0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom du hittat knäckningen. Strunta i kurvan och knäck direkt.
När du "knäcker" gör du din egen kurva. Fördelen är att om du hittat rätt temp för t.ex -15 grader och ställt in den med knäckning behöver du inte fundera mer. Så det är bara att beta av de olika utetemperaturerna. Det kan vara lämpligt att utgå från kurva 4. Sedan är det som du skriver att ju lägre temp du värmer huset med desto bättre COP.
Men sen har IVT´s styr såna brister att utan rumsgivare blir det ALDRIG bra.Deras styr gör tex att VP kan ge ett par grader över börvärdet konstant utan att stanna ( om utetemp ligger stilla). Det ger en övertemp inne.. då luras du att sänka kurvan fastän du kanske har rätt kurva!! samma kan den ligga något under börvärdet utan att tillskottet aktiveras.
Men notera värdena när du knäcker. Hur många grader du ändrar.Jag tycker så här (på goda grunder).Hitta en kurva som funkar vid svinkyla, den ska ge lagom temp inne.Sen knäcker man om det behövs. särskilt vid temp kring +-0 kan man behöva gasa en del.Men sen har IVT´s styr såna brister att utan rumsgivare blir det ALDRIG bra.Deras styr gör tex att VP kan ge ett par grader över börvärdet konstant utan att stanna ( om utetemp ligger stilla). Det ger en övertemp inne.. då luras du att sänka kurvan fastän du kanske har rätt kurva!! samma kan den ligga något under börvärdet utan att tillskottet aktiveras.Försök hitta rätt, lova sen att du köper en rumsgivare. Utan den blir det aldrig bra...Men med en sån då funkar det.
Vet inte hur du har det med dina kurvor uppe i urskogen. Här nere i Stockholm måste nästan "alltid" standardkuvorna höjs lite med finjustering (parralellförskjutning) för att uppnå ett bra resultat. Jag har mindre problem med att få folk att begripa sig på "knäckning" än att få dem att begripa sambandet med lutning och finjustering. Rumsgivare är bra där det fungerar men det fungerar inte överallt. Men där den finns kan du knäcka till en "perfekt" kurva som du beskriver.
Hmm ytterligare en sak, jag har nu sänkt ifrån kurva 4,8 till 4,1. Det gjordes igårkväll.Nu har innetempen åkt upp till 25,5 gr
För normalanvändaren är det oftast enklast att ställa in temp i klartext. Med t.ex - 10 grader ute och 45 i vattentemp sänk eller höj ett par grader i klartext beroende på önskemål så är det klart. Glöm kurvor och finjustering.
Eftersom IVT mäter och reglerar på returtempen så är det snarare 1 grad vattentemp ger 0,5-0,75 grad inne.
Inomhusgivare 350 kr - enkelt att installera själv!http://www.varmeboden.com/shop/default.asp?category=21
Installerade innegivare direkt och kopplade även in en effektvakt, kör max påverkan via innegivaren (10 fabrik=5)
Fortsätter pilla på min pump nu när vi äntligen har kyla KB in är +2gr och KB ut är -1,5gr Är det bra?Jag har även sänkt farten på cirkpumpen på VB sidan ifrån läge 3 till 2nu tycks jag ha ett delta T på 6-7gr efter ca 20 min drifttid.Konsekvensen av att sänka hastigheten på cirkpumpen äratt VP går lite längre tid och att tempen gick upp lite inne i huset, är det normalt?
CiteraInstallerade innegivare direkt och kopplade även in en effektvakt, kör max påverkan via innegivaren (10 fabrik=5)Du riskerar "onödiga" tillskotttstimmar med den inställninge! Bevaka nog aatt VP alltig går innan tillskottet tillåts gå in... Med rumsgivaren så känslig kan den styra upp börvärdet högt vid minst undertemp så högt att tillsatsen kopplas in utan att det egentligen behövs... Det är i princip därför man har en utegivare... för att det ska gå lugnt o fint, men den ska kompletteras med en rumsgivare som jobbar med avvikelser i rumstemp. Men inte allt för kraftigt!Har inte en timme i tillskott ännu, är inte intresserad av utetempen. Jag tycker att det enda intresannta värdet är innetempen och vill att denna ska vara konstant. Har inte märkt att pumpen får jobba mera än när jag kört på lägre värden på innetemp påverkan.CiteraFortsätter pilla på min pump nu när vi äntligen har kyla KB in är +2gr och KB ut är -1,5gr Är det bra?Jag har även sänkt farten på cirkpumpen på VB sidan ifrån läge 3 till 2nu tycks jag ha ett delta T på 6-7gr efter ca 20 min drifttid.Konsekvensen av att sänka hastigheten på cirkpumpen äratt VP går lite längre tid och att tempen gick upp lite inne i huset, är det normalt?3,5 grader mycket bra.. 6-7 grader samma... tycker du att gångtiderna är korta kan det fixas med en höjning av kopplingstempen.. den temp den stratar och stoppar på...
Inatt fick jag min första tillskottstimme *grina* Har nu varit nere och ställt på tillskottstimern till 120minuterFinns det några nackdelar med detta?
Om det finns teoretisk möjlighet för pumpen att jobba ifatt så kan man förlänga tiden. Du har tex 9 kW men huset drar vid -10 grader 8kW då finns det ju en möjlighet att hinna ifatt. Själv har jag en 5 kW och låt oss säga att mitt hus då drar 6kW. Jag kommer aldrig att kunna hinna ifatt underskottet alltså är det lika bra att eltillskottet går in direkt eftersom det inte finns någon teoretisk chans att pumpen ska räcka tillCitat från: piece skrivet 10 januari 2006, 18:18:10Inatt fick jag min första tillskottstimme *grina* Har nu varit nere och ställt på tillskottstimern till 120minuterFinns det några nackdelar med detta?
I stället för att knäcka kurvan kan du sänka kurvan och samtidigt öka finjusteringen. Resultatet blir en flackare kurva.Här på forumet finns två skolor. 1) Bara knäcka 2) Pilla och åter pilla med kurva och finjustering. Har aldrig förstått om det innebär någon skillnad i praktiken med resp metod!?
Under -5 grader så ändrar du kurvan och vid över +5 grder så ska du använda finjustering. Efter ett par väderomslag med justeringar av dessa parametrar så kommer du att ha rätt kurvlutning och "höjd". Du ska inte justera båda samtidigt (om du inte inte räknar ut påverkan enligt formeln Y=kx+m). När det fungerar bra vid varmt och kallt så får man oftast knäcka kurvan vid 0 grader då människan behöver en relativt högre temperatur än den matematiska kurvan där för att man ska tycka att det är lagom.Citat från: köldmedie skrivet 10 januari 2006, 15:38:31Efter köldknäppen -19-21 grader i 3 dygn fick jag höja till kurva 2.8 och finjustering +1.0, 3kw elpatron gick också in med 17 timmar.Jag tycker det verkar bra dimensionerat.Om jag höjer min kurva till ex 4.0 kortar jag gångtiderna på pumpen då eller är det bättre att köra en låg kurva, tycker att min kurva är låg med tanke på att jag inte har golvärme utan (se signatur nedan)
Efter köldknäppen -19-21 grader i 3 dygn fick jag höja till kurva 2.8 och finjustering +1.0, 3kw elpatron gick också in med 17 timmar.Jag tycker det verkar bra dimensionerat.Om jag höjer min kurva till ex 4.0 kortar jag gångtiderna på pumpen då eller är det bättre att köra en låg kurva, tycker att min kurva är låg med tanke på att jag inte har golvärme utan (se signatur nedan)
[Intressant, finns det någon som kan förklara sambandet mellan Finjustering / sänka höja kurva. Såg någon formel jag inte förstod i en annan tråd.
Det pratas en hel del om innegivare här på forumet, kan man sätta en innegivare utan att aktivera den Alltså den visar innetempen som vanligt och larmar vid fel men den har ingen påverkan på pumpen.Hoppas ni förstod..'Och lubbis kan inte du lägga ut excelarket här så man får titta på det och leka med sina egna värden.
Sänk värmekurvan rejält!Finjusering kan man glömma det kallas rumbör på tex Thermia dom avråder från användning..Hittar du rätt kurva vid svinkyla, sen kan du knäcka vid temperaturer där det behövs tex runt +-0 ute!Jättebra att du har en för hög kurva nu, det bevisar att du kommer att klara ändå värre kyla utan tillskott med rätt kurvaJag säger grattis!!Kolla i diagrammaet har du tex 1 grad för varmt inne vid -15 ute då ska du sänka kurvan så att börvärdet minskar ca 3 grader.Vi hjälper di om du är osäker..
Japp excelarket skulle vara intressant att se.
Citat från: piece skrivet 11 januari 2006, 09:29:07Japp excelarket skulle vara intressant att se.Hemmasnickrat för eget bruk men ni kanske kan lista ut hur det fungerar annars får ni fråga.http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip
"Hittar du rätt kurva vid svinkyla". Är svinkyla -25°??
Att börja med finjustering leder inte till något gott. Ivt har ju en bra möjlighet att knäcka kurvan om den inte stämmer.Vad är skillnaden?Om jag nu har rätt lutning på kurvan, men den är fem grader för hög så ska jag enligt dig inte parallellförskuta kurvan med hjälp av finsjustering. Jag skall däremot knäcka kurvan vid varje fem graders mellanrum d.v.s. resultatet blir en kurva som är identisk med en finsjusterad kurva.
IVT´s styr funkar inte så bra om börvärdet ligger tex på 25 grader (jag har givaren på framledningen!). då blir starten kraftigt fördröjd, det tar en evighet innan tempen sjunker till 22,5!! så den startar.Är det IVT:s fel att dina rör är för varma?
För att se vad man ställt till med vid knäckning eller återställa och ta bort knäckningar är det bara att ställa in kurva 0 och finjustering 0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer
Jag justerade kurvlutning och finjustering (parallellförflyttning) tills jag fick en bra kurva. Detta tog ca 1 år. Därefter knäckte jag kurvan lite vid +5, 0 och -5 grader för att få en puckel.Nu har jag satt in en innegivare men det fungerar inte diretk bättre för det men jag kan använda semesterfunktionen och det ska väl spara in lite nu när jag ska iväg på 15 dagars semester i mars.
Kan någon förklara hur man skruvar på en rego för att nå fram tillalt1 resp alt2 i bifogad bild? Låter det sig göras utan att knäcka kurvan?
Kan förstå ditt problem med 25:an, då den knappast styrs med innegivare.
Förstod också att du ville framhålla Nibes och Thermia gradminuter istället för Regons start på temperatur. Men att knäcka kurvan hjälper inte, då du får ett nytt börvärde där tempen kan ligga under en längre tid.
Samma här -10 och pumpen går 23-24 timmar / dygn. Några grader till och tillskottet går in Min borra verakr bra då jag aldrig kommer under +1,5 grader på köldbärare in. Delta på kalla sidan ligger mellan 3.6 ner till 3 vid långa gångtider.Jag ligger på kurva 3.8 och finjusteringen +2.4. Har faktisk knäck ner kurvan något vid -10.Loggar var 12:e timma! (fan man är inte riktigt klok...)
Vårt delat går åt samma håll. Diffen blir mindre vid hård belastning, ca 0,5 grader (från 3,6 till 3).Jag trodde nog att min pump skulle klara sig lite längre utan tillskott. Men å andra sidan är det inte så många dagar det är under -10 i Stockholm. /A
Ny fundering igen...Nu när det är kallt ute så står det värmepump + tillskott när min pumpgör varmvatten, dock så lyser inte lampan för tillskott. Varför?Ska det vara så? Vad jag vet har inte tillskottet gått in i VV produktionen iaf.50 gr har jag ställt VV på.
Tillskottstimern styrs av GT1Därför kan tillskottstimern börja räkna ned vid varmvattendrift
Snyggt Piece, din sajt har verkligen stigit i graderna - från simpel moppesajt till het VP sajt Hur många timmar fick fu lägga på att få igång loggningsfunkltionen?/A
Japp.Här kommer komponentlistan.1st 60-260-25 från Elfa./Peter
Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28Kommentera gärna värdena.
Mellan 16-20 starter per dygn vid -3 till -1 ºC känns lite mycket,men vad säger ni?
Citat från: piece skrivet 08 februari 2006, 19:11:29Mellan 16-20 starter per dygn vid -3 till -1 ºC känns lite mycket,men vad säger ni?Vilken gångtid har du detta dygn?/A
Citat från: piece skrivet 06 februari 2006, 08:47:55Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28Kommentera gärna värdena.Ingen som har några synpunkter på loggningen? eller värden? eller start/stop?Inte ens om layouten är någorlunda lyckad...(vilket den i verkligheten inte är, men tiden vill inte räcka till)
Citat från: piece skrivet 12 februari 2006, 13:07:38Citat från: piece skrivet 06 februari 2006, 08:47:55Nu har även jag lyckats få ut loggning på nätet.http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28Kommentera gärna värdena.Ingen som har några synpunkter på loggningen? eller värden? eller start/stop?Inte ens om layouten är någorlunda lyckad...(vilket den i verkligheten inte är, men tiden vill inte räcka till)Du har gjort ett kanon jobb piece!Är det en svår nöt att knäcka för att få data från husdata till din egen sida?
Ja alltså för 350 kr får manGivareLysdiod + motståndKretskortKopplingsplintPlastkapslingNågra meter kabelInstallationsbeskrivningKanske prylar för 50kr max + arbetskraft men ändå...Om ni även vill ha med en larm lysdiod så går det bra. Sätt ett 470k motstånd i serie isåfall./Peter