Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig cirkulation  (läst 2517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥lig cirkulation
« skrivet: 15 november 2016, 16:26:39 »
Hej,

Jag har en 1245 12 kw med enrörssystem och separat system till garage med golvvärme. Jag har haft problem med dåligt flöde hela tiden i radiatorslingorna. Jag har haft alldeles för många starter sen jag installerade den. Då pumpen var ca ett år gammal så installerades en 300 liters volymtank, det hjälpte lite men inte tillräckligt. Nu har jag ändrat om volymtanken till en arbetstank, så nu är starterna betydligt lägre. Borde ha gjort det på samma gång som vp installerades. Jag har haft gradminuterna på -110 men har höjt nu till -90. Men nu återstår samma problem som förut d.v.s flödet i 3 av 5 slingor är för dåligt, i 2 slingor så är delta ca 10 grader och i 1 slinga ca 12 grader. Då det är ett par minusgrader ute eller varmare så stannar pumpen på hysteres. I samband med att arbetstanken installerades så testade rörmokaren att ta upp en slinga i gången för att kontrollera flödet. Han sade att flödet var som det brukade vara i enrörssystem med dessa rör som vi har, tror att rören är 10 mm. En 40w energibesparande pump installerades för radiatorkretsen, jag har den på max hela tiden. Delta var ungefär samma förut då vp:s cp skötte flödet till radiatorerna. Nu funderar jag om jag skulle byta till en 60w cp för att få bättre flöde, vad tror ni om det?

Mvh

Anders

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #1 skrivet: 15 november 2016, 16:59:49 »
dessa eländiga, nya energisnåla cp.....som ger för dåligt flöde.....

Byt kvickt till så stark som möjligt....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #2 skrivet: 15 november 2016, 17:26:27 »
Om tanken är installerad som arbetstank så ska inte vp påverkas av ditt dåliga flöde den cirkulerar ju endast genom tanken. Har du installerat extern framledningsgivare BT25 och kör du interna cp i intermittent drift ? Varför vill du höja flödet i slingan ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #3 skrivet: 15 november 2016, 18:19:01 »
Jag tror inte att flödet räcker till om det blir riktigt kallt, förut dÃ¥ jag hade oljeeldning sÃ¥ skickades inte mer än 55 grader ut i systemet (pga att jag hört att rören släpper in syre och att om man har för varmt vatten sÃ¥ stockar dom) men dÃ¥ brukade jag öka cp till 90w läget om det blev riktigt kallt ute.  Tänkte att om flödet ökar sÃ¥ skulle det kyla ner arbetstanken mer sÃ¥ att inte hysteres stänger av pumpen.

Extern framledningsgivare är installerad och intermittent drift aktiverad.


Mvh

Anders
« Senast ändrad: 18 november 2016, 19:12:36 av Agust »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #4 skrivet: 15 november 2016, 20:20:19 »
Du ska ju inte ha klenare cp nu än vad du behövde tidigare. Att vp bryter på hysteres eller max diff framledning som Nibe kallar det beror på att du har för låga gm för start av kompressorn så att när den väl startar går den för länge öka gm så kommer vp jobba bort gm och reglering fungerar som det är tänkt. Du vet väl om att du kan logga till usb minne då ser man hur vp går och man slipper stå där och kolla hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #5 skrivet: 15 november 2016, 20:51:19 »
Jag har ändrat gm nu från -110 till -90 så vi ska se hur det blir nu.

Jo jag hade köpt logpro för några år sen, det har fungerat mycket bra. Efter att jag uppdaterade till win10 så fungerade det inte längre. Jag är inte bra på datorer så det tog en stund att få konfigurationsfilerna dit, efter det så fungerar äldre logfiler men inte nyare. Jag antar att det beror på att jag uppdaterade vp för några veckor sen och filerna som är loggade efter det så fungerar inte. Då det ska ladda en nyare fil så ser allting ut som det borde men inga kurvor syns. Kanske det är någon här som vet vad det kan vara för fel, det skulle vara riktigt bra.

« Senast ändrad: 15 november 2016, 20:53:14 av Agust »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #6 skrivet: 15 november 2016, 20:55:41 »
Brukar kolla på log filerna i open office calc tycker det funkar bra men har för mig det kom nån ersättare till log pro som jag fick prova för några år sen tror det finns att köpa i web shopen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #7 skrivet: 18 november 2016, 19:28:41 »
Ok, måste se på vilket sätt jag får logpro eller annat program att fungera...

Som jag skrev förut så ändrade jag den gamla cp till 90w läge då det blev riktigt kallt då jag eldade med olja, vet inte hur stor betydelse det hade därför jag hade inga temperaturmätare på returrören då. Det var en som sade åt mig att jag borde klara mig med en modern cp som har maxläge 40w nu då jag installerade arbetstank, han sade att det inte blir snabbare cirkulation i radiatorslingorna med en större pump därför att det finns en gräns för hur snabb flödet kan vara. Jag tycker att det låter konstigt men hur är det egentligen med det då man har 10mm rör? Finns det en risk att det blir för högt tryck i systemet och läckage om man har för stor cp?

Mvh

Anders
« Senast ändrad: 18 november 2016, 19:35:02 av Agust »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DÃ¥lig cirkulation
« Svar #8 skrivet: 19 november 2016, 13:05:35 »
Ingen risk att trycket spräcker röret men för högt vatten flöde lär kunna slita på rören men hur mycket dom slits ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!