Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar  (läst 6287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Underline

  • Gäst
Underline
HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« skrivet: 18 februari 2019, 17:42:26 »
Hej värmepumpsforum

Jag bor i ett hus i Skellefteå kommun och funderar på hur man i framtiden ska värma upp huset och garage. Bägge 2 kommer att värmas med vattenburen golvvärme.

Det är kanske 3 veckor / år kallare än -15 men sällan kallare än -25. Det händer helt klart. Men inte många dagar / år.

Jag har spretat åt alla håll om hur jag ska välja för att få mest kostnadseffektiva uppvärmningen. Bergvärme mot luftvatten. Håller luftvatten vad den lovar så har jag en idé hur mycket mera bv får kosta över lvvp. Det är som det jag vill se om någon kan svara på hur den överensstämmer med broschyren Mitsubishi gjort för den.

Mitsubishi har ju deras 8kw luftvatten att den ska hålla (så som jag förstår det) typ 8.2kw på 13A in från elnätet vid -15 och vid -25 ska den fortfarande ge 5.6kw.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2019, 17:53:17 »
Skellefteå ligger långt norrut och DVUT är -25 celcius så bergvärme måste vara förstahandsvalet om det går att borra på tomten. Luftvatten blir reservalternativet. Mitsubishi har många modeller, vilken beteckning är det på den du tänker på?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2019, 18:57:16 »
Självklart är bv det optimala. Men hur mycket mera får bv kosta utöver lvvp?? 100' extra?? 200' extra?? Eller 50' extra?? Jag tror smärtgränsen för mig är runt 40... Men samtidigt så vill jag veta om PUHZ-SHW 80 YAA håller vad den lovar. Så jag inte har övertro på lvvp och borde förskjuta summan lite för om man ser till många andra lvvp så kroknar dom ju och ger typ cop1 vid minus 15 och då skulle man ju kunna ge 150' extra för bv

Håller den lvvp vad den lovar så tror jag att jag låser fast mig på 40' får bv kosta utöver lvvp. Vi har ju lite kallare i berggrunden än t.ex riktigt varma delar av världen så jag vet inte om cop 5.5 gäller riktigt här som många bv pumpar utlovar. Jag har pratat med många som har bergvärme och dom beskriver mellan 3-3.5 i cop. Och det är ju riktigt bra. Men om lvvp håller ~4 ner till -15 så tappar jag ju som nästan försumbart på elräkningen räknar jag. Men då handlar det ju om att PUHZ-SHW 80 YAA ska hålla vad den lovar också.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2019, 19:29:05 »
Finns en dansk sajt som refererar till att värdena Mitsubishi PUHZ SHW112 YHA/EHST20C YM9C kontrollerats av ett  ackrediterat institut. SCOP radiatorer 3,28 och SCOP golvvärme 4,25. Detta avser dÃ¥ danskt klimat. YHA var föregÃ¥ngaren till YAA och för YAA uppges likande siffror i medelklimat. https://sparenergi.dk/forbruger/varme/varmepumper
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2019, 19:35:55 »
Du bör även ha med beräknad livslängd i kalkylen. Lvvp ca 10-15 år bergvärme 15-25 år.
När du då skall byta är det ju betydligt billigare att byta ut bergvärmepumpen då du redan har borrhålet.

Så ser man långsiktigt lönar sig bergvärme oftast.

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2019, 20:19:14 »
Jag hittade inte riktigt något på den danska sidan.

Men det låter ju lovande om den håller vad den lovar i Danmark, tyvärr är det väl sällan nere i -20 där nere.

Lvvp går bra att byta endast utedelen och jag frågade om hur mycket det skulle kosta om jag hade en 15 år gammal och den utedelen skulle ha havererat. Då sa han att det kosta mellan 40-50k att byta till en ny. Då innedelen var som "bara en tank".

Är det någon som har en sådan och provkört en i -20 och se hur den presterar i dom förhållanden??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2019, 20:30:03 »
Ganska övertygad om att uppgifterna på mitsubishis produktblad vid olika framledningstemperaturer och utetemperaturer stämmer.

Be den tilltänkta återförsäljaren/montören lägga in era och fastighetens förutsättningar i melcalc så kan du jämföra olika modeller och se vilken som passar bäst.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Iceman255

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2019, 20:35:00 »
Mycket av styren sitter väl i innerdelen även på Mitsubishi?Var något år sedan jag installerade en sådan men är rätt säker på det.

I dagsläget är det väldigt fÃ¥ pumpar det gÃ¥r att enbart byta utedel  pÃ¥ dÃ¥ styret inte är kompitabelt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2019, 21:19:58 »
Tror inte heller att det det kommer lira till 100% att byta utedel om 15Ã¥r.

Att generellt säga att luft/vatten har livslängd på 10-15 år och bergvärme 25år känns inte så säkert utan kommer snarare visa sig om x antal år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2019, 21:48:20 »
Tack för svar. Ja det lär ju sitta nån styrning där också. Men lär ju gå kunna få styrningen att lira. Säljaren sa att runt 50' är det en ny utedel där och den är igång igen om min pump skulle gå sönder. Kan ju vara säljsnack också. Typiskt, ja det blir ju ett dyrare system då ju, Annars skulle det ju gå montera en ny hydrobox som styr nya utedelen (20' billigare än om man köper en komplett ecodan) och jobba mot min gamla ecodan som mitt värmesystem som huset jobbar mot och göra en sån lösning

Men sen om man monterar en lvvp nu så om det inte känns som att jag blev riktigt nöjd så går det ju sätta in bv när lvvp går sönder. Man blir väl knappast låst till lvvp om man kör det nu, att fortsätta sen.

Men det lÃ¥ter bra att den troligen kommer leverera vad den lovar. Tror dÃ¥ jag kan köra pÃ¥ min idé om prisskillnader mellan systemen, men som sagt sÃ¥ hoppas vi pÃ¥ bv  tummenupp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2019, 22:16:26 »
Nu vet jag inte hur brÃ¥ttom du har och om mitsubishi electric är ett märke du tror pÃ¥ men det kan nog komma en bergvärme frÃ¥n dom i sinom tid  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2019, 06:44:49 »
Innan nästa vinter hade jag tänkt ha ett nytt uppvärmningssystem. Det handlar ej om att Mitsubishi är nåt speciellt. Utan deras lvvp är långt mycket bättre enligt broschyr än konkurrenterna och det är därför jag blev sugen på deras maskin om det drar iväg nåt fruktansvärt i pris / bygglovsansökan ej går igenom

Men bara för att jag är nyfiken. När kommer Mitsubishi bv för vanliga villor??

Tusen tack för alla svar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2019, 08:28:24 »
På vilket sätt är den långt mycket bättre än konkurrenterna? Det enda jag ser är att dom har en överdimensionerad utedel som stryper effekten när det blir varmt. På så vis får dom det att se ut som att effekten behålls när det blir kallare (kollar du lite noggrannare så ser du att det är samma utedelar på flera modeller. Dom är bara strypta olika mycket).
De COP-siffror dom redovisar är inte heller så anmärkningsvärda? 4,59 vid A7/W35 och 3,29 vid A2/W45 är väl jämförbart med konkurrenterna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2019, 11:05:00 »
Innan nästa vinter hade jag tänkt ha ett nytt uppvärmningssystem. Det handlar ej om att Mitsubishi är nåt speciellt. Utan deras lvvp är långt mycket bättre enligt broschyr än konkurrenterna och det är därför jag blev sugen på deras maskin om det drar iväg nåt fruktansvärt i pris / bygglovsansökan ej går igenom

Men bara för att jag är nyfiken. När kommer Mitsubishi bv för vanliga villor??

Tusen tack för alla svar.

Tycker dom flesta luft/vatten om man jämför motsvarande modeller är rätt likvärdiga bland dom stora kända märkena.
Gäller bara att fÃ¥ rätt modell för fastigheten och en bra montör som justerar in allt bra  ;)

När det gäller Mitsubishi Electrics kommande bergvärme för privatmarknaden har jag inte full koll, det snurrar nog ett antal runt om i sverige för test och justeringar och lite gissningsvis kanske dom kommer till sensommaren/hösten .

Om jag minns rätt efter att ha sett något blad på mässan så var det en 2 eller 2,5 till 10kW modell.
R32
Inverter
Bygghöjd 175cm
Samt tystasts pÃ¥ marknaden men det skriver väl dom flesta  :)

Har inte sett något produktblad och svårt att få någon bra info om tillgänglighet så tyvärr mycket knapphändiga uppgifter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2019, 14:38:28 »
Den lovar 5.6kw ut i -25 och då brukar konkurrenterna behöva lämna den rutan tom. Helt enkelt så verkar den orka ge värme när det är kallare och andra orkar inte riktigt med.

Okej ja det blir ju spännande och se om hur deras bv står sig mot konkurrenternas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!