Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ för byte utav gaspanna  (läst 1608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frdsod

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alternativ för byte utav gaspanna
« skrivet: 13 september 2017, 10:25:36 »
Jag har idag en IVT-665 gaspanna ifrån 2001 som har börjat strula och skulle vilja titta på vad det finns för alternativ om jag vill byta den.
Idag har jag vattenburen golvvärme på nedre plan och vattenradiatorer på övre plan och huset är på 155kvm i Skåne.

Det går åt ca 11000 kWh gas idag, hur skall jag tänka och räkna för att hitta det bästa alternativet?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativ för byte utav gaspanna
« Svar #1 skrivet: 13 september 2017, 11:36:34 »
Denna kombo finns ju inte idag så jag skulle ta in offerter på både gaspanna + vanlig enkel frånluftsventilation och olika frånluftsvärmepumpar.
Det finns olika kraftfulla frånluftsvärmepumpar, tänk på att byter man upp sig till en kraftigare så kan man behöva isolera om avluftskanalen då dessa kyler avluften till lägre temperaturer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ för byte utav gaspanna
« Svar #2 skrivet: 13 september 2017, 12:35:40 »
Gaspriset inkl. gasnät är väl i stort sett lika dyrt som el vad jag kan se. Beror på om man har gasspis i köket om gas-abonnemanget behöver vara kvar, annars är det lika bra att byta till nya sortens frånluftsvärmepumpar som Comfortzone EX50, ETK 5000, IVT 840/860 eller NIBE F730/F750.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!