Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning trotts underhÃ¥llsvärme  (läst 900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« skrivet: 16 januari 2024, 11:45:49 »
Installerade en LVP för någon månad sen i min stuga som står i Hälsingland på 80kvm, enplan.

Jag har en fråga gällande min LVP Panasonic HZ25XKE
Jag tycker att min elförbrukning är hög. Jag har gjort ett litet experiment nu denna vecka när jag visste att det skulle bli kallt ute.

Jag har stängt av alla element inne (för att vara säker på att inget element går på) låter pumpen hålla 15 grader på underhållsvärme vilket den gör bra, jag har ca 12 grader i sovrummen längst in och 15 i köket där vi installerade den. Har satt upp smarta termometrar runt om i huset som jag ser i telefonen.

Jag har två element på i garaget på lägsta nivån på termostaten, där jag även satt elmätare i eluttagen så jag ser vad dessa drar.

Igår till exempel så var det ca -15 grader ute hela dagen och natten. Enligt appen för Panasonic, ska pumpen dragit 11kWh som ett uppskattat värde över dygnet. Mina element i garaget drog totalt 7kWh över dygnet. Allt annat är utdraget förutom kyl/frys, varmvattenberedaren 65c, lite lampor på tomten osv. men de är väl försumbart om man kollar över ett dygn.

Jag bör ha en elförbrukning på ca 20kWh om pumpens uppskattade värde är korrekt. När jag kollar Ellevios app så har jag gjort av med 49kWh igår.

Frågan är hur bra stämmer det uppskattade värdet på pumpen i appen? Det kan inte stämma alls är min tanke?

Tack för svar 🙂

Mvh Marcus

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2024, 11:53:00 »
Det var modigt gjort att stänga av alla el-radiatorer. Jag skulle satt termostaterna på 5 grader. Tänk om det händer något med luftvärmepumpen? Den blir översnöad eller igenfrusen? 80 kvm är ganska rejält för att vara stuga. När är det byggt och isolerat? I det inre av Hälsingland?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Mackanjo

  • Gäst
Mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2024, 12:00:51 »
Det var modigt gjort att stänga av alla el-radiatorer. Jag skulle satt termostaterna på 5 grader. Tänk om det händer något med luftvärmepumpen? Den blir översnöad eller igenfrusen? 80 kvm är ganska rejält för att vara stuga. När är det byggt och isolerat? I det inre av Hälsingland?

Ja nu är det bara ett experiment under denna vecka, jag har mina föräldrar nära till hands som något händer. Jag har dem på annars med termostaten på 5 grader. Men ville bara försäkra mig om att de inte går igång och hjälper pumpen.

Men frågan är ju om pumpens förbrukning stämmer eller om de är något annat fel?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 12:17:35 »
Kan du sätta en elmätare i vägguttag för värmepumpen för att se bara dess förbrukning och kolla om värdet i appen stämmer med verkligheten?
Det kan ju tänkas, att appen bara räknar med kompressorns förbrukning och missar vad som går åt för trågvärme, fläktar mm.

Det finns ingen annan bortglömd förbrukare? Någon värmekabel för vattenledning, vattenpump som står och går hela tiden pga någon läcka eller felinställd tryckströmbrytare, etc etc?

Blir det märkbart varmare i rummet där vvb finns? I så fall kan det ju tänkas att den är dåligt isolerad så den i själva verket står och fungerar som elradiator.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2024, 12:20:29 »
Ok, det är ju bra att det finns support i närheten. Om man vet när huset är byggt och isolerat och hur stort det är och vilken typ av hus det är (1-plan, 2-plan etc) kan man normalt uppskatta värmebehovet ungefärligt vid olika utetemperaturer. Det kan vara så man gör för att dimensionera en ny värmepump till huset om det saknas förbrukningsdata med årsförbrukning för full uppvärmning och heltidsboende i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2024, 12:41:16 »
Kan du sätta en elmätare i vägguttag för värmepumpen för att se bara dess förbrukning och kolla om värdet i appen stämmer med verkligheten?
Det kan ju tänkas, att appen bara räknar med kompressorns förbrukning och missar vad som går åt för trågvärme, fläktar mm.

Det finns ingen annan bortglömd förbrukare? Någon värmekabel för vattenledning, vattenpump som står och går hela tiden pga någon läcka eller felinställd tryckströmbrytare, etc etc?

Blir det märkbart varmare i rummet där vvb finns? I så fall kan det ju tänkas att den är dåligt isolerad så den i själva verket står och fungerar som elradiator.

Nej den är direkt inkopplad till elskåpet på en egen säkring där. Så har inget vägguttag den sitter i tyvärr.

Jag har försökt att eliminera alla andra förbrukare så gått jag kan, jag köpte huset för 3 månader sedan så är inte helt insatt ännu, och i samma veva installerade jag denna LVP. Vattenpumpen står i garaget, därav har jag elementen på där för att hålla någon grad plus där inne.

Jag har ett FTX-system i kåken också, och jag börjar fundera över om det är den som är problemet. Jag ställde dock ner ventilationen på lägsta innan jag åkte i helgen. Det är ett mekaniskt vred i badrummet där jag kan ställa luftflödet på från/tilluft. Jag har ingen aning om vad det är för FTX-system, har inte hunnit kolla upp detta ännu. Systemet sitter på vinden och de är en jävla massa snö ute och svårt att komma upp dit, luckan sitter på utsidan av huset.

I söndags var det mycket mildare väder, runt 0an ute, då hade jag en förbrukning på 28kWh som är rimligare, men samtidigt så uppskattade appen att förbrukningen för LVP var bara 9kWh. Något är det som drar ström. Men börjar mest luta åt att det är pumpen som drar bra mycket mer än de uppskattade värdet.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2024, 12:45:47 »
Ok, det är ju bra att det finns support i närheten. Om man vet när huset är byggt och isolerat och hur stort det är och vilken typ av hus det är (1-plan, 2-plan etc) kan man normalt uppskatta värmebehovet ungefärligt vid olika utetemperaturer. Det kan vara så man gör för att dimensionera en ny värmepump till huset om det saknas förbrukningsdata med årsförbrukning för full uppvärmning och heltidsboende i huset.

Gammal timmerkåk som är påbyggd, nya påbyggnaden och renovering av huset gjordes på 70-talet. 1-plan, kök, badrum, vardagsrum och två sovrum där dörrarna står öppna Hur det är isolerat vet jag inte. Men jag upplever då inte att de är dåligt isolerat, snarare tvärt om. Förra ägaren var snickare och det känns verkligen som att huset och garaget är bra byggt. Men relativt nya fönster, inget drag nånstans och rummen lyckas ju hålla 12 grader även när det är väldigt kallt ute och LVPn står på underhåll.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2024, 13:02:00 »
Ok. Är det FTX kan det mycket väl förklara förbrukningen. FTX kan ha en elektrisk förvärmare på t.ex. 500 W för att klara påfrostningen av värmeväxlaren. Sedan en elektrisk eftervärmare på ca 1,5 till 2,0 kW för att garanterat ge komfortvarm tilluft när det är kallt ute. Kan bli många kWh till FTX om man inte ser upp.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2024, 13:06:11 »
Ok. Är det FTX kan det mycket väl förklara förbrukningen. FTX kan ha en elektrisk förvärmare på t.ex. 500 W för att klara påfrostningen av värmeväxlaren. Sedan en elektrisk eftervärmare på ca 1,5 till 2,0 kW för att garanterat ge komfortvarm tilluft när det är kallt ute. Kan bli många kWh till FTX om man inte ser upp.

Ja fan det känns lite som de kan vara boven här, trist när ett fungerande FTX ska väl bidra till att sänka förbrukningen. Dock var de ju direktverkande el innan och de har väl använt detta som ett komplement till de såkart.

Går det att stänga av själva värmeväxlingen? den elektriska eftervärmaren. Då istället bara köra fläktarna och att frånluften får värma tilluften så gott de går. LVPn kanske får gå lite hårdare då när de kommer in kyligare luft men kanske bättre verkningsgrad på LVPn istället för FTXn?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2024, 13:14:18 »
När huset står tomt är det väl i vilket fall ingen mening att ha FTX igång. Går det inte att ta sig upp på vinden till aggregatet så kanske det går att stoppa genom att skruva ur någon säkring.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2024, 13:14:48 »
Precis, mÃ¥nga med FTX gör sÃ¥ att de slÃ¥r av eftervärmningen och accepterar en lägre tilluftstemperatur som själva värmeväxlingen ger även om det riskerar visst kalldrag kommer frÃ¥n donen. Frostskyddet är däremot viktigt att ha pÃ¥ om man kör FTX-aggregatet pÃ¥ vintern men det kan se helt olika ut beroende pÃ¥ vilken typ av FTX-aggregat det är och dess konstruktion. StÃ¥r huset helt obebott kan man fundera pÃ¥ att helt stänga av ventilationen. Men det kan naturligtvis kännas lite instängt just när man kommer dit dÃ¥. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2024, 13:31:36 »
När huset står tomt är det väl i vilket fall ingen mening att ha FTX igång. Går det inte att ta sig upp på vinden till aggregatet så kanske det går att stoppa genom att skruva ur någon säkring.

Ja detta har jag funderat på, att slå av det helt. Jag har ju som sagt ett vred i badrummet, drar jag det till maxläget så klickar det till och ventilationen stannar. Kan det även vara så att själva aggregatet är igång och drar el även om fläktarna är avstängda? För jag tror som sagt att vredet i badrummet bara styr fläkthastigheten.

Jag får ta och krypa in där i helgen och kolla va det är för system.

Han nästan övervägt att slita ut de där jäkla systemet och enbart köra från/tilluft med självdrag. Taket är sänkt i sovrummen för detta och den takhöjden vill jag gärna åt. Speciellt om de är så att systemet gör med onytta än nytta.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2024, 13:57:22 »
Stängs fläktarna av så måste även uppvärmningselementen stängas av automatiskt annars skulle det bli överhettning i aggregatet.

FTX generellt är bra och sparar energi särskilt om man bor där det blir rejält kallt om vintrarna. Men gamla aggregat är inte alls sÃ¥ energieffektiva som nya moderna aggregat sÃ¥ har man ett gammalt bör man fundera pÃ¥ byte till ett nytt med mycket högre verkningsgrad. Att byta frÃ¥n FTX till bara självdrag i huset skulle nog inte kännas sÃ¥ bra. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

mackanjo

  • Gäst
mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2024, 14:30:23 »
Stängs fläktarna av så måste även uppvärmningselementen stängas av automatiskt annars skulle det bli överhettning i aggregatet.

FTX generellt är bra och sparar energi särskilt om man bor där det blir rejält kallt om vintrarna. Men gamla aggregat är inte alls så energieffektiva som nya moderna aggregat så har man ett gammalt bör man fundera på byte till ett nytt med mycket högre verkningsgrad. Att byta från FTX till bara självdrag i huset skulle nog inte kännas så bra.

Okej, jag ska prova stänga av på vredet i badrummet så får vi se vad som händer. Jag tror ju verkningsgraden på detta aggregat är dåligt, sen tror jag heller inte det är rengjort eller underhållet bra de senaste åren då ägarna var gamla, tvivlar på att de har krupit runt på vinden genom den där lilla luckan. Jag provade lägga en termometer på tilluften när jag var där. Då hade jag ca 23 grader inomhus från LVP, den luften som kom från tilluften var inte mer än 12 grader. Därav börjar jag fundera på om de gör någon nytta över huvud taget.



Mackanjo

  • Gäst
Mackanjo
SV: Hög elförbrukning trotts underhållsvärme
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2024, 16:11:59 »
Okej, jag ska prova stänga av på vredet i badrummet så får vi se vad som händer. Jag tror ju verkningsgraden på detta aggregat är dåligt, sen tror jag heller inte det är rengjort eller underhållet bra de senaste åren då ägarna var gamla, tvivlar på att de har krupit runt på vinden genom den där lilla luckan. Jag provade lägga en termometer på tilluften när jag var där. Då hade jag ca 23 grader inomhus från LVP, den luften som kom från tilluften var inte mer än 12 grader. Därav börjar jag fundera på om de gör någon nytta över huvud taget.

Stängde av ventilationen och fick ett markant dropp i förbrukningen.

Igår vid -7c utomhustemperatur
Enligt pumpens uppskattade värde 10kWh
Enligt mina smartplugs har elementen i garaget tillsammans dragit 13kWh
SÃ¥ totalt 23kWh
Enligt Ellevio har jag förbrukat 28kWh igår.
Så det låter rimligt, pumpens uppskattade värde är säkert lite glödjekalkyl, smartplugsen kanske inte mäter helt exakt och annat som varmvattenberedare/kyl/frys stått för resterande.

Låter rimligt tycker jag? Vad säger ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!