Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idealvinkel  (läst 2244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
Idealvinkel
« skrivet: 16 oktober 2006, 22:56:50 »
Hej alla entusiaster!

Jag läser i boken "Solvärme i vårt hus" av Svenska Solgruppen. I första stycket på kapitel 4 (s.49) diskuterar man idealisk lutning på solfångarna. Först räknar man ut hur många grader över horisonten solen står mitt på dagen och sedan säger man att idealisk vinkel är vinkelrätt mot denna vinkel. Stämmer det verkligen? Rent inituitivt tycker jag att den borde vara lite lägre för att tillgodogöra sig mer av solen tidigare och senare på dagen. Kanske optimera för solhöjden kl 10 och 14. Då får man två maximum per dag, samtidigt som man har hyfsad vinkel även kl 8, 12 och 16. Visst, morgon och kväll står solen lågt, och ger inte lika mycket, men i tabellen på s 54 ser man att redan vid drygt 10o solhöjd är solstrålningen uppe i halva maxvärdet.

Tänker jag fel? Hur ska man resonera?

gano

  • Gäst
gano
SV: Idealvinkel
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 11:36:33 »
Jo, stämmer som du resonerar.

För att maximera antalet kWh per år är det latituden man ska gå efter, d v s 66 graders lutning i Haparanda och 58 graders lutning i Göteborg.

MEN, varför samla in maximalt antal kWh under högsommaren, då kan man inte tillgodogöra sig energin ändå ? För att få bäst "täckningsgrad" under vår/höst/vinter är det bättre att ha en brantare lutning. Om man sätter solfångarna helt vertikal tappar man bara ca 5 % och det det är lätt att kompensera med lite större yta.

Vidare är det av praktiska skäl lämpligt att ha en brant lutning på vintern:

- Snön rasar av.
- Frostlagret blir tunnare (mindre yta vertikalt sett) och rasar av.
- Lutningen stämmer bättre mot den lågt stående vintersolen.

En brant lutning gör ocksÃ¥ att man slipper överbelasta systemet pÃ¥ sommaren eftersom antalet aktiva timmar blir färre. Förmodligen skulle solfÃ¥ngaren fungera även om den var upp&ner pÃ¥ sommaren.  ;D

MVH/Gano

Utloggad p1sson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hallstavik
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Idealvinkel
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 11:54:26 »
Har man pool eller liknande så har man användning för alla Kw man kan få in :)
villa 161m2 från 83, Steca 603 solautomatik, solfångare ca 20m2, poolsolfångare 20m2,ctc ecoel+ air 7,9 ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 tankar solvärme och värmepumps värme till pool .växlar in solfångar värme i ecoel panna

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Idealvinkel
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2006, 12:51:06 »
Jo, stämmer som du resonerar.

För att maximera antalet kWh per år är det latituden man ska gå efter, d v s 66 graders lutning i Haparanda och 58 graders lutning i Göteborg.

Så här räknar solgruppen: Solhöjden mitt på dagen i Göteborg vid sommarsolståndet är 90+23,5-58=55,5o. Idealisk vinkel på solfångaren skulle då bli 90-55,5=34,5o. Men det stämmer väl bara mitt på dagen? För att få mest utbyte över en hel dag borde väl placeringen vara brantare, oavsett årstid? Alltså varför ska panelerna stå vinkelrätt mot solen mitt på dagen och inte tidigare/senare?

Vid vintersolståndet förstår jag att det kan vara bäst att optimera för solhöjden mitt på dagen för den är då i Göteborg endast 90-23,5=8,5o. Ska man få ut nåt alls så är det nog precis runt lunch.

Har man pool eller liknande så har man användning för alla Kw man kan få in :)
Men det har man ju inte  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!