Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag en utjämningstank...?  (läst 414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bohlipar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag en utjämningstank...?
« skrivet: 29 november 2023, 22:45:57 »
Behöver jag en utjämningstank... eller något annat?

Jag har med god hjälp av forumet fått till en något sånär injustering av systemet, en Nibe S2125-12 + VVM S320 mot "gamla" golvvärmeslingor. 75 m2 i träbjälklag och ca 50 m2 i betong i källaren. Hälften av källaren är dessutom "jättegamla" slingor med tveksam isolering under. Den "jättegamla" slingan i källaren matas direkt från VVM utan möjlighet att strypa (annat än med en kulventil) medan övriga slingor går via en fördelare på övervåningen.

För att få dräglig temperatur (19,5 +/- 0,5 grader) i vardagsrummet, som jag antar har den längsta slingan, har jag behövt stega upp till kurva 7. (Jag har ingen aning om någon av slingornas längder och alla är inte ens märkta helt tydligt) Slingorna har dessutom olika diametrar. Tre stycken 17 mm och 3 stycken 20 mm (och så den som går direkt på VVM som är 20 mm) så jag har fått strypa de grövre på returen för att ha ungefär samma temp på framledning och retur i fördelaren (vardagsrummet har en 17 mm slinga). Uppskattningsvis har jag drygt 100 liter vatten i värmesystemet.

Då värmesystemet är kopplat direkt mot värmepumpen så "drabbas jag" av väldigt låg framledningstemperatur varje gång som utedelen avfrostas, vilket sker med 60 -90 minuters mellanrum, eller när varmvattenproduktion prioriteras. Kurva 7 ger en beräknad framledningstemp på 42 grader (-6,5 grader utetemp) och just nu ligger franmledningen på 48 grader på väg uppåt och returen på straxt över 42 grader. Mot slutet av cykeln jämnar det ut sig med ett delta på cirka 5 grader.

Men pumpen får jobba mycket för att kompensera för den låga tempen vid avfrostningen. I förmiddags duschade min dotter ganska länge samtidigt som det avfrostades varpå framledningen sjönk till cirka 20 grader. Gradminuterna var nere på nästan -1000 och tillsatsen kickade in. Systemet jobbar sedan ikapp... sen kommer an ny avfrostning så ramlar man ner i källaren igen. I går kickade tillsatsen in två gånger. Idag bara en gång so far...

Så till min fråga? Är det bara att leva med detta eller kan jag bättra på förutsättningarna på något sätt? Pumpen är inverterstyrd så den "ska ju inte behöva" någan specifik volym att jobba mot (vad jag förstått i alla fall...) men den stora variationen i framledningstemp (och med tillsats som kickar in) känns inte OK. Kan en utjämningstank hjälpa eller vad säger expertisen om detta?

Bilden är framledningstemp idag. Vid 11-tiden avfrostades det och min dotter duschade. Det var då tillsatsen kickade in under en tid (15-20 min). Alla övriga dalar är avfrostningar. De mindre hacken (t.ex. vid 18-tiden) förstår jag inte heller riktigt vad de beror på. Beräknad framledning under dagen har varit mellan 39,5 och 43, 5 grader...

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag en utjämningstank...?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2023, 07:52:46 »
Ni har för lite vattenvolym i systemet. Det är det som är grundorsaken. Installera en 100 liters ukv med cirkpump ut till golvvärmen så får du orning på ditt problem. Då finns en värmebuffert i ukv när värmepumpen ska göra varmvatten samt avfrosta.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Behöver jag en utjämningstank...?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2023, 09:02:46 »
Har du provat sänka gränsen för gradminuter när tillsatsen tillåts gå in? Så att normala avfrostningar och ungar som duschar länge bara gör att den får arbeta ikapp med kompressorn sedan?

Alternativt ändra "stopp av tillsats" så att den inte tillåts alls förrän det t ex är -10 ute (lämplig gräns vald för just ditt hus). (Med reservation att jag inte har så bra koll på luft-vatten-VP och vad som händer om det blir något fel - du vill ju inte att huset ska frysa vid -5 om något går sönder - så kolla upp hur det funkar).
« Senast ändrad: 02 december 2023, 09:11:42 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!