Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp  (läst 1243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9674
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #15 skrivet: 27 april 2024, 10:41:13 »
Laddaren kräver 3-fas med minst 6 A lediga per fas. Blir alltså minst 4,14 kW vid laddning. Om bilen laddat 29 kWh tar det alltså 7 timmar men nu tog det 6 timmar så laddaren har periodvis kunnat jobba med en högre effekt.

Jag tror fortfarande att F750 kompressor och luftvärmepumpen i garaget råkat hamna på samma fas. Kanske dessutom el-golvvärme i något badrum på samma fas? Har man då 16 A mätarsäkringar blir det knappt något över till el-bilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #16 skrivet: 27 april 2024, 17:04:07 »
Dom andra faserna är belastade med 1 -2 A typ,
Ja den går ju inte över 20 långtid alls, typ 1 minut och det är ju vad jag har läst mig till för att förhindra isbildning !
Oftast visar den 23-24 A på fas 1 alltså exakt vad det blir om man lägger ihop 11+ kompressorn som drar 12!
Kanske en tillfällighet men jag frågar igen, kan man vid instalation lag kompressorn på fel fas eller är det inget elektrikern kan påverka?

Hade lika siffror innan elbil och laddare så det är inget som kommit efter det instalerats

Men hade inte en tanke på stt det skulle bli problem

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9674
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #17 skrivet: 27 april 2024, 17:24:56 »
FörÃ¥ngaren i F750 innehÃ¥ller el-element pÃ¥ nÃ¥gra hundra Watt för att snabbare kunna avfrosta. Men dÃ¥ är kompressorn avstängd sÃ¥ den kan inte dra mer än kompressorns max pÃ¥ tillfälligt uppÃ¥t 13 A. T.ex. mellan elmätaren och elcentralen brukar man dra tre bruna eller tidigare svarta 6 mm2 ledningar för faserna och vilken som är vilken fas har man ingen aning om utan det blandas huller om buller. Upptäcker man sedan att för mÃ¥nga tunga förbrukare hamnat pÃ¥ samma fas fÃ¥r man koppla om i bl.a. el-centralen i huset. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #18 skrivet: 27 april 2024, 17:35:42 »
Ok då tackar jag för svaren

Hopplöst

  • Gäst
Hopplöst
SV: Nibe f750 belastar 1 fas över 20 amp
« Svar #19 skrivet: 27 april 2024, 19:34:34 »
Laddaren kräver 3-fas med minst 6 A lediga per fas. Blir alltså minst 4,14 kW vid laddning. Om bilen laddat 29 kWh tar det alltså 7 timmar men nu tog det 6 timmar så laddaren har periodvis kunnat jobba med en högre effekt.

Jag tror fortfarande att F750 kompressor och luftvärmepumpen i garaget råkat hamna på samma fas. Kanske dessutom el-golvvärme i något badrum på samma fas? Har man då 16 A mätarsäkringar blir det knappt något över till el-bilen.

Nix har 20 a säkringar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!