Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta termostater till döda vred  (läst 4604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta termostater till döda vred
« skrivet: 01 oktober 2013, 09:36:41 »
Hej!

I syfte att få ett stabilare bergvärmesystem har jag tänkt att byta ut samtliga termostater på elementen till döda vred. Dock har jag den äldre typen av termostater där du klämmer åt med typ en slangklämma för att den ska sitta. Vet någon vart man kan hitta döda vred med motsvarande fäste? Undviker gärna adaptrar om möjligt!

i våra två badrum samt i tvättstugan är ny golvvärme draget som styrs av vardera innegivare enligt skiss som jag ritat. Tappar jag poängen i att byta till vred på radiatorerna när ändå golvvärmen går på termostat? Jag tänker att golvvärmen har mkt lägre temp i systemet så att det påverkar inte så mkt. Rätt eller fel?

Allt gott
//Doman

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Byta termostater till döda vred
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2013, 10:19:23 »
Är lite osäker på om Danfoss handvred (rikaby nummer 2955) passar på den ventilen men tror tyvärr inte att den gör det

Alternativet är att köpa nya termostatvred för att ersätta de gamla men de kostar 200:-/st
ser ut som du har 26mm anslutning och då skall du ha RA2950 som har rinkaby nummer 9483
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta termostater till döda vred
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2013, 10:22:27 »
Behövs det några vred över huvud taget? Går det inte att ställa grundflödet på nåt annat sätt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater till döda vred
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2013, 11:29:22 »
Jag såg handvreden på Rinakbyrör, men de verkar inte passa o en ny termostat vill jag inte byta till. Det är ju just termostat som jag vill gå bort ifrån. Så gärna fler förslag!

Behövs det några vred över huvud taget? Går det inte att ställa grundflödet på nåt annat sätt?

Vreden vill jag ha för att behålla flexibiliteten i att enkelt kunna ändra förhållanden elementen emellan. Gör jag det med skiftnyckel på nån flödesstrypare i elementet blir det ju mer "hårdkodat" o oflexibelt. Vi har satt nya slottsvred på element i hall o kök, där de syns ordentligt. Men det kan vi inte ha överallt då de är fasligt dyra.


Utloggad doman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater till döda vred
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2013, 13:38:17 »
Har googlat mig fram till att termostatformatet jag har där hemma heter RAVL.
Såfort jag kommer hem ska jag rusa till närmsta element o kolla, sambon får "hej-pussen" först därefter :)

DÃ¥ verkar iaf denna bli prima:
http://www.mmetal.se/tkm/TKM-Tillbehoer.htm

Dock vill jag gärna fortfarande få svar gällande golvvärmefrågan, visst är det så att termostat-styrningen på den påverkar systemet marginellt då det ändå handlar om "lågvärme"?


Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta termostater till döda vred
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2013, 18:03:25 »
Om termostaterna är graderade till 5 och inte till 3. Då kan du bara skruva upp dom på Max så är det samma sak som att inte ha termostat. Alltså fullt öppet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!