Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 juli 2017, 09:52:41 »

Det kan funka i 10 år till innan det blir problem.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 juli 2017, 21:09:30 »

Nu har jag haft bilen på verkstaden.
Kölmedietrycket var lågt. Man höjde upp trycket med kvävgas och spårmedel men fann ingen läcka efter 1 timme. Vakuumsög och fyllde upp med köldmedium och självlysande olja, fortfarande inget synligt läckage efter en timme till. Jag fick uppmaningen att komma igen efter typ 50 mils körning (med AC på förmodar jag  .,;-). Enda problemet för mig är att jag inte planerar någon längre bilkörning,  Sc:,h men vi kom överens om att göra ett återbesök om en månad..får väl hitta på någon nöjesresa under tiden... 8)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 juni 2017, 13:34:23 »

Tycker det är ganska självklart, man läcksöker och lagar. Att _BARA_ fylla på gas är en fulfix egentligen, fungerar kompressorn har antagligen gasen läckt ut och då har du ett hål nånstans.
Tack. Jo, så har man svarat ungefär på märkesverkstaden, dom fyller med gas och ett spårämne så man kan läcksöka.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 23 juni 2017, 12:19:40 »

Tycker det är ganska självklart, man läcksöker och lagar. Att _BARA_ fylla på gas är en fulfix egentligen, fungerar kompressorn har antagligen gasen läckt ut och då har du ett hål nånstans.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 juni 2017, 20:16:11 »

Om man har en bil där AC-kompressorn saknar magnetkoppling och reglerar med variabelt deplacement (t ex de flesta VAG-bilar från ca 2004 och framåt, de sista årsmodellerna av Saab, säkert fler tyska bilar också) så ska man bli MYCKET misstänksam om AC inte fungerar och man misstänker kylmediebrist. En sådan kompressor skär nämligen obönhörligen om man kör utan kylmedium, även om man till synes har AC avstängd.

Jag vill bestämt avråda från de här hempåfyllningssatserna med mer eller mindre okänt innehåll, de kan ställa till elände om AC:n senare ska servas hos en firma som har "riktig" fyllningsutrustning.  Om man inte - vare sig av snålhet, klimatomtanke eller något annat - vill fylla med det ursprungliga kylmediet, så är det i så fall bättre att använda propan. Och skylta tydligt i motorrummet om vad anläggningen är fylld med, så att det inte blir någon förbistring för nästa bilägare heller.

Har anläggningen varit helt tom, dvs så trycklös att man inte får utslag på manometerstället eller det pyser när man petar för hand på en serviceventil, så MÅSTE den vakuumpumpas innan fyllning. Om man är seriös så byter man torkfiltret också. Har det varit en stor läcka (typ rörbrott eller sönderärgad kondensor), eller om den har stått tom länge så man kan befara att det har kommit in mycket fukt, så bör man vakuumpumpa länge - flera timmar, kanske t o m ett dygn - och värma torkfilter och kompressor under tiden för att lättare driva ut fukt ur oljan i systemet. Om kompressorn sitter högt placerad i motorrummet så är enklaste sättet att värma den att varmköra bilmotorn några gånger under vakuumpumpningen (detta får dock ej göras om kompressorn saknar magnetkoppling). Torkfiltret brukar jag värma genom att linda en trågvärmekabel från skrotad luftvärmepump runt det. Ett tecken på att systemet var mycket fuktigt är om oljan i vakuumpumpen blir grumlig under pumpningens gång. I så fall bör man stoppa och byta olja i pumpen innan man gör den slutliga vakuumpumpningen. Vakuumpumpen bör hållas så kall som möjligt - om man håller till utomhus dagtid bör man se till att den står i skuggan, om det är vindstilla kan det löna sig att rigga upp en kraftig fläkt som blåser mot pumpen.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 juni 2017, 15:23:19 »

Hobbybilen hade tom AC när jag köpte den 2000. Jag lämnade in den och fick den konverterad från R12 till R134a, och de bytte en slang som var dålig.

Laddningen höll inte fullt två säsonger. Jag åkte till lite olika AC-firmor de olika vårarna, och de hittade ingen läcka, de fyllde bara på. Jag tröttnade på det och plockade ur kompressorn och slangar och firman som gjorde första konverteringen bytte några packningar i kompressorn, och pressade nya slangar. Efter det höll det knappt en säsong.

Jag köpte en läcksökare och hittade ganska snart att det var alla packningar i kompressorn som läckte. Den kompressorn hade tydligen packningar som inte var R134a kompatibla (för små molekyler). Jag köpte en ny Sanden 508 kompressor, gjord för R134a, och det har nu funkat i flera år utan problem.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 20 juni 2017, 09:50:50 »

Min -98 Avensis har också bra AC utan att jag gjort något
bra byggd bil
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 20 juni 2017, 09:43:00 »

Min -99 Avensis med 36000mil har fortfarande full funktion på AC(aldrig servad) så det går ju uppenbarligen att göra hållbara grejer även i bil.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 20 juni 2017, 08:56:03 »

Vart tog lilla ozonlagret vägen? Ingen som vet, ingen som vet...tralalalalaa
Borde inte myndigheterna kräva bättre hållbarhet (dvs inget läckage av köldmedia) och inte bara avgaser från motorn på miljarder bilar?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 20 juni 2017, 08:38:16 »

Modern AC håller inte många år pga olämpliga materialval och klena dimensioner
som i kombination med vägsalt och fukt korroderar sönder rören
så läcktest är nödvändigt bara påfyllning är inte vidare seriöst.
Och påfyllning kan man göra själv http://www.fylldinac.nu/19-fylla-pa-kit
http://internetshopping.se/nyheter-1/ac-refill-gor-det-sjalv-bil-kit/
fast dyrt jämfört med USA där det kostar från en hundring https://www.amazon.com/Interdynamics-MAC-134-Refrigerant-Refill-Charging/dp/B004BSNNY2
Själv har jag alltid anlitat lokal verkstad, från 500 med läcktest.
googla ac+service
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 juni 2017, 01:22:11 »

Mmm, oftast löser en påfyllning problemet.
Har du tur så är det någon som är så seriös att de felsöker.
På Hondan vi hade tidigare så blev vi utan AC typ andra sommarn, de bara fyllde.
Jag protesterade vilt och menade att det dels var olagligt, och dels inte var så kul att få påfyllt ca 11 månader innan garantin på bilen skulle gå ut.
Visst sa de, men garantin gäller hur länge som helst för dig på detta fel...
Det funkade så länge vi hade bilen (några år till) och nu förra hösten när vi kollade på en bil åt sonen så var MIN bil till salu igen, bara ett par fel, trasig AC bland annat...

Oseriöst hanterat av Honda i Luleå.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 19 juni 2017, 23:22:30 »

bilverkstäderna har maskiner, som tömmer, renar och fyller luftkonditioneringar.
Det brukar kosta knappt 1000 SEK inkl moms.

Nackdelen är att man struntar i att kolla huruvida systemet/ventiler är tätt...
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 19 juni 2017, 22:17:51 »

Enklaste o billigaste felet är väl för lite gas, åk på service o fyll på olja o gas gäller er båda.
Jag har en toyota som hade klen ac som sedan slutade fungera helt. Gasen hade nästan läkt ut helt. Har förstått att det är accepterat att det läcker lite på bilar. Den höll visserligen inte tätt länge men efter en noggrannare läcksökning så visade det sig att det var en serviceventil som läckte, det blev inte så dyrt o nu är redan andra säsongen på g.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 juni 2017, 22:03:52 »

Kanske bättre att ange hur långt bilen körts..min har gått 9500mil...
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 juni 2017, 21:21:38 »

Hjälper inte dig, men jag tycker min AC är varm jämfört med tidigare. Ska det fyllas på? Bilen är 6 år nu, en golf
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 juni 2017, 19:47:42 »

Jag köpte en begagnad bil i fjol höstas. Nöjd med det mesta men nu när det det blivit varmt ute upptäcker jag att bilens AC inte fungerar. Fick lov att använda KD på senaste långresan, det har man ju alltid använt förr men det känns fånigt att inte kunna använda AC när bilen har en sådan.
Vad kan det vara för fel på den?
Bilen är typ 10år, en Merca B200 Turbo.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!