Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: R 290 propan  (läst 7552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #15 skrivet: 15 december 2006, 15:48:23 »
Har nu fått ner 2 * 300m slang i trädgården. Det syns knappt ett grässtrå, då detta troligen plöjdes ned på årets sämsta dag beträffande bärighet..
Men har planerat att fixa trädgården länge, nu måste det helt enkelt bli av..
 Har inte bestämt pumpfabrikat än, ej heller storlek, dÃ¥ jag inte kunnat mäta stigartempen vid kallväder än..
Men jag är ganska tillförsikts full då jag fått dra ner stigtempen sen jag öppnade termosarna.
 Ã„r lite sugen pÃ¥ alvateks propanpump fortvarande (miljöanpassad gas, stabila grejor).. köper nog lÃ¥dan utan installation. Har en bra VVS kille och elektriker.
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2007, 18:20:18 »
  Hade tänkt köpa en pump som gav extra hög stigartemp frÃ¥n början... Först IVT som ger 65 ºC, son Alvatek som ger 68 ºC med en miljöanpassad gas dessutom. Men brist pÃ¥ prestanda och andra uppgifter gör att Alvatek känns lite lurigt, vet heller inte hur supprten blir om jag köper pumpen löst och inte tar deras helhetsoffert..
 Och min rörmockare hade mest negativt om Alvatek. Han blev tom sÃ¥ orolig att han skakade fram en pump kraftigt prisreducerad (oanvänd 1 Ã¥r gamal och tp-skadad) Thermia diplomat 10 KW.
 Thermia har inte legat högt upp pÃ¥ min lista pga stigartemp, även om jag fÃ¥tt gott intryck av dem för övrigt. De har ju normalt 55 ºC max men man kan tydligen justera upp till 60  ºC. GÃ¥r de väldigt hÃ¥rt om man ställer upp dem till 60 ºC?
 Pumpen blir nog ocksÃ¥ lite onödigt stor, dÃ¥ jag lÃ¥g mer Ã¥t 7-8 kw med högre stigartemp. Planerar heller inget utbygge eller sÃ¥.
 Men priset är sÃ¥ bra att jag känner för att slÃ¥ till, har 2*300m slang i marken.

 Finns det nÃ¥got jag bör tänka extra pÃ¥, eller andra reflektioner i det här?
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: R 290 propan
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2007, 20:12:31 »
Om det skulle krävas sÃ¥ höga framledningstemperaturer som du befarar sÃ¥ är ett bra alternativ att byta ut nÃ¥gra radiatorer mot en fetare sort. Antingen kan du försöka fÃ¥ med det i offerten (din rörkrökare verkar ju vara av den medgörliga sorten  ;) ), eller sÃ¥ skaffa hem grejorna och gör jobbet själv, sÃ¥ svÃ¥rt är det nog inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: R 290 propan
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2007, 20:28:24 »
Det enda med en för stor pump är att den just kan va för stor.
Men du har ju elpatroner!
Om du kan köra dom på tex 10 kw i några timmar så ser man vid vilken sluttemp radiatorerna gör av med den effekten (tempen slutar stiga i radiatorkretsen), lite felmarginal blir det för att innetempen antagligen stiger också. Men riktigt bra facit får man.
Har du annan effekt på elpatronerna så kan du ändå få bra koll på vilken sluttemp du når.

Pruta på en Thermia!! Lyckost säger jag. Det är lättare att pruta med Kamprad än att få extrapris på en en Thermia!

Bra maskin är det och den funkar som högtemp också om det behövs, men som antyds det är bara nackdeler med högtempdrift.
Men den här sliter inte mer än nån annan högtempmaskin (vad jag vet)


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2007, 02:26:05 »
Ja, jag kanske får ta fram badbyxorna och slå på 2*6KW fiR: (tror jag) i acktanken. Glömde skriva att jag tror jag har ca 47 ºC i stigartemp vid 0 ºC ute för komfortvärme. Denna vinter gör det inte lätt att testa värme..
 AngÃ¥ende storleken: Kan tänka mig att verkningsgraden blir lite sämre med stor pump, marginellt? Det blir naturligtvis lite fler starter &.. Men jag har hyfsad vattenvolym med mina 500l i tanken. Finns det nÃ¥gra fler nackdelar? Priset var ju som sagt inget problem i det här fallet ??? :-[
 Min röris har föreslagit att jag kan lägga lite € pÃ¥ ellement, eftersom jag sparar en hel del pÃ¥ pumpen.
« Senast ändrad: 08 januari 2007, 02:29:56 av HiPPo »
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: R 290 propan
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2007, 12:06:30 »
Citera
jag tror jag har ca 47 ºC i stigartemp vid 0 ºC ute för komfortvärme

Inte alls bra...  det är en hög temp... har du alla termostatventiler öppna? Det bör du ha när du testar sluttempen...

Kolla bÃ¥de stig o returtempen, när man hatr VP ska man ha kring 7 graders tempdiff.  Har man hög tempdiff dÃ¥ är underdelen pÃ¥ radiatorerna rätt kalla sÃ¥ dom ger inte full (optimal) effekt. Det ger onödigt hög framledning för att nÃ¥ önaksad rumstemp.

Så är det som du skrev då är "större" radiatorer tom lönamt på sikt!

Lite att läsa..
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #21 skrivet: 20 maj 2007, 23:01:07 »
  Hej Igen!
 Var ett tag sen jag var här..Sedan pumpen vart bokad sÃ¥ har badrum & trädgÃ¥rd varit prioriterade.
Min röris kommer och ställer hit min Thermia 10a snart, han ska koppla in den efter semestern..
 Vad som oroar mig är att när vi snackade om hur pumpen kopplas in, sÃ¥ sa han att det iinte gÃ¥r att koppla den sÃ¥ att ackutanken värms. Kan det verkligen vara sÃ¥? :( Är Thermia speciella?
 Alvatek hade tänkt sätta in en ack om jag inte haft en egen...
Jag har just nu elpatroner i tanken och min kökspanna anslutentill den. Är beredd att göra några handgrepp på ventiler för att växla mellan pump & panna, om det är nödvändigt.

Vore tacksam för råd, har en gammal blyertsritning på hur det hela kopplades in 1987, som jag kan försöka skanna in om det behövs...
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: R 290 propan
« Svar #22 skrivet: 20 maj 2007, 23:18:07 »
hej
det bör gå koppla in pumpen på stigar ledningen dvs före radiatorerna men innan tanken så du i princip bara värmer vattnet ut på radiatot kretsen
dvs pumpens in vatten kommer från tanken ....å ut vattnet går ut direkt på radiatorerna
returen frÃ¥n radiatorerna sätter du  in i tanken

felet e väl att du kommer att få hyfsat låg temp i tanken iomed att den bara håller returens temp...
dvs 30-40grader,fast ska du tex förvärma varmvatten i tanken är det ju inget minus
dessutom så har du en bra docknings källa kvar om du ska leka med solvärme

det finns ungeför 100 olika sätt att koppla in v-pumpen i tanken...det går ju att sätta den som en panna så du värmer hela tanken,det går att välja olika ställen att plocka in å ut vattnet i tanken för att upp nå olika
egenskaper i tanken.
fördelen med en tank är många tex elpatroner mm mm

jag va inne pÃ¥ att sätta in matning frÃ¥n pumpen högt  i tanken  dvs toppladda tanken  ca 50 grader
å ta ut vattnet till pumpen just under mitten på tanken ..dvs bara använda halva tanken

sen så skulle man köra solfångaren med topp laddning å ta ut vattnet i botten till solfångaren,då bör solfångaren värma hela tanken och stanna av då solfångaren orkar driva hela systemet
fast det skulle ochså funka att botten ladda med solfångaren

det gÃ¥r även att ta ut vattnet i olika höjder ur tanken tar du ut vattnet 1m ner i tanken Ã¥ stoppar in det i botten sÃ¥ bör du fÃ¥ en varmzoon uppe i topp pÃ¥ tanken  som kan bereda varmvatten tex

varför dom ofta inte vill värma hela tanken e för att det läker värme ur tanken  har du tanken ute sÃ¥ förstÃ¥r jag att det inte är sÃ¥ bra,men stÃ¥r tanken inne i huset tycker dÃ¥ jag det kvittar värmen kommer ju huset till nytta ändÃ¥  det smiter ju inte ut pÃ¥ backen direkt
« Senast ändrad: 20 maj 2007, 23:31:16 av Dr Chun-Lan »

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #23 skrivet: 21 maj 2007, 00:09:07 »
  Tack för tipsen. SolfÃ¥ngare blir det nog inte dÃ¥ mina tak är Ã¥t väst & öst. Tanken är enkel och har inga andra anslutningar än top & bot (+ tvÃ¥ el-patroner). Men den stÃ¥r IAF inne i tvättstugan sär jag tänkt ha pumpen...
 Det jag är orolig för är att jag med min lilla vattenmängd i ettrörssystemet och den överdim. VP pÃ¥ 10 KW  kommer att fÃ¥ mÃ¥nga tillslag per dygn...
 Men kanske det gÃ¥r att koppla returen frÃ¥n elementen till tanken innan VP, dÃ¥ mÃ¥ste den ju gÃ¥ ett tag innan den har värmt upp hela tanken. Och sedan fÃ¥r den väl stÃ¥ still, medanden stora volymen sakta kyls ned.. Det blir kanske nÃ¥got sämre verkningsgrad, men mindre slitage. Sc:,h

 SÃ¥ principen hur man kopplar in VP mot tank skiljer sig inte mellan olika fabrikat? ???
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: R 290 propan
« Svar #24 skrivet: 21 maj 2007, 07:17:36 »

Vad som oroar mig är att när vi snackade om hur pumpen kopplas in, så sa han att det iinte går att koppla den så att ackutanken värms. Kan det verkligen vara så? :( Är Thermia speciella?


Troligen missförstod din rörkrökare dig, förklara att din acktank ska in pÃ¥ radiatorkretsen och inte värmas som en VVB, vilket han nog trodde att du ville.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HiPPo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: R 290 propan
« Svar #25 skrivet: 21 maj 2007, 21:20:23 »
  Ja, lÃ¥t oss hoppas att det bara var ett missförstÃ¥nd...sÃ¥ att jag inte behöver tala om hur han ska göra.. >:D
Kökspanna, ackutank 500 L med två elpatroner. Ettrörssystem och en kakelugn. & 2 tomma trehundrametersslangar nedplöjda...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!