Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ventil pÃ¥ kalla sidan?  (läst 2022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CashMeIfYouCan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ArbrÃ¥/Sverige
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline
ventil på kalla sidan?
« skrivet: 19 oktober 2005, 21:35:21 »
Hej!

Läste om någon som rengjorde (rensade silen) ventilerna i sitt system. Både på varma och kalla sidan.
Jag har en ivt ht+ 9c som är 8 månader gammal. Vad jag kan se så finns det bara en ventil att rensa på den, eller rättare skrivit, det är ju inte ens på själva pumpen, utan på ledningen (varmvatten) UT från pumpen. Det är iallafall den enda ventil som jag har rensat nån gång.
Finns det fler?? Sc:,h

IVT - Greenline HT+ C9, REGO637. 2st borrhål på totalt 180m djup. Värmer 1 plans villa på 245kvadrat med en total elförbrukning på 14000kwh/år. Innomhustemp 21,3 grader i snitt. Bor i södra norrland, 26 mil norr om Stockholm.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ventil på kalla sidan?
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2005, 21:41:20 »
du bör ha ett filter på inkommande Kb det kan vara ett separat filter eller ett "FilterBall" som sitter inegrerat i en avstängningsventil
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ventil på kalla sidan?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2005, 21:43:43 »
Hej Ronny 1 här!

 har en likadan c9:a det finns fler ventilfilter att rensa om man behöver se instruktionsboken.

 förövrigt jag tro att den sitter innanför frontplÃ¥ten pÃ¥ vänstersida brevid v-beredaren men kolla instboken ordentligt det stÃ¥r där

mvh Ronny.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!