Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi LN35 fel på innedel?  (läst 1510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TimmyAP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi LN35 fel på innedel?
« skrivet: 01 september 2021, 21:08:46 »
Jag införskaffade en Mitsubishi LN35 i början på juni, vi körde kyla i princip hela sommaren och kunde njuta av lite sval luft inne för en gångs skull. Vi fick dock stopp i dräneringsslangen så det läckte in vatten i ganska stora mängder i innedelen men när jag insåg vad det kunde bero på så petade jag till på slangen på utsidan och så forsade vattnet ut och inget mer vatten har kommit på insidan sen dess.

Nu när det har börjat bli kallare så tänkte jag börja trycka ner lite värme med högre fläkthastighet men så fort jag slår över på värmeläget så ställer sig vingarna horisontellt och fläkten går ner på lägsta hastighet oavsett vilken hastighet jag väljer eller hur jag väljer att vinkla vingarna (upp-ner).
Ställer jag om till kylläge så är det inga problem att ställa vingarna eller fläkthastighet oavsett vilken temperatur som jag ställer in den på.

Så som jag har fattat det så ska det inte vara några problem att ställa fläkthastighet och vingarna oavsett vilken temperatur jag har ställt in den på i värmeläget?
Jag bör tillägga att den faktiskt går igång på värmen och ställer in sig rätt men det är väldigt intermittent, jag hittar ingen logik i när den faktiskt väljer att acceptera min inställning.

Är det något som måste rengöras mer än filtret eller behöver jag ringa tekniker som får komma ut och kolla på den pga läckaget i somras?

/Timmy

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi LN35 fel på innedel?
« Svar #1 skrivet: 01 september 2021, 22:21:41 »
Det är först när innerdelen fått upp värmen via utedelen som du kan märka att du ändrar vingar och fläkthastighet.
Skulle du köra den i högt fläktläge utan att den hinner producera tillräckligt varm luft så skulle det kännas som om den blåser kallt.
I kylläge kan du köra den direkt i olika inställningar och den svarar men det tar en stund innan den kalla luften kommer ordentligt då utedelen måste ”producera” kyla som transporteras till innerdelen.
Kanske blev en rörig förklaring!!

Kan ha varit någon/några insekter som täppt till slangen eller så är det inte riktigt fall på slangen hela vägen ut och det blir som ett lås som hindrar det från att rinna ut.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TimmyAP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi LN35 fel på innedel?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2021, 09:58:18 »
Det är först när innerdelen fått upp värmen via utedelen som du kan märka att du ändrar vingar och fläkthastighet.
Skulle du köra den i högt fläktläge utan att den hinner producera tillräckligt varm luft så skulle det kännas som om den blåser kallt.
I kylläge kan du köra den direkt i olika inställningar och den svarar men det tar en stund innan den kalla luften kommer ordentligt då utedelen måste ”producera” kyla som transporteras till innerdelen.
Kanske blev en rörig förklaring!!

Så när den inte kan producera värme så går den tillbaka till något noll-läge som gör att den ställer vingarna horisontellt och fläkten går ner?
Jag känner ju att det det kommer ut varmluft ur enheten. Det märkliga är att den ställer in sig och börjar blåsa värme på hög hastighet men sen går den tillbaka, beror det då på att den änd tycker att den har uppnått rätt värme?

Kan ha varit någon/några insekter som täppt till slangen eller så är det inte riktigt fall på slangen hela vägen ut och det blir som ett lås som hindrar det från att rinna ut.

Detta berodde troligen på att slangen gick ner i ett rör som grannen hade lagt ut under sitt trädäck som går direkt mot vårt hus för att leda bort vattnet från huset, troligen hade det blivit stopp eller att den hade kommit i kläm där.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi LN35 fel på innedel?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2021, 15:46:04 »
När den uppnått börvärdet som du ställt in så kommer gå ner på lägsta fläkthastighet och bara ligga och känna efter på temperaturen, vingarna ställer sig rakt fram.
Tror alla märken och modeller i dagsläget gör likadant.

Det som låter märkligt på din beskrivning är att den blåser värme om den går i viloläge !!
Går kompressor och fläkt därute då?

Tänk på att det tar ca 5-10 minuter vid uppstart innan det kommer tillräcklig värme så du kan justera fläkthastighet och vingar
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!