Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Frånluftsvärmepumpar => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Robban M skrivet 23 mars 2010, 23:18:22

Titel: IVT 490 - Problemet löst!
Skrivet av: Robban M skrivet 23 mars 2010, 23:18:22
Hejsan gott folk!

Började min karriär här på forumet genom att lägga upp lite info under en anna tråd efter att jag fått larm om "tillskott ur GT3:3" samt "Hög GT3:3"...

Har enligt manual avluftat manteldelen men likväl fortsätter larmet, tippar dessutom på att detta är anledningen till att "tillskott ur larmet" kickar in.

Kollade över temperaturerna innan och fann följande siffror:

GT1 26,6 (27,0)
Ute GT2 2,4
Tappvarmvatten GT3:1 72,9
Varmvatten GT3:2 73,3
Värmevatten GT3:3 71,5
Kompressor GT6 20,0

Nått är vajsing så klart men vart skall man börja? Återställde burken till fabriksinställningar, ändrade värmekurvan till 2.5 och fin inställningen till 2.0, tillskott snabbstart stod på 5.0 vilken jag ändrade till 4.0 då jag hade för mig att den stod där men jag minns inte helt hundra.  :-\

Huset och därmed pannan är nu 6 1/2 år gammalt så nån garanti finns det inte kvar dessvärre. Shuntar etc. är från thermotech och där behövs det bytas 4st då dom inte öppnar upp för flöde. Nipplarna under shuntarna har släppt igenom ytterst lite vatten och detta har då fått dom att rosta. Dessa skall bytas snarast såklart.

Är det nån vänlig själ som kan guida mig lite om vart jag skall börja så vore jag tacksam.  :)


Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 00:25:23
Uppdatering för kvällen...

Jag tog mig friheten att lyfta av shuntarna som är defekta, ställde sen upp rumstempen till max på tilldelade rum så att flöde gick fritt. Det visade sig att det ånyo hade fyllts med vatten i två av dom läckande ventilerna/nipplarna under shuntarna vilket jag blåste ur. Efter en kort stund så sjunk givetvis tempen på värmevattnet dessutom så trycktes en del luft ut ur systemet så manometern sjönk. Manteldelen tappades på luft och fylldes på med nytt vatten så rätt tryck uppstod.

Ställde in Vp:n på ekonomidrift tills jag kommit underfund med styggelsen... Är det luften som ställt till med larmet så borde det vara fixat nu men det återstår att se. Är dock tacksam för diverse input i frågan.  ;)


Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 09:21:27
God dag!

Eftersom man är en enveten gosse av naturen så gav man inte upp förrens man meckat lite till.  ::)

Jag ändrade om värmekurvan till 2,3 och fininställningen till 1,8 samt tillskott snabbstart till 2,8 och idag har jag andra siffror att skylta med.

GT1    - 28,6
GT3:1 - 71,7
GT3:2 - 56,8
GT3:3 - 44,5

GT6 har pendlat mellan 20 - 47 grader, vad är normalt för kompressorn?


Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: pjoffen skrivet 24 mars 2010, 10:09:32

GT1    - 28,6
GT3:1 - 71,7
GT3:2 - 56,8
GT3:3 - 44,5

Du verkar ligga på väldigt hög temperaturer på tappvarmvattnet GT3:1. Det brukar normalt ligga på  ca 52 grader hos mig, med standard fabriksinställning.


GT6 har pendlat mellan 20 - 47 grader, vad är normalt för kompressorn?

Vet inte exakt vad som är normalt. Men hos mig brukar GT6 visa betydlig högre värde (ca 80 till 90 ºC) när kompressorn gått ett tag. När kompressorn inte går brukar GT6 visa 20 till 22ºC cirka (blir väl rumstemperaturen då). Har för mig att det står i manualen att kompressorn slår ifrån och endast elpatron används när tempen i pannan är över 60ºC.

Det är inte någon elpatron som krånglar då? Har läst att folk har haft problem ibland med att kontaktorer fastnar vilket får till följd att någon elpatron ligger och kör på hela tiden. Tänkte att det kanske kan förklara varför du får så höga temperaturer på vattnet i pannan.

Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 10:21:09
Jo det känns väldigt högt faktiskt och kan mycket väl vara så som du skriver att elpatron jäklas lite dock borde väl indikatorlampan för elpatron lysa hela tiden isof? Det kan ju likväl vara så att en givare har gått och måste bytas, i detta fall GT3:1

Jag skall kolla vidare på detta idag, ringa IVT bla och ta ett ordentligt snack med dom.


Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 10:34:08
Då var elektrikern (farsan) på väg hit med diverse verktyg samt delar.  :)
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 13:03:39
Då har vi kollat över verksamheten men inget fel kan hittas... Temperaturen minskade aningen och allt flöt på tills nu då den ånyo larmade om Hög GT3:3  fiR:

Det läcker liite ur luftningsnippeln så jag skall byta den idag, hoppas på att det är luft i systemet som orsakar detta för isof är det enkelt fixat.
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 24 mars 2010, 19:33:37
Oj oj oj, har jag hittat grejjor....  :o

Slängde ånyo ett öga på diverse kontakter, kretskort osv. och fann att ena reläet (Relä 1-pol växl 16 A G2RL-1E-12VDC) hade brunnit, det måste vara detta som ställt till med oredan.  ::)

Imorgon handlar jag två nya relän och byter dom för att vara på säkra sidan istället för att byta det ena och sen... Ja ni fattar.

Nu går pannan på ekonomifart, förhoppningsvis dimper det ner ett paket från thermotech på fredag så jag fått bytt ställdonen som gått sönder samt dom ventiler som styrs av dessa.

Sen får det fanimej va slut på krånglet.  knUp


/Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 26 mars 2010, 16:28:33
Uppdatering...

Avlägsnade det gamla reläet och lödde dit ett nytt, efter ca 10-15 sec så brann även detta upp vilket ledde till att jag kontaktade IVT's support.

Jag frågade vad just detta relä styrde och det kom fram att det var elpatronen. Varför bränns den upp då? Nja det kunde dom inte svara på men antingen är det kontaktorn eller så är det elpatronen eller har jag fel?

Det blir nu till att ta ett ordentligt snack med närmsta serviceombud för jag har inte lust att gissa mig till detta ej heller att byta delar på ett kort som likväl kan vara kasst...

Är det ngn som har synpunkter eller rent av vet vad fan det handlar om så är jag evinnerligt tacksam för info. Det är reläet längst ner på vänster sida på det stora kretskortet det handlar om.

Relä info:

G2RL-1-E
12V DC
16A/250V


Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Fixaren skrivet 26 mars 2010, 18:46:16
Låter som det är kraftkortet/styrkortet som gett upp. Vet bara att det är byte som gäller (byta komponenter på korten är alltid vanskligt) så rekommendationen är slå en signal till lämpligt serviceombud som vet vad de handlar om. a:gl
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 26 mars 2010, 22:03:56
Låter som det är kraftkortet/styrkortet som gett upp. Vet bara att det är byte som gäller (byta komponenter på korten är alltid vanskligt) så rekommendationen är slå en signal till lämpligt serviceombud som vet vad de handlar om. a:gl

Nja, nu är jag lite mer intresserad än så. Jag vill veta varför det har gått sönder så jag inte står som ett dumpucko nästa gång det händer.  ;) Att byta kort är vad jag kommer att göra då det brändes på tok för kraftigt men det är inte alltid lösningen då kortet består av flera komponenter som kan ställa till det. Bara för att en komponent har gett upp så betyder det inte alltid att resten är skit men däremot så är det enklare att lösa det genom att byta hela rasket.

Nu är jag inte ute efter att spara pengar utan att lära mig nått så missuppfatta mig inte, jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara som ställer till det.

Ett relä brinner inte bara upp, det är nått som skapar denna effekt och då vill jag veta vad. Är det kortslutning i elpatronen eller för hög styrström till reläet som har ställt till det? Ja jag vet inte, iaf inte ännu men jag tänker ta reda på det annars lär vi oss inget av detta.

Tack för visat intresse av tråden!  :)

Trevlig helg!

Mvh. Robban
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Fixaren skrivet 26 mars 2010, 22:25:37
Om jag inte är helt ute och cyklar så har de en ny modell av kraftkortet. ;)
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 27 mars 2010, 12:04:12
Om jag inte är helt ute och cyklar så har de en ny modell av kraftkortet. ;)

Ok tack för det.  :)

F.Ö. så är jag nu ganska så säker på vad som är felet, skall givetvis mäta upp hela pannan innan nästa kort installeras för att försäkra mig...

Utifall att jag upprepar mig så ber jag om ursäkt i förhand.  ::)

För ett par veckor sen stängde fläkten av sig och det larmade friskt och till slut slog säkringarna ut. Ville då inte mecka med apparaten själv utan fick hit en servicekille som konstaterade att fläkten var slut. När han åkt så fick pilljocke liv och vips hade jag plockat ut fläkten och insett att det var fullt med kondensvatten.

Jag satte fläkten på tork ovanpå kaminen och vips gick den igång så fint. Vad jag bommade att göra var att kontrollera att dräneringsslangen släppte genom vattnet vilket den givetvis inte gjorde så felet uppstod igen men då hade en propp ute i elskåpet gått och när jag hade åtgärdat proppen i dränslangen, bytt propp i skåpet och slått på säkringarna samt startat upp maskin så fräste det till i kraftkortet.

Mao så kortslöts spolen som sköter styrströmmen till reläet och byts inte den så består felet.

Så tror jag det är.
Titel: SV: IVT 490 - Huvudbry...
Skrivet av: Robban M skrivet 29 mars 2010, 14:15:10
Kraftkortet är nu bytt å pannan går som aldrig förr.

Stort tack till Christian på Värmeservice i Veddige AB som löste mina problem!  Thumbsup

EDIT: Pannan var inställd på 16A istället för 20A som vi har på propparna i huvudskåpet, detta skall då ha gjort att pannan slog av och på eltillskottet som en liten blå och då ha nött ut kontaktorn...

Fick även tipset att lyfta av reglerdonen (thermotech) och låta pannan styra värmen istället. Detta gjordes, ställde då ner rumsreglagen till noll förutom i sovrummet där vi vill ha lägre temp än i övriga huset så den får fortsätta sitt arbete.

Kollade av pannan nu och såg att den gick på både kompressor och tillskott (5,9kw) är det högt?

Tippar på att den måste arbeta lite extra nu eftersom värmen har vart av sen i torsdags och kom på först kl 12.00 idag.


Mvh. Robban