Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Geo 312C Officiell trÃ¥d.  (läst 125976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #15 skrivet: 15 oktober 2015, 23:56:48 »
Jag fick min 312c installerad för 2 veckor sedan, jag undrar varför får jag så mycket luft i varmvattnet jämfört med min gamla pelletspanna ?
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2015, 06:06:31 »
Har svårt att tänka mig annat än att du fick in luft i systemet vid installationen och att det fortfarande finns kvar, med tiden borde det försvinna.
Då tappvattnet har högsta trycket i hela ditt system borde luft omöjligt kunna ta sig in efter att anläggningen tagits i drift.

Du skulle kunna öppna alla varma tappställen max i XX antal minuter för att spola bort luften ur systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PeterTh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #17 skrivet: 19 oktober 2015, 22:53:51 »
Hej,
Mitt svar hjälper väl inte så mycket men jag har inte detta problem alls. Ingen luft någonstans sedan dag 1.

Mvh
Peter

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #18 skrivet: 20 oktober 2015, 11:08:34 »
Man kan välja på cp om den skall vara tryckstyrd eller gå med konstant varvtal.
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2015, 21:25:10 »
Hej alla lyckliga 312C ägare. Intressant trÃ¥d ☺
Hur upplever ni ljudnivÃ¥n pÃ¥ maskinen. Den skall enligt uppgift gÃ¥ väldigt väldigt tyst.  Men slÃ¥r den Nibe F1255 4-16kw  där man verkligen fÃ¥r anstränga sig för att höra att kompressorn gÃ¥r. ??  IsÃ¥fall är det riktigt bra! Mvh / A

Utloggad Servicetekniker IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2015, 00:20:09 »
Är det en vanlig bypass eller är det nån tryckstyrd eller annan smart lösning.
Det är bara ett rör så en vanlig bypass

Utloggad Servicetekniker IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #21 skrivet: 24 oktober 2015, 00:24:24 »
Jag fick min 312c installerad för 2 veckor sedan, jag undrar varför får jag så mycket luft i varmvattnet jämfört med min gamla pelletspanna ?
Det finns en dold avluftning i ovankant under ett lock som ofta glöms bort vid installation. Kolla den och lufta

Utloggad Servicetekniker IVT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #22 skrivet: 24 oktober 2015, 00:27:13 »
OK, rapportera gärna vad problemet var.
En cirkpump som oftast bara behöver gå på lågvarv bör nog varvas upp rätt kraftigt just i startögonblicket för att komma igång...
Vet du vad det är för fabrikat på cikpumparna?

Men det kan vara skrot från installationen som fastnat i pumphjulet också - behöver inte vara nåt märkvärdigt.
Det är Wilo pumpar

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #23 skrivet: 29 oktober 2015, 21:33:07 »
Hej är nu på gång att ta in offerter för bergvärme och träffade idag en säljare för IVT.
Han sa att det behövs bra med plats pÃ¥ vänster sid av IVT Geo 312C för att kunna serva den.... Detta skulle medföra att vi inte kan placera den pÃ¥ samma ställe där vi har vÃ¥r elpanna idag,  hörn av tvättstugan. Har ni som installerat era nya IVT Geo hört eller tagit hänsyn till detta vid installationen? Enligt reklamen sÃ¥ ska den kunna placeras vart som helst och inte ta mer plats än ett kylskÃ¥p ::)

Mvh Peter

Utloggad galenpanna

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #24 skrivet: 29 oktober 2015, 22:28:54 »
Från installatörshandboken: (www.ivt.se klicka dokument och manualer - sök på geo)
Citera
För åtkomst vid service rekommenderas att värmepumpens vänstra sida installeras inst 300 mm från vägg.

Har du något någorlunda flyttbart på vänster sida så funkar det nog alldeles utmärkt, men i hörnet av tvättstugan låter inte optimalt.

 :-\

Utloggad PeterW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #25 skrivet: 30 oktober 2015, 08:45:44 »
Tack för informationen Galenpanna! Nu blir det till att fundera på hur tvättstugan ska monteras, om vi nu väljer att gå vidare med en Geo..
Ska träffa sista säljaren idag så under helgen och nästa vecka blir det till att studera offerter och säkert kommer jag att kasta ur mig någon fråga på detta eminenta forum då man själv är novis :o

/Peter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #26 skrivet: 30 oktober 2015, 08:51:36 »
EGENTLIGEN är det bra med lite plats oavsett vilken värmepump du väljer, på alla sidor.
Den dag det skall repareras alltså.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Johan71

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: https://t.me/pump_upp
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • datebest.net - visit website and win smartphone!
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #27 skrivet: 02 november 2015, 14:26:55 »
Från installatörshandboken: (www.ivt.se klicka dokument och manualer - sök på geo)
Har du något någorlunda flyttbart på vänster sida så funkar det nog alldeles utmärkt, men i hörnet av tvättstugan låter inte optimalt.

 :-\

Typiskt när man har bestämt sig för en pump
Hos mig blir det stora problem om den inte monteras med vänstra sidan typ 30-50 mm från väggen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #28 skrivet: 02 november 2015, 15:20:37 »
Såg att Ivt rekommenderar magnetit filter också har inte sett det förr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT Geo 312C Officiell tråd.
« Svar #29 skrivet: 03 november 2015, 15:25:02 »
Typiskt när man har bestämt sig för en pump
Hos mig blir det stora problem om den inte monteras med vänstra sidan typ 30-50 mm från väggen

I värsta fall kan man ju förbereda med avstängningsventiler på alla rör som kommer in uppifrån, då kan du ju lossa hela pumpen och dra ut den om det skall skruvas i den, men visst, det blir ett "stort" jobb om det skall göras t.ex. bara för att byta en cirkpump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!