Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning trotts underhÃ¥llsvärme  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #15 skrivet: 18 januari 2024, 19:05:26 »
OM man räknar lite grovt att huset behöver 35 W/m2 vid -15 grader och COP är 3.0 så borde värmepumpen förbruka ca 24 kWh/dygn vid den tempen.
Tycker det känns högst rimligt.
OM FTX kör både förvärmning och eftervärme blir det mindre som läggs på värmepumpen och då kan ju förbrukningen vara lite lägre än så.
Min uppfattning är att det värmepumpen visar som förbrukning inte alls stämmer.
Värmepumpen förbrukar nog minst 1 kW vid -15 grader om den ska stå för all värme.

FTX fungerar bättre om du värmer till full värme med värmepumpen, dels växlas ju mer värme över i växlaren, så att inblåsningsluften inte lika fort når den nedre gräns som accepteras utan att eftervärmaren aktiveras, dels kanske även förvärmaren går mindre, men det tror jag inte - det styrs nog bara av utetempen.
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2024, 11:46:04 »
Om man vet att huset är relativt välisolerat men inte vet närmare data kan använda schablonen 50 W/m2 vid -20 °C. Det betyder ungefärligt ca 26 W/m2 vid -7 °C ute och 14 °C inne vilket ger ett brutto värmebehov på ca 2100 W. Med COP kanske 2,8 blir det ca 750 W och per dygn runt 18 kWh för själva huset. Lite mer än pumpens rapporterade 10 kWh men t.ex. värmen från varmvattenberedaren värmer även huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2024, 13:12:21 »
Om man vet att huset är relativt välisolerat men inte vet närmare data kan använda schablonen 50 W/m2 vid -20 °C. Det betyder ungefärligt ca 26 W/m2 vid -7 °C ute och 14 °C inne vilket ger ett brutto värmebehov på ca 2100 W. Med COP kanske 2,8 blir det ca 750 W och per dygn runt 18 kWh för själva huset. Lite mer än pumpens rapporterade 10 kWh men t.ex. värmen från varmvattenberedaren värmer även huset.

Låter ändå rimligt. Jag tror också att det uppskattade värdet som pumpen visar är lite av en glädjekalkyl. Men med förbrukningen jag hade i förrgår stämmer det ganska väl. Jag sitter just nu och väntar på gårdagens förbrukning när tempen utomhus sjönk ytterligare. Tidigare vid dessa tempraturer så har förbrukningen varit närmare 50kWh med FTX påslagen och nu nere på 30kWh med ventilationen avslagen. Om siffrorna kommer in runt 30 idag med är jag säker på att det är för och eftervärme från FTX-systemet som har dragit massa el. Då kommer jag stänga av dessa och bara låta FTX-systemet värmeväxla med frånluften, alltså ingen för eller eftervärme. Måste ta mig upp på vinden bara genom en liten jävla lucka och någon planka som låg utlagd 8)

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2024, 13:36:44 »
Förbrukningen för gårdagen kom in lägre än i förrgår trotts kallare ute, då är jag ännu mer säker på att det är FTX som ställer till det.
27kWh för dygnet.

Enligt appen så är den uppskattade förbrukningen igår 10kWh, Elementens uppmätta förbrukning var tillsammans 11kWh. Så en diff på 6kWh och de anser jag vara godtagbart. kyl/frys, varmvattenberedare och lite lampor och LVPns uppskattade värde kanske diffar nån kWh så de verkar stämma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!