Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: purge-funktion  (läst 360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mykos

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: norra stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • jag kommer ställa dumma frÃ¥gor
purge-funktion
« skrivet: 14 februari 2024, 08:33:32 »
hej, mitt första inlägg här sÃ¥ kanske gör helt fel nu med allt vad trÃ¥dar heter, men jag har försökt hitta svar pÃ¥ denna frÃ¥ga ett tag nu och jag verkar inte kunna fÃ¥ ett vettigt och konkret svar nÃ¥gonstans, sÃ¥ nu jag provar mina chanser här. 

min fråga lyder helt enkelt: När man ska köra purge på ett tömningsaggregat, ska man ha ventilen öppen mellan aggregatet och värmepumpen eller ska man stänga den så att kretsen mellan utedel och aggregat bryts? är purge enbart för att rena aggregatet invändigt?

jag har läst manualen, jag har googlat, kollat videos, mailat tillverkare och nästan översatt forna mesopotamiska skrifter i jakt på svaret men fortfarande gått iväg lika osäker som jag kom.

Finns det någon som har ett snabbt svar på detta, öppen eller stängd?

hälsningar, en rätt okunnig nyexaminerad
jag vet varken vad jag gör här eller hur jag hamnade här

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: purge-funktion
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2024, 10:04:35 »
Kranen mot värmepumpen ska vara stängd, purge är för att tömma aggregatet så gott det går. Ha gärna en tömslang på aggregatets utgång hela tiden, med integrerad kran mot tubsidan. Refcoslangarna är bra. Parkera denna sen på sugsidan på tömningsaggregatet efter purge. Är det samma gas igen så är tömningsaggregatet redo för nästa gång, om det är samma gas som ska tömmas nästa gång.

Om du dumpar denna gas från tryckslangen i sugsidan efter varje användning får du lite tryck i tömningsaggregatet fåtal bar beroende på aggregat, det blir i sig en provtryckning av tömningsaggregatet till nästa användning så du vet att det är tätt och schysst till nästa användning. Har du sugit ut gas efter en utbränd kompressor är innehållet kan vara surt, spola ur tömningsaggregatet efteråt istället med kvävgas.

Blanda inte spår av andra gaser i returtuben. Returtub hittar du på Dahl mot pantavgift. 0 Kr när den är tillbaka.
« Senast ändrad: 14 februari 2024, 10:08:06 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mykos

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: norra stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • jag kommer ställa dumma frÃ¥gor
SV: purge-funktion
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2024, 08:23:53 »
tack som tusan!
jag vet varken vad jag gör här eller hur jag hamnade här

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!