Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2015, 11:05:39 »

Har man installerat en klen vp kanske man räknade med att elda vid kyla och då kommer vp frysa om det inte cirkuleras hela tiden. Vid vedeldning blir det hett vatten som vp inte vill ha så man kan inte skicka ut det direkt så då måste man lösa det på nått sätt också och då är glykolfylld slinga en lösning men troligtvis inte den bästa.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 januari 2015, 10:59:25 »

Diskussionen om glyko utbtill VPn, handlar den om rädsla för strömavbrott? Vid minus går väl VP nästan hela tiden så varför skulle man behöva glykol?  Sc:,h
Skrivet av: Melchior
« skrivet: 06 januari 2015, 08:25:12 »

Glömde bort att bilder är roligt. Här är några stycken.

Skrivet av: Melchior
« skrivet: 06 januari 2015, 08:16:29 »

Tack för svar och information om tejp. ;)

Nu kröp tempen ner till ca -7 till -8 grader och jag var tvungen att koppla in elpatronen. Ser ut som VP orkar att värma upp acktanken till ca 38 grader nedre del och ca 41 i 2/3 där går gränsen verkar det som.

Finns det någon länk där jag kan läsa på ang COP och arbetstemperaturer?

Nu kopplade jag in elpatronen och försökte ställa den på ca 42 grader så att den knuffar upp så kanske vp orkar med det sista. Vi får se.

Finns det några riktlinjer mot vilka temperaturer som VP med glygkolslinga skall jobba? Just nu verkar den ladda med ca 50-54 graders värme och returen verkar vara ca 38-39 (vilket är tanktempen) så jag antar att den släpper all värme i acktanken. Men detta innebär ju att VP inte orkar ge så mycket energi som huset vill ha? Eller tolkar jag det fel?

Just nu känner jag mer och mer att jag får ta och skrota den här lösningen och köpa något nytt. Jag kan ju inte hålla på och pilla på den här nivån samt att det verkar vara ineffektivt. Tänkte i banorna att köpa en CTC lösning och sedan koppla så jag kan stänga av acktanken och vedpannan. Så kan jag elda lite i den om jag känner för det eventuellt i framtiden. Men det är ju en helt annan diskussion...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 januari 2015, 23:18:06 »

 var noga med rengörningen bara,, det är ett elände med glykol i gängerna och tex scantech  lochtite
själv andvänder jag 4000t med aktivatorn  när jag tycker det behövs ..
men satan vad det sitter när det fått brunnit fast och om ytorna är rengjorda.
Är det skarver som ska öppnas och förslutas på grund av service rekomenderar jag rätt tape istället
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 05 januari 2015, 23:02:30 »

Det är ett företag som skruvat ihop den.

Men de kan ha valt den sämsta skiten för att maximera vinsten.
Vad vet jag om det. dontknow


När jag skall byta filtehållaren och Taco-settern så kommer jag att täta med scandtech det är en sak som är säker.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 januari 2015, 22:55:25 »

Inte ens tejp hjälper.
Glykolen letar sig igenom tejpen med till slut, Jag ser det på skarvarna i min solfångarstyrning.

Kör med Scandtech 675 & SGS 676 på jobbet och där har vi mycket glykol.


det beror på vilken tejp du andvänder .. En vanlig rulle kostar ca 13 kr  lämplig för vatten och tryckluft  upp till 100° och 20 bar..

jag väljer något som kallas för multitape  ca 121 kr rullen ,, klarar  260° och 60 bar samt att den är godkänd
för dom flesta kemikalier syror baser och lösningsmedel hydralolja och gas ..
vid dom tillfällen då glykol har vart i systemet och dom efterkontroller som är gjorda är skarverna  täta fortfarande mig veterligen ..
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 22:40:56 »

Ok,  är det så så är det förstås ett problem i ett hus med järnrör. Men kan man använda något annat istället som saknar de negativa egenskaperna? Sprit?
Sprit har mycket negativa egenskaper men kanske inte i värme system  ;)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 05 januari 2015, 22:39:40 »

Inte ens tejp hjälper.
Glykolen letar sig igenom tejpen med till slut, Jag ser det på skarvarna i min solfångarstyrning.

Kör med Scandtech 675 & SGS 676 på jobbet och där har vi mycket glykol.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 22:28:53 »

Ok,  är det så så är det förstås ett problem i ett hus med järnrör. Men kan man använda något annat istället som saknar de negativa egenskaperna? Sprit?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 januari 2015, 22:20:05 »

@ karlmb
Glykol och lin ,, Det brukar bli sådär. Glykolen kryper ,,
är det Glykol i ledningarna andvänder jag alltid tejp. teflonet klarar glykolen bättre
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 22:14:32 »

Problemet med läck på gamla bilar kopplar jag helt till det faktum att vattenpumpstätningen ofta är sliten och om man kör en tid på enbart vatten som saknar tillsatser för att smörja den eller tom låtit vattenpumpen sitta och torka någon vecka i väntan på delar eller liknande,  ja då kommer ett läckage i pumpen som ett brev på posten om inte direkt vid uppstart så inom någon vecka. Samma fenomen kan man få bara genom att byta kylarvätska i bästa välmening.
I ett hus har man inga sådana rotationstätningar, och lin borde fungera lika bra som med vanligt vatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 19:39:29 »

Byter aldrig vatten i bilarna numera men när jag var ung (fattig) och skruvade bilar och umgicks med folk som skruvade så hände det ibland att man startade en motor på vatten och senare när man fyllde på med glykol och vatten så läckte det. Glykol sänker ytspänningen så pass att det inte lär gå att simma i. Jag skulle i alla fall inte fylla glykol i mitt hus där stora delar består av gängade stålrör och lin men var och en gör ju som man vill.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 18:12:53 »

Byter du ofta mellan kranvatten och glykolvatten i dina bilar? Tvivlar på att det skulle vara några problem i ett hus iaf.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 17:36:55 »

Överallt tex slangkopplingar.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 16:35:29 »

Hur menar du? Vattenpumpen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 12:31:36 »

Nej inte min bil heller men inte så ovanligt att en bil som är tät med vatten börjar läcka när den fylls med glykol antar att det är lika i ett värme system.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 10:05:43 »

Läcker? Inte i min bil iaf...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2015, 09:58:50 »

Vet inte om glykol är så bra det läcker i alla fall mera än vatten  Sc:,h En rejäl värme växlare borde vara en bättre lösning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 januari 2015, 09:43:54 »

Såna där lösningar känns ju helt fel.  Borde inte kosta mkt mer att fylla hela husets system med glykol eller etanolblandning, än sådan kamrörsslinga.
Kanske kan du bygga om och koppla bort slingan.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 januari 2015, 08:55:48 »

Roland: 0,38 kwh/m2, skulle då 228 x 0,38 = 31623 kwh vara en indikation om årsförbrukningen?

Nej, det var 0,38 kW per grad temperaturskillnad inne-ute. För att räkna ut årsförbrukningen behövs uppgift om var huset ligger och om hur mycket av källaren som ligger över mark och uppvärmningen där. Men det blir ett osäkert resultat. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2015, 21:07:30 »

Tack för alla svar. Var AFK i går så tyvärr sent svar.

Jag vet tyvärr inte hur lång slingan är i tanken. Det är korrekt, det är en glykolfylld slinga ut till VP.

Jag har under gjort en minskning av innertemp med ca 2 grader på natten, som jag uppfattar det så "lever" huset på dessa timmar på värmen i tanken. Jag har väldigt lite förbrukare förutom värmesystemet. VP var som sagt helt avstängd under dessa mätningar.

När jag tänker efter så jobbade elpatronen upp temperaturen från 38 i botten, 47 mitten och 55 i toppen i acktank till ca 50 grader rätt igenom under den 29e. Så den dagen är missvisande som mätvärde. Dvs 30 och 31 värdena är de korrekta.

Ber om ursäkt, det är lite många parametrar att hålla reda på. :)

Smurfen, vilka temperaturer behöver man veta för att kunna få ut mer info? Jag har lite som jag minns: 38 grader är det som mäts upp precis ovanför där slingan matas med varmvatten. Pumpen verkar försöka ge ca 55 gradigt vatten. VP slår av vid 45 grader. Detta värde är ju helt upp till mig, eftersom tanken skiktar sig väl så i 1/3 till 2/3 delar är den ju ca 50-55 grader när pumpen slår av.

Vid vilka temperaturskillnader jobbar kamslingan bäst per meter? Jag förstår ju att det lär vara beroende av flöde och temperaturdelta.

Ska jag skruva ner VP till 40 grader för att VP skall gå på en bättre tempdiff?

Acktanken är dockad med en stor vedpanna, men jag fixar inte allt jobb med ved som behövs för att få kåken varm speciellt nu när jag nyss flyttat in.

Roland: 0,38 kwh/m2, skulle då 228 x 0,38 = 31623 kwh vara en indikation om årsförbrukningen?
Om vp ger 55 grader och du får 38 grader så har du en skillnad på 17 grader vilket sänker cop och effekt ganska mycket på vp jämfört om den gått mot tanken direkt och endast behövt levererat 38 grader för att få 38 grader i tanken.
Skrivet av: Melchior
« skrivet: 04 januari 2015, 21:02:18 »

Ni kanske har klurat ut att vi lagar mat mellan 17-18, då går spis och eventuellt vattenkokare. :)
Skrivet av: Melchior
« skrivet: 04 januari 2015, 20:46:47 »

Hej, här är lite rolig statistik:

Den första bilden visar när herrn i huset på något snirligt sätt lyckats slå av cirkulationspumpen till elementslingan. Den andra visar när jag klurat ut mitt misstag och slagit på den igen. Dessa dagar är elpannan avstängd och VP påslagen. Det var lite kallt i huset, ca 18 grader som hoppade upp till ca 22 på ett dygn ca.

Första dagen: 29,9 kWh, dvs bara varmvatten och hushållsel samt värmeförlust i acktanken.
Andra dagen: 81,9 kWh.

Jag sitter nu och samlar statistik med enbart värmepump påslagen för att se vad som händer. Inser att jag behöver skruva lite mindre nu och låta det gå några dagar på samma inställning så jag ser hur konsumptionen ser ut. Skönt är det i alla fall att se att jag lyckats få ner huset "tomgång" till ca 300 w när inte värmesystemet kör, detta var ca 2500 förut tills jag kopplade ur en gammal ups samt en gamalt larm som hade UPS funktion i sig också. Dessa måste dragit en hel del för de är troligtvis trasiga.
Skrivet av: Melchior
« skrivet: 04 januari 2015, 20:41:05 »

Tack för alla svar. Var AFK i går så tyvärr sent svar.

Jag vet tyvärr inte hur lång slingan är i tanken. Det är korrekt, det är en glykolfylld slinga ut till VP.

Jag har under gjort en minskning av innertemp med ca 2 grader på natten, som jag uppfattar det så "lever" huset på dessa timmar på värmen i tanken. Jag har väldigt lite förbrukare förutom värmesystemet. VP var som sagt helt avstängd under dessa mätningar.

När jag tänker efter så jobbade elpatronen upp temperaturen från 38 i botten, 47 mitten och 55 i toppen i acktank till ca 50 grader rätt igenom under den 29e. Så den dagen är missvisande som mätvärde. Dvs 30 och 31 värdena är de korrekta.

Ber om ursäkt, det är lite många parametrar att hålla reda på. :)

Smurfen, vilka temperaturer behöver man veta för att kunna få ut mer info? Jag har lite som jag minns: 38 grader är det som mäts upp precis ovanför där slingan matas med varmvatten. Pumpen verkar försöka ge ca 55 gradigt vatten. VP slår av vid 45 grader. Detta värde är ju helt upp till mig, eftersom tanken skiktar sig väl så i 1/3 till 2/3 delar är den ju ca 50-55 grader när pumpen slår av.

Vid vilka temperaturskillnader jobbar kamslingan bäst per meter? Jag förstår ju att det lär vara beroende av flöde och temperaturdelta.

Ska jag skruva ner VP till 40 grader för att VP skall gå på en bättre tempdiff?

Acktanken är dockad med en stor vedpanna, men jag fixar inte allt jobb med ved som behövs för att få kåken varm speciellt nu när jag nyss flyttat in.

Roland: 0,38 kwh/m2, skulle då 228 x 0,38 = 31623 kwh vara en indikation om årsförbrukningen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2015, 14:50:43 »

Slingan kan vara ok dimensionerad man måste veta temperaturerna för att veta om den är för klen men helt klart blir det ju så att vp måste jobba med lite högre temp genom att slingan ger lite förluster. Är det nån vedpanna dockad till systemet också eller annars ska väl vp gå hela tiden som det är minus grader  Sc:,h
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 januari 2015, 14:38:51 »

Ah, ok. Antagligen underdim slinga.
Hade vart bättre med glykolfylld tank och slinga för huset kanske.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2015, 14:36:34 »

Antagligen glykolfyllt så inte lv/vp ska frysa ihop.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 januari 2015, 12:10:07 »

Varför slinga i tanken o inte direktkopplat?
Skrivet av: gossen
« skrivet: 04 januari 2015, 11:25:08 »

Jag tycker att det ser ut som att en stor del är hushållsel då det går ca 4kw mindre under nätterna än på dagarna, eller är det någon tidsstyrning som sänker temperaturen på nätterna?

Om det är HH-el så går det ju 16x4kwh per dygn, dvs av förbrukade 140kwh är 64kwh hushållsel och då 76kwh värme.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 januari 2015, 15:50:01 »

När det var +5 ute gick det åt 80 kWh/dygn. När det var -5 170 kWh/dygn. Det betyder att husets värmebehov är 0,38 kW/K.  Mitt hus med ouppvärmd källare behöver ca 0,23 kW/K. Om källaren är uppvärmd tycker jag värmebehovet är rätt rimligt i förhållande till yta och byggnadsår med tanke på osäkerheten i min kalkyl.   
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 januari 2015, 15:17:12 »

hur lång är slingan i tanken till din 12 kw vp ?
Det är svårt att få ut alla kw i en slinga när temperaturerna närmar sig varann.
vp bryter / stannar på hög retur..
cc
Skrivet av: Melchior
« skrivet: 02 januari 2015, 14:50:00 »

Hej, jag sitter här och försöker klura lite hur vårt värmesystem fungerar samt om det är rimligt det som just nu händer i huset.

Enplans med källare byggt 1973 (114 m2 + 114 m2 källare)

Har följande utrustning: Acktank 1700 l, CTC 1100 som bara kör elpatron mot acktanken, värmepump Gosay 12kw som leder in värmen i acktanken via en kamflänsslinga, Siemens 45.500 styrning av elementkretsen (tempgivare i vardagsrum).

Jag siktar på 22 grader i vardagsrum.

Det känns just nu som det går åt väldigt mycket energi. Grannen som har en CTC gör av med ca 14000 kwh per år och har ett hus som är byggt samtidigt (inte exakt likadant men nästan).

Så här ser vår förbrukning ut. Det verkar som inte VP orkar med under -4 då sjunker det till 38grader i acktanken. Det verkar som VP har elpatron i sig men jag vet inte om det faktiskt fungerar.

Vi använder inte extremt mycket varmvatten eller tvättar/diskar galet mycket. Så det känns lite som värmen är den primära förbrukaren av energi.

De dagar jag visar så har jag slagit av värmepumpen helt och kör bara på Elpatronen i CTC 1100.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!