Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?  (läst 6918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?
« skrivet: 13 september 2013, 11:54:12 »
Jag har bergvärme i en tvåplansvilla (suteräng) med betongplatta mellan planen från 60-talet. Jag skall totalrenovera mitt kök inklusive byta golv.

Jag gillar klinkergolv men har förstått att det känns kallt om man inte har golvvärme. Idag har jag vanliga radiatorer i köket men funderar på att byta till vattenburen golvvärme.

Kan det vara några problem med vilken temperatur vattnet i slingan skall ha om man bara byter till golvvärme i ett rum?

Om det faller bra ut är min plan att lägga in golvvärme i hela övervåningen vartefter jag renoverar rummen men det blir i så fall över flera år...

Några andra tankar eller förslag på produkter / lösningar mottages med tacksamhet!

/Magnus

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2013, 12:20:56 »
Kan det vara några problem med vilken temperatur vattnet i slingan skall ha om man bara byter till golvvärme i ett rum?

Jag antar att du menar om man bara kan koppla på golvvärmen vid en radiatorkoppling? Normalt sett behöver golvvärmen en liten pump och shuntas, dels för att den behöver maxtempbegränsas för golvets skull, dels för att flödet behöver vara större, annars är det bara de första meterna av slingan som blir varma. Men om det bara är ett inte alltför stort rum så kan man få ett bra resultat utan, men då behöver man korta slingor, gärna flera korta slingor istället för en längre, och de bör vara av 20mm slang, inte mindre. Men man bör ändå sätta en ventil som begränsar maxtempen.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 13 september 2013, 14:38:03 »
Jag antar att du menar om man bara kan koppla på golvvärmen vid en radiatorkoppling? Normalt sett behöver golvvärmen en liten pump och shuntas, dels för att den behöver maxtempbegränsas för golvets skull, dels för att flödet behöver vara större, annars är det bara de första meterna av slingan som blir varma. Men om det bara är ett inte alltför stort rum så kan man få ett bra resultat utan, men då behöver man korta slingor, gärna flera korta slingor istället för en längre, och de bör vara av 20mm slang, inte mindre. Men man bör ändå sätta en ventil som begränsar maxtempen.

Jo det var precis så jag menade - jag har redan två existerande radiatorer i rummet (som totalt är ca 25 kvadrat) tänkte ersätta dem med golvvärme och använda de befintliga kopplingarna.

Tack för informationen - verkar vara värt att diskutera vidare med en installatör.

Mvh Magnus




Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2013, 16:02:17 »
Jag har fyra st. separata golv värmeslingor i olika rum. Jag har försökt att få dem att fungera utan en separat cirkulationspump, men med misslyckat resultat. Det är svårt att få cirkulation i dylika slingor, och framför allt få värme i dem. Ha därför inte för stora förväntningar på att få igång din slinga utan pump. Men med pump så fungerar dom förträffligt. Mitt råd är därför; Planera därför för ett utrymme med röravsättningar och eluttag för en pump i något lämpligt utrymme t.ex ett köksskåp el.dyl. En liten smidig pump är t.ex. Wirsbo pusch 10 som kostar ca 3500kr. inkl.moms på Rinkarby rör. Det blir bara krångligt om du upptäcker att du inte får värme på slingan och måste montera en pump i efterhand.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Blanda radiatorer och vattenburen golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2013, 18:17:24 »
Eller kanske skaffa golvvärmefördelaren och cirkulationspump för hela övervångingen på en gång, men bara ansluta slingan för köket (som jag antar ligger fick på övervåningen?). Då kan du bygga på med resterade rum senare (och har ingen push-grej över som du inte har användning av längre).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!