får jobba heltid hos honom tycker jag att timlönen ska vara lite högre än månadslönen/timmar
typ 140:-/timme
En kylfirma debiterar mellan 350 och 700 kr per timme plus moms, beroende på var i landet den är och vilket typ av arbete som görs.
Det är mängder med papper som ska skötas av en kylfirma, certifikaten, arbetsintyg, ackreditering, heta arbeten, kvalitetsmanual, dokumentation av verktyg, årliga besiktningar o.s.v. Det är inte samma ackreditering för mobil kyla (bil-AC) som stationär.
Det är höga trösklar att komma in, men väl inne är det en fantastisk branch att jobba i.
Lycka till och glöm aldrig att kunden är viktigast.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2010, 22:44:30 »
nu sitter jag i halmstad och ska gå en 4-dagars kylteknik-utbildning och få ut ett personcertifikat. 14800kr+moms kostar det. plus kostnad för certifikatet på typ 4500kr.
sen är man en kyltekniker!
vi ska börja annonsera i lokaltidningarna och så får jag se vad det ger för respons, än så länge blir detta ett extraknäck, då jag redan har heltidsjobb, men meningen är att jag ska kunna leva på detta så småningom.
firman har blivit ÅF för Ventilationsutveckling och Toshiba och nu håller vi på att bli ÅF för CanVac och Mitsu Electric.
det är dessa 2 märken vi kommer hålla oss till, ingen ide att ta in nåt B-märke och få dåligt rykte. huvuddunk

 
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 07:59:51 av Rickard »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2010, 10:13:42 »
nu sitter jag i halmstad och ska gå en 4-dagars kylteknik-utbildning och få ut ett personcertifikat. 14800kr+moms kostar det. plus kostnad för certifikatet på typ 4500kr.
sen är man en kyltekniker!
vi ska börja annonsera i lokaltidningarna och så får jag se vad det ger för respons, än så länge blir detta ett extraknäck, då jag redan har heltidsjobb, men meningen är att jag ska kunna leva på detta så småningom.
firman har blivit ÅF för Ventilationsutveckling och Toshiba och nu håller vi på att bli ÅF för CanVac och Mitsu Electric.
det är dessa 2 märken vi kommer hålla oss till, ingen ide att ta in nåt B-märke och få dåligt rykte. huvuddunk

 

Aha det är därför som du vurmat så mycket för Toshiba och Mitsu....... ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad tjänar en kyltekniker?
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2010, 10:18:57 »
Braa att du är ärlig i alla fall, nu har jag ögonen pÃ¥ dina inlägg i fortsättningen.  :o
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!