Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Justera värmepump  (läst 26290 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2013, 14:42:32 »
Hej,

Jag hÃ¥ller pÃ¥ och mäter och justerar värmeslingorna nu. Jag har försökt hitta en orsak till att returen värms upp sÃ¥ fort värmepumpen startar och jag har kanske hittat problemet. Vi har ju en värmeväxlare till garaget och växlaren är inkopplad parallellt med värmesystemet till huset. SÃ¥ att dÃ¥ framledningen kommer frÃ¥n värmepumpen sÃ¥ delas den upp sÃ¥ att den gÃ¥r bÃ¥de till husets radiatorer och till växlaren. Returen frÃ¥n växlaren gÃ¥r sedan rakt till värmepumpen igen. Ska det vara sÃ¥? Vi har ju vattenburen golvvärme i garaget sÃ¥ det behöver inte vara sÃ¥ varmt vatten dit.  Här är en bild:


http://www.ladda-upp.com/bilder/79914/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare




Mvh

Anders
« Senast ändrad: 01 mars 2013, 19:54:49 av Agust »

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #16 skrivet: 06 mars 2013, 17:08:42 »
Hej,

Jag har justerat flödet nu så att retur temperaturen är ganska lika i alla slingor. Jag har loggat pumpen och det är ungefär lika många starter nu som före justeringen. Jag misstänker att det är värmeväxlaren som är orsaken då den är parallellt inkopplat med husets radiatorer (bild av värmeväxlarens inkoppling i föregående inlägg). Jag bifogar loggfilen. Här är bilder på loggningen:

http://www.ladda-upp.com/bilder/80023/fram-b-C3-B6r

http://www.ladda-upp.com/bilder/80024/kb-in

http://www.ladda-upp.com/bilder/80025/fram-retur


Mvh

Anders
« Senast ändrad: 06 mars 2013, 17:10:51 av Agust »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmepump
« Svar #17 skrivet: 06 mars 2013, 20:07:29 »
Varför är det en värmeväxlare där tro?  Sc:,h Är garagets vattenslinga alltsÃ¥ separat frÃ¥n husets övriga dÃ¥. Är det typ etanol vattnet i garaget för att förhindra frysning eller sÃ¥? (ett alternativ annars hade ju varit en shuntgrupp för att sänka temperaturen till golvvärmen).

Jag tror på att försöka strypa flödet på slingan som går till värmeväxlaren från VP. Om det går att strypa utan att garaget blir för kallt, men ändå att returen till VP blir lagom kall.

På bilden har du en avstängningsventil på returen, den går att stänga delvis genom att vrida på den lagom mycket. MEN det ser också ut som att det kan sitta någon slags ventil (kopparfärgad) på nedre delen av värmeväxlaren på röret från VP. Om det är en trimventil går det lättare att strypa där.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #18 skrivet: 06 mars 2013, 20:42:25 »
Uppe på hörnet ser det också som det skulle vara en ventil mässing färjat i värmeväxlar slingan.
Värmeväxlar brukar vara motströms kopplade men här är det medströms enligt vad jag kan se.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #19 skrivet: 06 mars 2013, 21:14:50 »
Tack för svaren. Jo det är separat slinga till garaget och den innehåller kylarvätska.

Skulle man inte kunna tänka sig att koppla värmeväxlaren pÃ¥ nÃ¥got annat sätt dÃ¥, om man t.ex. skulle lÃ¥ta framledningen till växlaren vara som den är, men returen frÃ¥n växlaren  skulle man i stället för att ha den direkt till pumpen koppla till framledningen mot husets radiatorer eller nÃ¥got liknande. PÃ¥ vilket sätt brukar värmeväxlare kopplas in i liknande fall dÃ¥ de används tillsammans med värmepumpar?

Mvh

Anders

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmepump
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2013, 10:01:11 »
Jo, att koppla returen från värmeväxlaren till radiatorernas framledning går säkert bra. Enda nackdelen är väl att beroende på hur varmt du har det i garaget så påverkas framledningen till radiatorerna...

Men lättast är väl att strypa slingan som går från VP till värmeväxlaren. OM det inte blir för kallt i garaget när du stryper. Prova stryp och se hur det går.

Vad har du för cirkulationspump och golvvärmefördelare eller annan utrustning i garaget? (ta en bild här också, det kanske går att justera den efter du strypt i värmeväxlaren för att kompensera om det blir för kallt).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Justera värmepump
« Svar #21 skrivet: 07 mars 2013, 10:15:33 »
Hej!

En enkel lösning är att styra returtemperaturen från vvx tillbaka till vp.
En vanlig termostatventil som är inställningsbar mellan ex 20-40°C. När garaget slutar ta värme så stänger termostaten för att bibehålla låg returtemperatur.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Justera värmepump
« Svar #22 skrivet: 07 mars 2013, 10:39:07 »
Radiatorreturen tycker jag bör gå genom värmeväxlaren, det finns ingen anledning att använda högvärdig värme till det, och som Remo påpekade, strömningsriktningen ska vara motsatt garageslingan, nästan alla plattvärmeväxlare är byggda så, värmeväxlingen blir mer effektiv. Det är lite pill att bygga om, men betalar sig snabbt.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2013, 12:49:18 »
Tack för svaren. Jo det är separat slinga till garaget och den innehåller kylarvätska.

 PÃ¥ vilket sätt brukar värmeväxlare kopplas in i liknande fall dÃ¥ de används tillsammans med värmepumpar?

Mvh

Anders

Alla värme växlare som jag har möt under min verksamma tid har varit motströmskopplade.
Som fungerar så att temperaturen ökar i flödesriktningen på det medium som ska värmas upp
i detta fall vätska som cirkulerar till garaget.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #24 skrivet: 07 mars 2013, 15:34:37 »
Tack för alla svar, det är värdefullt att få hjälp av experter :)

Jag skulle kunna testa det som ni skriver att strypa flödet. Vårt garage består av två rum, till det ena rummet har vi strypt fördelarna så där har vi kallare ca 8 grader och i det andra rummet har vi bilarna och där har vi ca 16 grader. Temperaturen har hållits mycket jämn i garaget så det har fungerat väldigt bra.

Det är bra att ni märkte att värmeväxlaren är fel inkopplad, det ska åtgärdas.

Borde den kopplas så här då?

http://www.ladda-upp.com/bilder/80046/-C3-84r-detta-r-C3-A4tt-

Jag bifogar bilderna på cp och fördelare


Mvh

Anders



« Senast ändrad: 07 mars 2013, 15:38:13 av Agust »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2013, 15:56:34 »
Precis du ändrar bara flödes riktningen i garage slingan.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Justera värmepump
« Svar #26 skrivet: 07 mars 2013, 16:27:55 »
Och koppla om riktningen kan du ju också göra i garaget, inte nödvändigtvis vid värmepumpen... (vilket som är enklast).

Men har du förresten mätt temperatur på rören från garaget in och ut i värmeväxlaren, så att du är säker på att dina pilar på bilderna stämmer? (tänkte bara kolla!)

Och prova stryp redan nu på värmesidan och se om du kan få ner returen över värmeväxlaren. Men lite tur så påverkas inte tempen i garaget så mycket. Och då kanske du är klar sedan.

Viktig: när du mäter temperaturen på rören; se till att VP har gått en stund så att du har en signifikant skillnad på framledning och retur. Gäller alla tempmätningar jag tipsar om ovan.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera värmepump
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2013, 19:06:29 »
Men har du förresten mätt temperatur på rören från garaget in och ut i värmeväxlaren, så att du är säker på att dina pilar på bilderna stämmer? (tänkte bara kolla!)

Riktigt påpekande av Erik, och om man ska ändra radiatorreturen via värmeväxlaren som det låter mer rätt, kan man koppla den så att flödena hamnar rätt så behöver inte garagesidan ändras alls.

Utloggad Agust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Justera värmepump
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2013, 17:25:25 »
Hej,

Jag har strypt framledningen till växlaren nu så mycket som det går utan att temperaturen har ändrats i garaget. Det är en enorm skillnad, jag har inte loggat pumpen men förut så var husets radiatorer fram-retur skillnad ca 7 grader och då var värmebärarpumpen på 63 %. Efter att flödet strypts till växlaren så var fram-retur skillnaden 14 grader. Så returen från växlaren tycks ha lurat hela systemet. Jag har ju strypt några radiatorslingor till huset så att jag skulle få ungefär samma retur temperatur i alla slingor. Jag har höjt värmebärarpumpshastigheten nu till 100 % och då är fram-retur skillnaden 10 grader, det borde väl vara 7-9 grader. Borde jag öppna de radiatorslingor som jag har strypt nu för att få mindre skillnad på fram-retur? Är det normalt att ha värmebärarpumpshastigheten på 100%?

Som jag skrev tidigare så ska växlaren kopplas om så att flödet blir rätt i den. Jag misstänker att returen från husets radiatorer är för kall för att kopplas in till växlaren, så jag funderar på att koppla returen från växlaren mot husets framledning. Det är ju knappast så stor del av totala vattenmängden som går in till växlaren och jag tror inte att det kyls ned så mycket i växlaren, så jag funderar att det inte påverkar framledningen till husets radiatorer nämnvärt. Eller vad säger ni?




Mvh

Anders

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Justera värmepump
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2013, 17:37:02 »
Som jag skrev tidigare så ska växlaren kopplas om så att flödet blir rätt i den. J

Har du golvvärme i garaget och radiatorer i resten av huset, så finns det ingen anledning att koppla om växlaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!