Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?  (läst 2903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rusmark

  • Husrookie
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SpÃ¥nga, Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Det här ska bli en kul kunskapsresa!
IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« skrivet: 22 oktober 2014, 14:51:17 »
Hej
Efter något dussintal timmar på forumet börjar jag bli så påläst att jag förstår att jag inte är påläst, men inte heller kan förlita mig på de offertförslag jag har tagit emot.

Jag har ett beslutsproblem och hoppas att det finns någon medlem i forumet som kan vägleda mig.

Vi flyttade in i huset i somras. Det ligger i Stockholm, 2-plansvilla utan källare och är byggt 1959. Tidigare bodde här tvÃ¥ äldre som gjorde av med ca 14000 kWh i uppvärmning/varmvatten.  Huset är pÃ¥ 153 BOA+8 BIA+16 vidbyggt garage. BIA och garage värms inte upp idag. Förra ägaren rullade ut 10-15 cm extra isolering ovanpÃ¥ Huset värms upp m h a sektionsradiatorer, som dock mÃ¥ste kompletteras med extra radiator i köket dÃ¥ volymen är aningens lÃ¥g idag. Fram tills idag har IVT Greenline Puls (-96), 80 m borra och AutoTerm VVB jobbat tillsammans. Eftersom jag inte fÃ¥r apparaterna att samspela, eller vara billiga i drift, ska de snarast pensioneras. FrÃ¥gan är bara vad som ska ersätta dem.

Vi är fem i familjen. De tre barnen är små idag så vi kan väl lugnt räkna med att det blir lite duschande i framtiden. Berget ligger nära och vattnet flödar snabbt och ytligt enligt SGU-appen (tack för tipset, du okände forumdeltagare). Vi planerar att om ett par år ha renoverat all BIA/garage till BOA samt göra mindre utbyggnad. Totalt uppvärmningsbehov i framtiden är alltså ca 192 kvm.

Jag har nu fått in ett par offerter på olika installatörer/märken.

Daikin Evolution (2,5-13 kW), ny brunn pÃ¥ 160 m   
Est energibehov, 26000 kWh
Tot uppvärmningsbehov, 12 kWh
Offererat pris, 133 tkr efter ROT

NIBE Fighter 1255 (4-16 kW), ny brunn 200 m    
Est energibehov, 29991 kWh
Effektbehov 10,5 kW
Offererat pris, 154 tkr efter ROT

Thermia
Duo Optimum 10 + vvb MBH-TWS 300 l, ny brunn 170 m   
Est energibehov , 32500 kWh (baserat på 180 kvm)
Behövd effekt vid DUT, 10,7 kWh
Offererat pris, 149 tkr efter ROT

Vad tror ni om lösningarna? Om Nibe och Thermia klarar av mina framtida behov, dÃ¥ borde väl även Daikin göra det, eller? 

Jag har iofs gott om plats i pumprummet men det är ju inte gratis att  transportera och förvara mer varmvatten än vad som behövs. Om, säg 95 % av, mitt vv-behov täcks av NIBE och Daikin, borde jag inte välja nÃ¥gon av dem, alternativt frÃ¥ga Thermia om offert pÃ¥ en G3?
« Senast ändrad: 22 oktober 2014, 16:29:48 av Rusmark »
IVT Greenline Puls (-96), 80 m hål, Autoterm (300 l). Nyinköpt 2-plansvilla (1959+1981) i Stockholm, 153 kvm uppvärmd BOA + 24 BIA. Tidigare ägare (2*70 år), ca 15000 kWh enl energidekl. 2012. Vad den historiken nu är värd?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2014, 21:39:42 »
Daikin ligger bra i pris och är säkert en bra vp men se till att även nuvarande borra kopplas in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rusmark

  • Husrookie
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SpÃ¥nga, Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Det här ska bli en kul kunskapsresa!
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2014, 22:34:56 »
Tack för Ã¥terkopplingen. Det är ingen installatör som har föreslagit ett sÃ¥nt upplägg som du nämner. Bara lÃ¥ngt (160-200m) eller 80m+80m har pitchats. Varför tror du att det är sÃ¥? 

Min fastighet är omgärdad av andra borrhål, så jag tror iofs att jag inte har alltför stort manöverutrymme på hur nya borran ska dras. Det blir isf i vinkel under huset, men det gör kanske inget?
IVT Greenline Puls (-96), 80 m hål, Autoterm (300 l). Nyinköpt 2-plansvilla (1959+1981) i Stockholm, 153 kvm uppvärmd BOA + 24 BIA. Tidigare ägare (2*70 år), ca 15000 kWh enl energidekl. 2012. Vad den historiken nu är värd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2014, 07:59:37 »
De flesta borrare vill inte fördjupa ett befintligt hÃ¥l, jag tror det har med att borrkonan kan fastna om tidigare borra inte har exakt samma diameter.  :-\
Om tomten är liten och omgärdad med andra hÃ¥l sÃ¥ kanske det inte gÃ¥r att Ã¥teranvända samma borra och borra ett till hÃ¥l utan att komma för nära tomtgränsen och befintlig borra.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2014, 08:13:18 »
Kan det vara så att det är 32 mm slang i det befintliga hålet i stället för 40 mm som används idag? Greenline Puls är ju bara på 4 kW. I så fall kan man ha räknat med att det kan vara svårt att få upp gamla slangen, så pass svårt att det tillsammans med hopkoppling och extra ventiler för instrypning av flödena är lika bra att glömma det befintliga borrhålet och satsa på ett helt nytt borrhål.

Men är det 40 mm slang i borrhålet tycker jag man ska fundera över att använda gamla borrhålet. Hamnar nya borrhålet nära sjunker effektiviteten men. 80 + 80 meter nära varandra är inte lika bra som 80 + 80 som ligger 20 meter från varandra eller som ett hål på 160 meter. Ligger hålen nära varandra kanske man får använda något i stil med 120 + 80. Sen är frågan om det tillsammans med krångligare inkoppling blir så mycket billigare än ett helt nytt borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2014, 08:45:40 »
Min tanke var en ny borra på kanske 160 meter och att koppla parallelt med den gamla synd att inte använda den när den finns där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rusmark

  • Husrookie
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SpÃ¥nga, Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Det här ska bli en kul kunskapsresa!
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2014, 22:50:37 »
Tack för alla kloka förslag. Eftersom 80+80/120 kommer att ligga mycket nära, eller mycket lÃ¥ngt frÃ¥n, varandra tror jag inte att 80-metarn kan användas. Det blir nog ett nytt 180-hÃ¥l och sÃ¥ fÃ¥r jag försöka hitta ett värde i 80-metarn. GÃ¥r det att sälja kanske? 
IVT Greenline Puls (-96), 80 m hål, Autoterm (300 l). Nyinköpt 2-plansvilla (1959+1981) i Stockholm, 153 kvm uppvärmd BOA + 24 BIA. Tidigare ägare (2*70 år), ca 15000 kWh enl energidekl. 2012. Vad den historiken nu är värd?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2014, 08:49:07 »
Men det finns inget hinder att köra 180 + 80 meter när den ändå finns där och även om dom ligger nära varann kommer den höja brine tempen något.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT+Autoterm ska ut. Vad ska in?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2014, 10:36:04 »
Är det glykol som brine i den gamla värmepumpen? I så fall måste det väl tas omhand och bytas mot etanol?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!