Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projekt: Installation av större värmesystem  (läst 1363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrTrigger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Projekt: Installation av större värmesystem
« skrivet: 26 september 2019, 10:53:02 »
Hej grymma forumexperter, jag behöver er hjälp!
Jag ska installera en värmepump för jordvärme i en större lokal, är ganska händig och fixat mycket själv men aldrig något med värme. Anledningen till att jag gör det själv är delvis för att jag är nyfiken men till största delen att det är smått omöjligt att få hit en röris, de verkar inte vara superintresserade av att installera begagnade system utan väljer hellre nybyggen när de har så många jobb att välja på.

Bakgrund
Vi behöver installera ett värmesystem som ska ge värme till en byggnad på ca 400 kvm byggyta samt tappvatten. Byggnaden innehåller ett litet bryggeri/restaurang och är en ombyggd lada (bifogar ritning som även innehåller förslag installationsdragningen, så ni får ett hum om hur det ser ut).
Just nu har vi 2x400m jordvärmeslingor nedgrävda, vi börjar med dom och kompletterar med 2-3 slingor/borrhål till längre fram när vi ser behov av det. Tappvärmevattnet är tänkt att vara cirkulerande så man inte behöver vänta på varmvattnet borta i restaurangköket, men behövs inte från start. Värmesystemet ska även kopplas ihop med ventilationsaggregatet för värme/kyla men behöver inte kopplas ihop nu, behöver bara vara förberett för det så man lätt kan koppla på sen.
Fokus just nu är att få värme och vatten till bryggeridelen, restaurangdelen är inte färdigbyggd ännu så den får stå kall en vinter till.

Material som jag har
  • Värmepump IVT Greenline D35 (beg), se bifogad spec
  • Ackumulatortank 500l (beg), se bifogad spec
  • Varmvattenberedare Nibe EKS 500 (beg)
  • Cirkulationspump Wilo-Stratos PICO 25/1-6-(ROW) (ny) (vet inte om den behövs till nÃ¥got)
  • Expansionskärl, se bifogade bilder
  • Ventilationsaggregat (beg), separata värmeväxlare för in resp ut luft (beg)
  • 2st aerotempers till bryggeri/lager (beg)
  • Ett gäng äldre element (beg)

Förslag
  • Gjorde en första draft pÃ¥ installationsschema men finns massor med frÃ¥gor, kom gärna med synpunkter eller ännu hellre en färdig skiss pÃ¥ hur jag bör installera. Ta förslaget med en väldigt stor nypa salt, detta är bara mina första tankar som jag satta ner pÃ¥ papper, jag behöver hjjälp.
  • Länka gärna till material jag behöver, allt frÃ¥n kopplingar och ventiler till pÃ¥fyllningskoppling osv.

Ok, nu kör vi! Jag kommer slänga in frågor här allt eftersom arbetet går framåt och hoppas ni har tid att hjälpa mig.

Tack pÃ¥ förhand!  :)
« Senast ändrad: 26 september 2019, 11:01:06 av MrTrigger »

Utloggad MrTrigger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #1 skrivet: 26 september 2019, 10:56:59 »
Första konkreta frågan förutom den stora om installationsskiss:

Om jag ska bara börjar med att koppla på jordvärmeslingorna, funkar det med sånna här blueline-kopplingar och PEM-slang ända fram till VP:
https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-rordelar/rorkopplingar/prk-pem-kopplingar/blue-line/ 

eller bör man ha sånna här metallkopplingar och kopparrör eller pex fram till VP:
https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-rordelar/rorkopplingar/prk-pem-kopplingar/vaggfaste-prk/ 
« Senast ändrad: 26 september 2019, 12:09:20 av MrTrigger »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #2 skrivet: 27 september 2019, 11:36:17 »
Spännande projekt!

Jag tror att du skall titta igen på inkopplingen i manualen.
Varmvattenberedaren är inte rätt typ, det ska vara med slinga eller dubbelmantlad.
Det är bättre att använda acktanken som beredare, värm den till rätt temp för varmvatten och ta varmvattnet genom slingan.
Det ska vara värmebärarvatten i värmepumpen, växelventilen skall skicka det antingen till radiatorerna eller beredaren.
Du bör köra flytande kondensering, utegivaren skall styra, helst inte shuntar.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad MrTrigger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #3 skrivet: 27 september 2019, 13:34:28 »
Tack för svaret. Bifogar uppdaterat schemat, menar du något åt det hållet?

Några frågor på det:
- Behövs cirkulationspumpen (3) eller räcker det med VPns pump?
- När man tar ut varmvatten vid ett av tappställena så måste man ju fylla på, hur löser man det vid ventil 6? Vilken typ av ventil och hur styra den? Det hade ju varit lättare om man inte behövt cirkulerande TV men det är ganska långa avstånd om man ska spola fram varmvatten varje gång.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #4 skrivet: 27 september 2019, 14:17:59 »
Vad jag har förstått fungerar det inte bra att koppla in cirkulerande varmvatten på det föreslagna sättet. Det förstör skiktningen i varmvattenberedaren. Varmvattnet bör cirkulera genom en liten elvärmd beredare som matas från den värmepumpvärmda beredaren. Det innebär att värmeförlusterna från det cirkulerande varmvattnet kommer att täckas med direktel men det är inte mycket att göra åt det.

Cirkulationspumpen måste sitta före trevägsventilen eller efter T-kopplingen vid inloppet till pumpen. Det går inte att få någon cirkulation på värmebäraren vid varmvattenberedning annars.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MrTrigger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #5 skrivet: 27 september 2019, 15:52:59 »
Ok, bifogar nytt förslag med VVB efter ack tanken.
Jag har också en mindre 300l VVB stående, en NIBE ES23-300, skulle ni hellre använda den i denna setupen eller 500l-arn?

Utloggad MrTrigger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #6 skrivet: 27 september 2019, 16:21:17 »
Om man bara kollar på inkopplingen av jordvärmeslingorna, ser detta rätt ut?
Behövs injusteringsventilerna (båda slingorna är lika långa +- några meter)?
Ska de isåfall sitta på in eller retur sidan?

Jo, och finns det når bra knep på att kolla vilka ändar som är samma slang, typ spruta tryckluft i en ände eller nåt?
« Senast ändrad: 27 september 2019, 16:29:49 av MrTrigger »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Projekt: Installation av större värmesystem
« Svar #7 skrivet: 28 september 2019, 11:50:24 »
Jag skulle välja den mindre beredaren till det cirkulerande varmvattnet. Den bör ha mindre värmeförluster. Hade för övrigt inte tänkt pÃ¥ att det finns en cirkulationspump i värmepumpen. 

Vad gäller inkopplingen av jordvärmeslingorna måste det finnas en backventil mellan shunten och T-kopplingen för returen från kylaggregatet. Annars blir det rundgång. Kylning kommer främst att behövas under den tid på året då pumpen enbart gör varmvatten. Den går då sällan. Sen undrar jag om det är så lyckat med en shuntventil på köldbärarledningen. Flödet genom kylaggregatet är förmodligen betydligt mindre än flödet genom värmepumpen. Om shuntventilen skulle stå i läget att det mesta av köldbärarflödet går genom kylaggregatet är det risk för att tryckfallet i köldbärakretsen blir så högt att deltaT över pumpen blir onödigt högt. Men det är något man behöver räkna på.

Det spelar ingen roll om injusteringsventilerna sitter pÃ¥ in- eller utloppen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!