Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorerna är pÃ¥ 40 grader, vill höja till 55 - hur?  (läst 8484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
Installerade slutligen bergvärme i villan igår, en IVT Greenline HE 9.
Idag är det runt -1 grader utomhus och helt plötsligt så har temperaturen till radiatorerna i huset sänkts från gårdagsnattens 55 grader till ynka 40 grader - vilket gör huset riktigt kallt.
Samtidigt har värmen på husets varmvatten höjts till 57 grader (vilket är överdrivet varmt - man bränner sig nästan på vattnet känns det som.)

Villan är inte superisolerad så vi vill gärna ha runt 50-55 grader även idag, speciellt eftersom alla gillar när det är lite extra varmt i huset.

Min fråga är därför - hur gör jag för att höja värmen på vattnet ut till radiatorerna? Läste lite i manualen men det enda jag fann där var att man kunde ändra en värmekurva - jag förstod dock inte om det är denna som skall höjas eller om jag kan ändra börvärdet direkt på något sätt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2010, 13:58:46 »
Värmekurvan styr börvärdet med hjälp av utegivaren. Vilken värmekurva har du inställd? Har du nån innegivare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2010, 14:14:03 »
jag hade en förinställd värmekurva som jag har höjt 2 grader i vardera ändå nuför att parallellförskjuta den uppåt.

har en innegivare och en utegivare.


Direkt efter parallellförskjutningen så höjdes värmen ut till radiatorerna - tyvärr har det sänkts till 40 grader nu igen så att man genast börjar frysa.
Finns det inget sätt så att man sätter en minimigräns för hur lågt tempen i radiatorerna ska tillåtas gå ner till? På så sätt hade man kunnat ha en minimigräns på 50 grader .

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 14:16:12 »
Vad har du för V- och H-värde på kurvan? Innegivaren skall vara urkopplad tills man har hittat rätt värmekurva.

Sen tror jag inte att du skall ha 50-55 grader när det är -1 ute. Det skulle i princip betyda att du behöver kokande vatten i radiatorerna när det är -25 ute. Har du ett så dåligt radiatorsystem så är det inte alls lämpat för värmepump.
« Senast ändrad: 16 december 2010, 14:19:00 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 14:23:00 »
Vad har du för V- och H-värde på kurvan? Innegivaren skall vara urkopplad tills man har hittat rätt värmekurva.

Sen tror jag inte att du skall ha 50-55 grader när det är -1 ute. Det skulle i princip betyda att du behöver kokande vatten i radiatorerna när det är -25 ute. Har du ett så dåligt radiatorsystem så är det inte alls lämpat för värmepump.
huset är ganska uselt isolerat vid alla fönster o så vilket brukar göra att vi behöver runt 50 grader nu och runt 60 grader när det blir kallare.

V = 26 grader.  H = 65 grader.

vattnet ut till radiatorerna är nu på runt 45 grader vilket tyvärr inte är tillräckilgt för att göra vissa av rummen tillräckligt varma

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2010, 14:30:51 »
Du kan höja H-värdet lite, men testa att 'knäcka' kurvan - Dvs gå in i kurvan vid 0 och -5 grader så kan du skruva upp framledningen lite just där och se vad som händer.

Dock verkar du ha ett radiatorsystem som inte alls lämpar sig för VP-drift. VP'n klarar inte av att producera högre temperaturer än 50-55 grader. Behövs det ännu varmare vatten så riskerar du att VP'n slår av helt och uppvärmningen går helt och hållet på el.
Jag skulle rekommendera dig att byta ut några radiatorer till andra med högre effekt eller en eller ett par fläktkonvektorer för att få ner framledningstemperaturen till hanterbara nivåer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2010, 14:35:55 »
ajdå. trodde att bergvärmesystem skulle klara av 60 grader med tanke på att gamla system kunde göra det (har alltid trott att nya grejer är bättre än gamla) :(

dock, som du säger, så ska den klara av 50-55 åtminstone. Får jag upp det till att hålla 50-55 grader konstant blir jag gladare än som det är nu på 40-45 grader.

går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 14:38:43 »
ajdå. trodde att bergvärmesystem skulle klara av 60 grader med tanke på att gamla system kunde göra det (har alltid trott att nya grejer är bättre än gamla) :(

dock, som du säger, så ska den klara av 50-55 åtminstone. Får jag upp det till att hålla 50-55 grader konstant blir jag gladare än som det är nu på 40-45 grader.

Jo, du kan nog få upp framledningstempen till 50-55, men vad händer när det blir 10 grader kallare?

Citera
går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?

Nej, men drar du upp H-värdet till 70-80, eller nåt sånt och knäcker kurvan lite så borde du landa på 50-55 vid 0-gradit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2010, 14:46:04 »
Jo, du kan nog få upp framledningstempen till 50-55, men vad händer när det blir 10 grader kallare?

Citera
går det på något sätt att ändra börvärdet manuellt, utan att behöva leka med värmekurvan?

Nej, men drar du upp H-värdet till 70-80, eller nåt sånt och knäcker kurvan lite så borde du landa på 50-55 vid 0-gradit.
jag ändrade manuellt vid de olika punkterna sÃ¥ att  värmen skulle höjas lite. bör kurvan vara lutande hela tiden eller kan jag göra sÃ¥ att den hÃ¥ller 50 grader vid 0-gradigt och 55 när det är minus 5 och minus 10 osv varpÃ¥ H-värdet är pÃ¥ 70?

dvs en kurva som ser ganska horizontell ut mellan 0 till -20 ?

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2010, 14:46:26 »
Går kompressorn eller är det elpatron som värmer?
jag hoppas att det är kompressorn. hur ser jag skillnad?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 14:51:49 »
Har man en innegivare inkopplad måste man ändra både värmekurva och inställningen på önskad innetemperatur för att det skall fungera bra. Att bara ändra värmekurvan gör att innegivaren börjar fungera som broms om önskad innetemperatur är inställd lägre.

Håller med Purjo, behövs det 50 - 55 grader framledningstemperatur vid noll grader är radiatorsystemet inte alls lämpligt ihop med en värmepump.

Vad är varmvattentemperaturen inställd på? Är 57 grader avläst på displayen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2010, 14:54:13 »
Har man en innegivare inkopplad måste man ändra både värmekurva och inställningen på önskad innetemperatur för att det skall fungera bra. Att bara ändra värmekurvan gör att innegivaren börjar fungera som broms om önskad innetemperatur är inställd lägre.

Håller med Purjo, behövs det 50 - 55 grader framledningstemperatur vid noll grader är radiatorsystemet inte alls lämpligt ihop med en värmepump.

Vad är varmvattentemperaturen inställd på? Är 57 grader avläst på displayen?
har inte riktigt funnit vart man ställer in varmvattentemperaturen. Den är just nu nere på 49 grader dock.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2010, 15:08:09 »
en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorerna är på 40 grader, vill höja till 55 - hur?
« Svar #14 skrivet: 16 december 2010, 15:28:29 »
en sista fråga:
finns det något sätt att ställa in nån minimitemperatur under vilket värmepumpen inte tillåter radiatorvattnet att hamna?
Dvs att om jag sätter minimigränsen till 47 grader så gör bergvärmepumpen så att tempen på vattnet ut till radiatorerna inte hamnar under detta värme nån gång istället för att som nu sjunka ner 44-45 innan den höjer igen.

Det är, som sagt var, värmekurvan som bestämmer framledningen. Men, eftersom pumpen bara har ett effektläge så jobbar den genom att värma till en lite högre temperatur innan den stannar och starta igen på en lite lägre temperatur. I genomsnitt blir då temperaturen i radiatorerna den som kurvan anger vid aktuell utetemp. Vill du minska differensen så är det 'högsta koplingsdifferens' du skall minska. MEN, då kommer du å andra sidan få fler starter och kortare gångtider vilket i längden inte är bra för kompressorn.

Citera
jag ändrade manuellt vid de olika punkterna sÃ¥ att  värmen skulle höjas lite. bör kurvan vara lutande hela tiden eller kan jag göra sÃ¥ att den hÃ¥ller 50 grader vid 0-gradigt och 55 när det är minus 5 och minus 10 osv varpÃ¥ H-värdet är pÃ¥ 70?

dvs en kurva som ser ganska horizontell ut mellan 0 till -20 ?

Ja, rent tekniskt kan du göra en kurva som ser ut hur som helst. Problemet är dock att det kommer att bli väldigt kallt inne vid -20 om du har samma framledningstemp då som vid 0-gradigt.


Kollade inte leverantören upp radiatorsystemet innan ni köpte värmepumpen?
« Senast ändrad: 16 december 2010, 15:30:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!