Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpbyte  (läst 1326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J.Edin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpbyte
« skrivet: 09 oktober 2018, 21:39:54 »
Hej.

Första inlägget för min del på detta eminenta forum.

Har idag en Thermia Villa 75 som jag värmer huset med, dock har det i dagarna konstaterats att kompressorn har gjort sitt efter 63000h i tjänst.
Känns inte lönt att byta kompressor för 25-30k så ett nyköp av pump känns vettigast.
Frågar är då vad man bör välja, både storleksmässigt och fabrikat om det finns några generella för och nackdelar med olika tillverkare.

Förutsättningar:
Plats: Sollefteå

Nuvarande pump: Thermia Villa 75 installerad -03.
63000h gångtimmar på kompressorn, tillsats ca: 3600h. Enligt mina knapphändiga loggar har brine från hålet inte legat på minus.

Borra: 170m, 33m foderrör och grundvattennivå 10m under markyta (160m aktivt djup?)

Souterrängvilla på ca 130kvm/plan, dock bor vi mest på övre plan då nedre plan är tvättstuga, förråd, gästrum, gillestuga osv.
Byggt -77, 3-glasfönster (inte jättemoderna), 30-40cm lösull på vinden, 170mm isolering i väggarna (ca)
Vi ligger på en förbrukning på 17000kwh med nuvarande setup, beräknat energibehov för huset är 45000kwh enligt energideklaration.

Enligt mina loggar begär pumpen en framledningstemperatur på 49 grader vid -22 grader ute (20grader inne), känns högt och kanske något att ha i beaktning vid val av ny pump?
Den nya pumpen behöver inte täcka mitt uppvärmningsbehov till 100% de kallaste dagarna, tycker inte att det gör så mycket om tillsatsen måste spetsa de få dagar per år som det är kallare än -20.

Ös på med tips & trix, är novis på detta och har en elpatron som står och drar alldeles för mycket!

/Mvh Jens

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpbyte
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2018, 07:36:56 »
Hej!
Jag skulle nog titta på en inverter typ Daikin, Nibe 1255-12.
Dessa kan anpassa uteffekten efter belastning på borran.

Mellan tumme och pekfinger behövs 13 kW då det är som kallast och 49C i framledning vid -22 C ute är helt OK.

Sen är ett tips att ha lite svalare i källardelen nere, själv har jag ca 15 C i tvättstuga och förråd samt 10 C i garaget (som är i souterrengvåningen).
Just dessa delar har usel isolering och läcker mycket värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpbyte
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2018, 09:03:18 »
Hur många kW är den nuvarande på? 7,5?
49 grader framledning låter inte som ett problem för någon värmepump idag, inte optimalt, men inget problem.
En ny pump kommer belasta hålet lite mer än den gamla men du verkar ha ett hyggligt hål så det går nog bra.
Köp en lika kraftig maskin som den gamla om du är nöjd. Kolla bara att de mäter effekten på samma sätt.

Inverter eller on/off finns det rätt många trådar om. Jag har inverter nu men är inte helt säker på att jag skulle köpa det igen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad J.Edin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpbyte
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2018, 10:30:17 »
Tack för svar!

I dagsläget är det svalare i källardelen, runt 17-18 grader i förrådsutrymmen, något svalare än så i tvättstugan. Och någon grad varmare i gästrum samt gillestugan.

Glömde skriva att jag kör med modernare panelradiatorer samt har elburen gv i ett av badrummen (ca 5-6m2).

Märkeffekten på den nuvarande pumpen är 8.6kw, angiven effekt 7.2-7.1kw enl. EN 255 vid köldbärare in/värmebärare ut vid 0/35°C samt 0/50°C (inkl cirkulationspump).

Har hört att Nibe kör med nån typ av modulsystem som kan ställa till det arbetstidsmässigt vid rep, nåt man behöver bry sig om?
Har funderat fram och tillbaka på inverter, vet inte om det riktigt är värt det då jag inte har planer på att bygga ut eller fixa ny borra så man kan utnyttja en lite för stor inverterpump maximalt, men jag kanske tänker helt fel där?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pumpbyte
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2018, 10:50:29 »
Jag räknar i NIBEs gamla dimensioneringsprogram. Om man väljer en högre kapacitet på värmepumpen än i nuläget så behöver borrhålet kompletteras. Kanske en kortare jordvärmeslinga? Eller går det att göra återvinning på frånluften?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad J.Edin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SollefteÃ¥
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpbyte
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2018, 11:52:38 »
Jag räknar i NIBEs gamla dimensioneringsprogram. Om man väljer en högre kapacitet på värmepumpen än i nuläget så behöver borrhålet kompletteras. Kanske en kortare jordvärmeslinga? Eller går det att göra återvinning på frånluften?

Allt är väl egentligen möjligt, frågan är väl om det går att räkna hem en kompletterande borra med allt vad det innebär inkl en större/dyrare pump kontra att låta tillsatsen spetsa vid behov under de kallaste dagarna? Kanske isf mer värt att blåsa på 30cm mer lösull på vinden och byta fönster när det är dags för det så att värmebehovet blir mindre.

Har mekanisk frånluft i dagsläget, skulle nog relativt enkelt gå att bygga om till FTX, är dock en kostnadsfråga det också. Vet inte vad ett lämpligt FTX agg går loss på?
« Senast ändrad: 10 oktober 2018, 15:09:47 av J.Edin »

youji

  • Gäst
youji
SV: Pumpbyte
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2018, 12:03:37 »
Hej.

Första inlägget för min del på detta eminenta forum.

Har idag en Thermia Villa 75 som jag värmer huset med, dock har det i dagarna konstaterats att kompressorn har gjort sitt efter 63000h i tjänst.
Känns inte lönt att byta kompressor för 25-30k så ett nyköp av pump känns vettigast.
Frågar är då vad man bör välja, både storleksmässigt och fabrikat om det finns några generella för och nackdelar med olika tillverkare.

Förutsättningar:
Plats: Sollefteå
Den vanliga Diplomaten optimum är en bättre pump än villan och tycker den är mindre fel på och driftsäker.

Nuvarande pump: Thermia Villa 75 installerad -03.
63000h gångtimmar på kompressorn, tillsats ca: 3600h. Enligt mina knapphändiga loggar har brine från hålet inte legat på minus.

Borra: 170m, 33m foderrör och grundvattennivå 10m under markyta (160m aktivt djup?)

Souterrängvilla på ca 130kvm/plan, dock bor vi mest på övre plan då nedre plan är tvättstuga, förråd, gästrum, gillestuga osv.
Byggt -77, 3-glasfönster (inte jättemoderna), 30-40cm lösull på vinden, 170mm isolering i väggarna (ca)
Vi ligger på en förbrukning på 17000kwh med nuvarande setup, beräknat energibehov för huset är 45000kwh enligt energideklaration.

Enligt mina loggar begär pumpen en framledningstemperatur på 49 grader vid -22 grader ute (20grader inne), känns högt och kanske något att ha i beaktning vid val av ny pump?
Den nya pumpen behöver inte täcka mitt uppvärmningsbehov till 100% de kallaste dagarna, tycker inte att det gör så mycket om tillsatsen måste spetsa de få dagar per år som det är kallare än -20.

Ös på med tips & trix, är novis på detta och har en elpatron som står och drar alldeles för mycket!

/Mvh Jens

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Pumpbyte
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2018, 15:32:28 »
Jag har också en Villa Thermia 75- Som gått 56,800 timmar.

Några frågor om den här pumpen.
På övervåningen har jag 19 grader och då har jag ett rumbör på 18, ändå går pumpen igång ofta. Vilket är lite konstigt.
Kurva 40


Skulle vilja få ner att pumpen inte går sådär jätte ofta som den gör nu.
kan jag ställa rumbör på 17 grader och vara nöjd eller måste kurva ändras från 40 och ner?
Enligt manualen.

"Om rumstemperaturens börvärde ändras 1 ˚C, sker en
parallellförskjutning av värmekurvan på 3˚C. Rumstemperaturens
börvärde bör högst ändras ± 3˚C."
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 18:05:08 av BergAdde »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!