Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar  (läst 6343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2019, 14:57:00 »
Du bör även ha med beräknad livslängd i kalkylen. Lvvp ca 10-15 år bergvärme 15-25 år.
När du då skall byta är det ju betydligt billigare att byta ut bergvärmepumpen då du redan har borrhålet.

Så ser man långsiktigt lönar sig bergvärme oftast.
Det förutsätter att det inte är nån teknikutveckling att tala om. Hur såg värmepupmpsmarknaden ut för 20 år sen? Hur ser den ut om 20 år framåt i tiden? Vad finns det som säger att bergvärme alls är intressant om 20 år? Om solceller slår igenom på bred front kanske större delen av värmepumpsmarknaden har dött?

Om man ser långsiktigt så kan det mest lönsamma vara att göra så liten investering som möjligt idag för att inte bygga fast sig i ett system som är föråldrat om 15-20 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Underline

  • Gäst
Underline
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2019, 06:42:24 »
SÃ¥ känns det här ocksÃ¥. Tar jag en lvvp som är billigare i inköp, kanske bara 4-5 tusen mer pÃ¥ elräkningen / Ã¥r och om 15 Ã¥r gÃ¥r den sönder... Hur mycket bättre kommer nya lvvp vara dÃ¥??  Nu har jag frÃ¥gat runt tillräckligt för att ha fÃ¥tt i en riktigt bra lista. Läs pÃ¥ sida 9 ganska lÃ¥ngt ner sÃ¥ finns det en bra tabell pÃ¥ hur den fungerar. Verkar funka riktigt bra vid 35 grader framledningstemperatur men det verkar mindre bra när man behöver 45-50 grader.

https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-uppvaermningssystem-vill-ha-rad.334533/page-10#post-3212379

Marcus Edlund

  • Gäst
Marcus Edlund
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #17 skrivet: 02 april 2022, 10:57:02 »
Nu antar jag att du skaffat en ny pump sedan länge men ifall någon annan undrar i framtiden så fungerar den utmärkt vid - 20. Mycket kallare än så är det sällan det blir på mina breddgrader. Mitt problem har snarare varit att den värmt för bra. Har fått ställa ner värmekurvan då vi föredrar att ha runt 18-19 grader inne och inte 25 som standardvärdet låg på. Har inte märkt av att den skulle ha några som helst bekymmer att värma vid - 20 och den känns som att den skulle fixa ännu fler minusgrader än - 25.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #18 skrivet: 18 april 2022, 08:14:59 »
Det förutsätter att det inte är nån teknikutveckling att tala om. Hur såg värmepupmpsmarknaden ut för 20 år sen? Hur ser den ut om 20 år framåt i tiden? Vad finns det som säger att bergvärme alls är intressant om 20 år? Om solceller slår igenom på bred front kanske större delen av värmepumpsmarknaden har dött?

Om man ser långsiktigt så kan det mest lönsamma vara att göra så liten investering som möjligt idag för att inte bygga fast sig i ett system som är föråldrat om 15-20 år.

Jag ser ingen konflikt mellan bergsvärmepumpen och solcellerna. Hellre symbios. Mycket beror på politikerna. Det finns länder där överskottet, det du producerar på sommaren och lägger in i nätet, kan du hämta 80% på vintern för ditt eget behov. För att mata t.ex VP. Det kallas net-metering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥ller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #19 skrivet: 18 april 2022, 13:08:54 »
Om solceller och vindkraft fortsätter att byggas ut som våra politiker vill kommer vi att ha ett enormt elöverskott på sommaren och när det blåser, det kommer att göra strömmen värdelös så länge det inte finns effektiva sätt att lagra den på.
Jag skulle inte långsiktigt räkna med att kunna få tillbaks el som produceras när det är överskott, med el som är svindyr vintertid, när det är underskott.
Inte heller tror jag på att någon elhandlare över tid kommer att ha råd att betala överpriser för förnyelsebar el när överskotten är stora, och suventionera elen när det är brist.
Den affärsmodellen kommer inte att hålla länge till - tror jag.

Att lagra elen i vattenkraften som vissa utlovar är jag rätt säker på är en ren lögn, alla elproducenter måste sälja det de producerar på spotmarknaden, så det som lagras i vattenkraften kan inte "ges tillbaka" när elen är dyr, utan det man gör är att köpa dyrt när elen är billig, och sälja billigt när elen är dyrt.
Det kanske går så länge den el som levereras av privatpersoner är försumbar, men blir det en allt större andel som kommer de som gör sånt att gå i konkurs.
Jag kan i alla fall inte se det på annat sätt.
Långsiktigt så tror jag att man skall räkna med att det man tjänar är att:
Kunna värma varmvatten.
Kunna ladda sin elbil.
Kunna ladda en "powerwall" som kan bidra med egen el fördelad lite mer över dygnets alla timmar.
Kunna kyla huset sommartid med egen el.

Titta bara på boksluten för den vindkraft som idag finns i Sverige, i princip ingen aktör går med vinst, och de som redovisar vinst gör det mot bakgrund av "fejkade" rapporter, avskrivningar eller pengar som tillförts utan krav på normal avkastningsgrad.

Jag vet att det finns olika uppfattningar, och att det går vinkla åt båda håll, men jag tycker ändå att man bör ta det som sägs i nedanstående video med ett visst mått av acceptans för vad som skett, sker och vad som kommer att bli resultatet. (Mer fossil kraft krävs för att stötta den ej planerbara kraften) det blir dyrt med de nätavgifter som skall betala infrastrukturen för havsbaserad vindkraft.

Ett bra program som tydliggör detta:
« Senast ändrad: 18 april 2022, 13:10:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!