Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Loggar min Varmitek, hur gÃ¥r jag vidare med optimering  (läst 2332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Loggar min Varmitek, hur går jag vidare med optimering
« skrivet: 16 november 2004, 11:13:00 »
Har fått alla givare och acktank på plats, så nu kan jag köra igång min logger på riktigt.

Har monterat givare på:
Retur radiatorkretsen
Retur golvvärme 1
Retur golvvärme 2
Framledning VB
Brine in
Brine ut
Samt på en del rum (inte klart ännu)
Inte heller VV ännu p.g.a. att det är svårt att komma åt.

Mycket information att tillgå och en del slutsatser är nog enkla att dra men hur går jag systematiskt tillväga för att optimera min Varmitek?
Jag har fåt bra kläm på regleringen i teorin tack vare Rickard m.fl. men det finns ju så många paramerar att pilla på. Var skall jag börja och vad skall jag leta efter i loggen?
« Senast ändrad: 16 november 2004, 11:13:30 av Johan »
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Loggar min Varmitek, hur går jag vidare med optimering
« Svar #1 skrivet: 16 november 2004, 12:04:05 »
Mycket information att tillgå och en del slutsatser är nog enkla att dra men hur går jag systematiskt tillväga för att optimera min Varmitek?
Jag har fåt bra kläm på regleringen i teorin tack vare Rickard m.fl. men det finns ju så många paramerar att pilla på. Var skall jag börja och vad skall jag leta efter i loggen?

Börja med att leta efter "tjuvstarter" på 2:an, justera PI så dessa försvinner så länge 1:an orkar med jobbet.

Sen borde du nog få till en utegivare också!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Johan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Loggar min Varmitek, hur går jag vidare med optimering
« Svar #2 skrivet: 16 november 2004, 12:22:15 »
Hej
Jo det var ju sant, utegivare är naturligtvis och på G. Vad är det som man kan utläsa från utegivaren?

Angående den loggning jag gjort hittils har jag sett att 2:an i bland tjuvstartar efter VV-produktion. Jag antar att temperaturen sjunkit så mycket att felet säger till att 2:an behövs också.
Jag sänkte P till 0.3 och ökade I till 45. Nu verkar det fungera bättre. Vad skulle nästaq steg kunna vara?
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Loggar min Varmitek, hur går jag vidare med optimering
« Svar #3 skrivet: 16 november 2004, 12:55:35 »
Med utegivare ser du enkelt att din kurva stämmer med ditt hus, så är det inte bara en känsla från det täckta könet att det är kallt.
Du ser att den reglerar som den ska då du också vet vilket börvärdet du har!
Sen kan du ju justera termiska trögheten i huset i ES3:an.

Om 2:an har stannat kan den inte starta innan "steginkopplingstiden" har löpt ut, oavsett vad reglerfelet är. När den väl startar så går den minst "stegurkopplingstiden" så vida den inte bryter på hög returtemp först!

Du som har acctank borde kunna köra med ganska hög "steginkopplingstid" vilket nog är andra åtgärden för dig, att minimera antalet starter med bibehållen komfort!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Loggar min Varmitek, hur går jag vidare med optimering
« Svar #4 skrivet: 18 november 2004, 14:35:19 »
Jag har provat nu att köra några dagar med
p=0,2 Integreringstid 58 och Paustid =20 minuter. Ger cykel tider mellan 60 och 180 minyter vid  utetemperaturer mellan + 3 och -2 (mätt pÃ¥ morgonen) och detta utan att komp 2 gÃ¥r in och inomhusklimatet känns vara mycket  bra.

Med p=0.2 fås jämnare temp men komp 2 startar då ibland när temp ligger under 0

Vid varmare väder 5-10 grader provade jag att öka paustiden upp till 40 minuter för att att fÃ¥ cykeltider pÃ¥ en timma. Väggtermometern sade inte att temperaturen svängde särskilt mycket. Fast min kropp tycke inte att de lÃ¥nga paustiderna var angenäma.  
Installatören tyckte att jag kunde inbespara en liten ack. Såhär efteråt tror jag att en liten ack kunde vara bra att ha ..


SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!