Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inomhusgivare Thermia Diplomat?  (läst 43709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #45 skrivet: 17 februari 2012, 21:26:54 »
Börvärdet ändras OMEDELBART vid temperaturförändringar på rumsgivaren. Uppdateringen av rumsgivarens värde sker kontinuerligt.
Den enda tröghet som finns "inbyggd" är den som är en följd av att det tar lite tid att värma det matr. som omger termistorn.
Vilket börvärde pratar du om? Framledningen förmodar jag? Givetvis ändras det omedelbart efter att ärvärdet ändrats. Däremot ändras detta allt annat än omedelbart på min sprillans nya givare. Om anledningen till det är omgivande materialet eller något annat har jag ingen aning om.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #46 skrivet: 17 februari 2012, 22:16:20 »
Börvärdet för framledningen, det som är inom parentes efter ärvärdet för framledningen. Det värdet som datorn använder när den räknar gradminuterna (skillnaden mellan är och börvärde). Värmer man termistorn sjunker börvärdet omedelbart, är värdet visar den temperatur som pumpen i det ögonblicket den temperatur som pumpen orkar tillverka. Ärvärdets ändring har ingen direkt pÃ¥verkan pÃ¥ börvärdet. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #47 skrivet: 17 februari 2012, 22:22:02 »
Börvärdet för framledningen, det som är inom parentes efter ärvärdet för framledningen. Det värdet som datorn använder när den räknar gradminuterna (skillnaden mellan är och börvärde). Värmer man termistorn sjunker börvärdet omedelbart, är värdet visar den temperatur som pumpen i det ögonblicket den temperatur som pumpen orkar tillverka. Ärvärdets ändring har ingen direkt påverkan på börvärdet.
Nu missförstår du mig totalt. Jag pratar om innegivarens ärvärde.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #48 skrivet: 17 februari 2012, 22:30:05 »
Och jag om innegiverens pÃ¥verkan av systemet, hur det kan bli  :D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #49 skrivet: 17 februari 2012, 22:42:45 »
Och jag om innegiverens pÃ¥verkan av systemet, hur det kan bli  :D
Ja. Och om det är vi rörande överrens om principerna. Mitt påpekande gällde ditt ordval Omgående. Eftersom min erfarenhet är att innegivaren är trög gällande stora/hastiga temperaturändringar på omgivande lufttemperatur.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #50 skrivet: 17 februari 2012, 22:48:05 »
Och det beror på den "miljö" där termistorn sitter, allt runt om givaren måste ju få ändrad temperatur för luftcirkulationen är ju inte helt fri.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #51 skrivet: 17 februari 2012, 23:38:44 »
Okej okej... men en annan fråga nu ligger inomhus temperaturen på 22,5 grader, varför en så stor temperaturskillnad? Borde den inte kontinuerligt justera kurvan beroende på skillnader på innetempen?

Innergivaren reagerar tämligen omgående men kapslingen gör att den känner inte ändringen omedelbart.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/06025886.pdf

Men i praktiken har den ingen betydelse för att temperaturen i rummet ändras inte heller flera grader på en sekund.
Börvärdet ändras kontinuerligt som tidigare nämnts här men gradminuter som jag inte har erfarenheter av kan göra reaktionen som pumpen gör segare/senare. Min pump som är returgivarstyrt reagera omedelbart när innergivaren känner avvikelse.
Jag har rumsgivarverkan ställd till  10 som gör att 1 tiondels avvikelse ändrar börvärdet med 1grad.
Sedan är det jo 1 dygns regel som gäller för varje ändring innan man ser resultat, och att det vore bra ett hitta rätt kurva innan man aktiverar inner givaren.
« Senast ändrad: 17 februari 2012, 23:41:42 av Remo »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #52 skrivet: 17 februari 2012, 23:56:46 »
Innergivaren reagerar tämligen omgående men kapslingen gör att den känner inte ändringen omedelbart.


Nu är det ju väldigt få som har lösa termistorer på väggen så jag anser det mer korrekt att prata om innegivaren inklusive kapsling än lösa komponenter som sitter i kapslingen.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #53 skrivet: 18 februari 2012, 01:46:57 »
Nu är det ju väldigt få som har lösa termistorer på väggen så jag anser det mer korrekt att prata om innegivaren inklusive kapsling än lösa komponenter som sitter i kapslingen.

Det var det som jag pÃ¥pekade i min inlägg ocksÃ¥, jag har Bosch originalgivare och reagerar tillräkligt snabbt.  Thumbsup

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #54 skrivet: 18 februari 2012, 12:22:44 »
hej alla kunniga igen..!

Nu kommer lite mer frågor ang innegivaren..

Idag har jag legat runt 22 grader inne med tanke på lite solinsläpp fast givaren sitter i en hall så den påverkas inte av solen..
Hur som helst.. Nu visar ju innegivaren 22 grader på sin display, sen är ju pumpens börvärde 20grader.

Så när innegivarens ärvärde är högre än pumpens börvärde ser jag ju att integralen sakta men säkert går ner till 0 och pumpen slår av och säger "inget behov av värme" rätt?
Men jag tycker integralen går upp ganska fort mot - igen och sätter igång pumpen FAST ärvärdet fortfarande ligger på 22grader, varför?

Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #55 skrivet: 18 februari 2012, 12:41:37 »
Rum bör som du ställer på pumpen har ingenting med innetemp att göra. Det är bara ett sätt att parallelljustera inställd kurva. 20 är ingen justering.
Inställd rumbör på innegivaren däremot justerar framledningsbör med inställd faktor utgående från vald kurvas(inkl förskjutning med Rum bör på pumpen) givna temperatur för aktuell utetemp. Om du hela tiden har för varmt inne har du alltså för hög kurva.
Integralen tar ingen hänsyn till innetemp utan bara till framledning/vs framledningsbör. Resultatet blir att integralen snabbare räknar hem till noll iom att framledningsbör sjunker men det finns inget som stoppar pumpen bara för att du överstiger inställt börvärde på innegivaren.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #56 skrivet: 18 februari 2012, 13:04:09 »
Framledning bör är värdet inom parantes på framledningstemp?
Men med andra ord kommer jag få mycket mer start/stopp än vad jag hade innan men istället en jämnare temperatur inne, nackdel med mycket start/stopp?

Aha.. jag trodde integralen tog hänsyn till innetemp men då vet jag, jag trodde att när man tryckte upp/ner på innegivare så var det pumpens börvärde man ändra men i själva verket är det innegivarens börvärde man ändrar? Så pumpens börvärde och innegivarens börvärde är två helt skilda saker?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #57 skrivet: 18 februari 2012, 14:13:39 »
Pumpens börvärde räknar datorn ut med hjälp av bla. innegivaren som talar om viken temperatur som önskas inne. Så innegivarens värde är bara en av flera parametrar för datorns "räkneoperation" och framledningens "börvärde" är resultatet efter en "sammanvägning" av informationen till datorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #58 skrivet: 18 februari 2012, 17:37:25 »
Framledning bör är värdet inom parantes på framledningstemp?
Men med andra ord kommer jag få mycket mer start/stopp än vad jag hade innan men istället en jämnare temperatur inne, nackdel med mycket start/stopp?

Aha.. jag trodde integralen tog hänsyn till innetemp men då vet jag, jag trodde att när man tryckte upp/ner på innegivare så var det pumpens börvärde man ändra men i själva verket är det innegivarens börvärde man ändrar? Så pumpens börvärde och innegivarens börvärde är två helt skilda saker?
Att Thermia valt att kalla sin kurvförskjutning för "rum bör" är oerhört olyckligt då det inte har det minsta med önskad innetemp att göra.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #59 skrivet: 18 februari 2012, 21:36:28 »
Ne det är lite feltolkande kan man säga..

Nu till en annan sak, jag kom ner till pumpen nyss och såg detta på displayen:
-Värme Pump Start 12Min (sedan räknade den ner)
Jag har aldrig sett detta tidigare men det kanske ofta räknar ner?
Den gjorde varmvatten men inget behov av värme ska tilläggas.

Sen reagerade jag på värdena.

Ute: 3grader
Rum: 22 (innegivaren)
Framledning: 36 (70) <--- framledningens börvärde? varför denna höga temp?
Retur: 34 (48)
Integral -56
Brine ut: 0
Brine in: 2
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!