Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpar allt för dyra!  (läst 24035 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #60 skrivet: 19 oktober 2012, 10:50:31 »
Svar till Roland,

Jag tror inte att hela svenska villabeståndet gått över till bergvärme, kanske 20-30%? Poängen är att det blir för dyrt jämfört med luftvärmepumpar.
Som jag lekmannamässigt kan uppskatta så borde du ha klarat din uppvärmning med en bra luft/vatten pump och det till en väsentligt lägre kostnad. När det gäller livslängden på BVP håller de verkligen 15 år? Jag tror inte det.
På kort sikt kan det bli billigare med LVP, men inte över längre tid. BVP har nog en normal livslängd på ca 15 år men när det blir dags för byte finns redan borrhålet som är den stora kostnaden vid nyinstallation.
Dessutom slipper man en luftfläkt utomhus............. 8)
Annars tycker jag inte att VP är dyrt, en av få produkter man faktiskt tjänar på att köpa till sitt hus, det man kan ha synpunkter på är isåfall installationskostnaderna!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #61 skrivet: 19 oktober 2012, 12:02:01 »
Mmm, jämför man med en snöskoter, eller motorcykel som väger ungefär lika mycket, men tillverkas i avsevärt större serier är ju en värmepump i sig själv faktiskt rätt prisvärd.
Dessutom en kassako jämför med skoter och MC.  :)
Det finns nog väldigt få andra placeringar som har samma avkstning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #62 skrivet: 19 oktober 2012, 12:10:12 »
Hej yeti 550
Jag är nyfiken, vilka är synpunkterna du har
PÃ¥ installations kostnaderna?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #63 skrivet: 19 oktober 2012, 12:13:03 »
Jag tror nog att många kan hålla med om det.
Om man plockar ihop allt som behövs för en installation på nätet, och sedan begär offert på detsamma från en firma inkl installation så är det ofta 40-60 000 kr dyrare (före ROT).
Det är rätt saftigt betalt för ett par dagars jobb med att installera en luft/vattenvärmepump t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #64 skrivet: 19 oktober 2012, 13:15:48 »
Hej yeti 550
Jag är nyfiken, vilka är synpunkterna du har
PÃ¥ installations kostnaderna?
Cocacola
För dyrt! När jag skulle byta min BVP fick jag offert på 26.000 i arbetskostnad, jobbet visade sig med annan montör (1 gubbe) ta 10 timmar inklusive raster, resa o intrimmning! 2.600:- i timmen tycker iallafall jag är något i överkant, även för en rörkrökare.
Dessutom ville man ha 6.000:- mer för en ny BVP än vad jag betalade för en identisk BVP på nätet inkl lev in i garaget.
Det bör även framhållas att varken bortforsling av gamla pumpen eller elinkoppling ingick i offerten!
En del hantverkare verkar ju fått för sig att det är dom som ska ROT-avdraget..........
Vad tycker du själv Colan? ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #65 skrivet: 19 oktober 2012, 13:56:30 »
En del hantverkare verkar ju fått för sig att det är dom som ska ROT-avdraget..........
Vad tycker du själv Colan? ;)

En hel del kunder verkar inte tro att dom behöver betala för vi får ju ändå rot avdraget >:(
Men vi får inte betalt av skattmasen innan kund har betalat..

Vårt rekord på sen inbetalning från kund är 1 år och många olika fakturor, först skulle försäkringsbolaget betala sen skulle han ha rot men skickade ändå in fakturan till försäkringsbolaget utan rot..


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #66 skrivet: 19 oktober 2012, 17:45:18 »
En hel del kunder verkar inte tro att dom behöver betala för vi får ju ändå rot avdraget >:(
Men vi får inte betalt av skattmasen innan kund har betalat..

Vårt rekord på sen inbetalning från kund är 1 år och många olika fakturor, först skulle försäkringsbolaget betala sen skulle han ha rot men skickade ändå in fakturan till försäkringsbolaget utan rot..
Troligen därför "en del" rörisar måste debitera 2.600:- i timmen............. ^-^ ^-^

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #67 skrivet: 19 oktober 2012, 21:53:07 »
Ett pann paket som en "nätsäljare" hade på kampanj ctc 105 med panna
Gick på 74 100 inklusive moms då ingick lite smågrejer,
40 - 60 tkr dyrare  Sc:,h
Elektriker 3500- 5000.
Ska jag gjuta plattan , ta hål i tex en betong/ tegel fasad isolera / klamra ute, ta in och ut nya pannan , då klär man golven med golv masonit / mjölkpapp. Justera flöden över rad krets radiatorer och VP . Eventuellt mura in en dragex i skorsten dumpa pannan för destruktion, genomgång med kund av installationen
Det är ca 10 tkr  till i anslutnings matrial isolerering hÃ¥ltagning pressdelar

Blandningsventil mm ja ni vet allt som ingår ,
Hur lång tid tycker ni nu att det ska ta för ett seriöst arbete.
Pannan som ska ut kan väga upp till 450 kg , I en trång källar trappa ,
Visst det finns hjälpmedel men tro mig  , Naprapaten gör en förmögenhet pÃ¥ sönder lyfta vvsare.

Så vad är mitt jobb värt?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #68 skrivet: 19 oktober 2012, 21:58:59 »
Yeti
Fick du betala 26 tkr i arbete för ett kast byte blev du lurad!
Gryymt tråkigt att det ska få kasta skugga över alla rörisar!

Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #69 skrivet: 19 oktober 2012, 23:29:03 »
Allt mellan 20-30 kkr för utbyte av bef IVT 495 mot ny VP. Slutade med att jag gjorde det själv och fr.o.m. nu kommer det inte in nÃ¥n mer rörböjare i mitt hem. SÃ¥ märkvärdigt är inte villa-VVS enligt min mening att man ska behöva ta skit frÃ¥n otrevliga, osociala och dessutom hutlöst dyra VVS:are som dessutom aldrig gör ett jobb i tid.  Det mest avancerade är ju VP och händer nÃ¥got med den sÃ¥ kommer det likafullt en kyltekniker och tar hand om den. Ni seriösa i skrÃ¥et fÃ¥r ursäkta men jag har inte stött pÃ¥ nÃ¥gon som er.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #70 skrivet: 20 oktober 2012, 05:48:24 »
Allt mellan 20-30 kkr för utbyte av bef IVT 495 mot ny VP. Slutade med att jag gjorde det själv och fr.o.m. nu kommer det inte in nÃ¥n mer rörböjare i mitt hem. SÃ¥ märkvärdigt är inte villa-VVS enligt min mening att man ska behöva ta skit frÃ¥n otrevliga, osociala och dessutom hutlöst dyra VVS:are som dessutom aldrig gör ett jobb i tid.  Det mest avancerade är ju VP och händer nÃ¥got med den sÃ¥ kommer det likafullt en kyltekniker och tar hand
om den. Ni seriösa i skrået får ursäkta men jag har inte stött på någon som er.

Vet inte vart du är ifrÃ¥n? Men ditt sätt att dömma en medmänniska och hans yrke  efter att ha träffat ( nu till frÃ¥gan) hur mÃ¥nga rörisar? Hur mÃ¥nga rörfirmer? I ditt generaliserande tycke!

Fixar fastighetsägaren med egen elkille och det är ett kastbyte , lika dan VP in och ut , Det kostar ca 12000 tkr i arbete täckmatrial och destruktion
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #71 skrivet: 20 oktober 2012, 09:20:32 »
Vet inte vart du är ifrÃ¥n? Men ditt sätt att dömma en medmänniska och hans yrke  efter att ha träffat ( nu till frÃ¥gan) hur mÃ¥nga rörisar? Hur mÃ¥nga rörfirmer? I ditt generaliserande tycke!

Fixar fastighetsägaren med egen elkille och det är ett kastbyte , lika dan VP in och ut , Det kostar ca 12000 tkr i arbete täckmatrial och destruktion
Cocacola
Cocacola, det låter som att du lever i verkligheten tummenupp! Den offert jag fick för kastbyte på 26.000:- accepterade jag givetvis inte utan blev förbannad på alla rörkrökare i hela världen och lyckades hitta en montör med båda fötterna på jorden som lämnade ett tom bättre pris än det du anger, troligen beroende på min ilska ;) ;). Han tyckte det var bra att jag ordnade med nya pumpen själv, och att den stod intill den gamla.
Och Tågråttan, ingen behövde vänta på stålarna från mej! :)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #72 skrivet: 20 oktober 2012, 17:37:23 »
Undrar om Lindström har nÃ¥t emot hantverkare? Det brukar vara ett Ã¥terkommande tema.  ^-^

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #73 skrivet: 20 oktober 2012, 18:30:48 »
Det jag tycker är problemet är att många jämför Hantverkare medskojare/bedragare nono
vilket är helt fel...
En hanverkare är stolt/intresserad av sitt arbete, Murare målare snickare rörisar med flera.
Många av oss i våra yrkesgrupper bygger och gör Monument som speglar vårt samhälle och skapar funktion komfort och trivsel Med våra händer!

Ingen Riktig Hanverkare vill inte bli jämförd/jämnställd med en skojare .
Det är en av dom sakerna som gör en riktig knegare upprörd!
Tänk pÃ¥ detta när ni generaliserar och kanske drar  en hel  yrkesgrupp över en kamm .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #74 skrivet: 20 oktober 2012, 19:11:45 »
Jag lider med alla seriösa, och då menar jag dem som gör ett bra jobb till ett rimligt pris.
Tyvärr är det oerhört svårt att veta vilka dessa är.
Ingen som har en bra ide om hur man hittar dem.
Jag betalar hellre 600:- i timman till ngn som vet vad han gör än 400:- till en skojare. Jobbet görs ju oftast mer effektivt av den seriöse dessutom så slutsumman kan vara lägre.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!