Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE1255-16 med frikyla, problem med shunt  (läst 1076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agder

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE1255-16 med frikyla, problem med shunt
« skrivet: 07 juni 2019, 21:31:51 »
Hej!

Jag har tidigare skrivit på frikyla om problem jag har/haft med min NIBE1255-16.

Jag tror jag nu har hittat ”felet”, anledningen. Men vet inte hur jag skall korrigera inställningarna för att ändra.

Bakgrund:
- NIBE 1255-16 cu
- NIBE vbs300 CU
- NIBE PCS44

- Heru 130 S EC (FTX samt kylbatteri 2,5kw)
- Kinnan Skystar sk42 (fläktkonvektor).

Systemet fungerar med att pcs shunt släpper fram kyla om ca: 10grader till kylslingan och konvektorn och ftx matar på bra med kyla ut i huset.

Problemet är att jag inte vet när den stänger, och låter brinnen cirkulera slingan, då försvinner kylan fort i rummen och tempen i slingan stiger fort till utomhus temp.

Jag kan tänka mig, vilket känns helt logiskt, är att pumpen pga några faktorer jag inte vet antingen vill producera värme till golvvärmesystemet eller skapa mer vatten till vbs300 eller interna kärlen i pumpen..
problemet är att den därefter inte slår över till kyla åter på kylsidan..

Någon som vet lämpliga inställningar man bör ha på pumpen, någon som ver hur man ställer in tillverkning av varmvatten? Skulle kunna tänka mig det under natten exempelvis eller då huset inte blir varmt.. eller hur man kan ändra inställningen på shunten så den öppnas, så det fortsätter kyla?

Tacksam för svar!
Huset byggt 2018.
201kvm om två våningar.
NIBE 1255-16, aktiv borrhål 200m.
NIBE VBS 300Cu
HERU 130 med tillkopplat kylbatteri
NIBE PCS44
KINNAN skystar Sk 42 fläktkonvektor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE1255-16 med frikyla, problem med shunt
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2019, 06:47:06 »
Jag kollade dina bilder i förra tråden, tror det är kopplat enligt Nibes principschema, men kolla och jämför?
I så fall så ska frikylan kunna gå oberoende av vad den pysslar med i övrigt?
Min frikyla är ju betydligt enklare, det är bara on/off som bara styrs av konvektorn så jag kan kyla på hela tiden.

Men är det kopplat så här så borde du bara kunna ställa ner temperaturerna i 1.9.5 så borde den kyla på mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!