Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?  (läst 22694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« skrivet: 10 januari 2010, 11:53:36 »
Hej,

Jag har problem att vissa rum i huset är kallare än andra trots identiska inställningar. Jag misstänker luft i systemet eftersom jag uteslutit allt annat (tror jag..).

Jag har en automatisk avluftare men om jag förstår det rätt så kan det ändå behövas luftas i vissa fall?

Frågan är, hur gör man?
Hittade något om att ta en slinga i taget? Så jag tänker så här, stäng alla slingor utom en, cirkpump på max. Rätt? Hur länge ska man köra isf?

Tacksam för hjälp!

PS. Har problem med trycket på min Fighter 360p. Kan detta hänga ihop? Jag menar om det pyser ut luft hela tiden så lär väl trycket sjunka?
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2010, 21:28:45 »
Hej
Hur avluftning går till på det system du beskriver vet jag inte men har du kollat allt annat? Har du en eller tvåplanshus, golvvärme, radiatorer eller både och, har detta fenomen kommit nu eller har det alltid funnits, har du en eller två fördelare (metallröret där alla slagar går in och ut), värms de kallare rummen från samma fördelare? Kan det vara så enkelt att du har mer processvärme från tv,datorer, människor, lampor etc i de varmare rummen?
Hur mycket tryck tappar du och under hur lång tid?
/THJH

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2010, 23:43:53 »
Lägg nåt under skvalleröret kan va säkerhetsventilen.
Man kan behöva lufta med cirkpumpen avslagen också, den kan driva luft till nåt "hörn"
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2010, 20:15:02 »
Förutsättningarna är följande. Byggt -04, 150 kvm, golvvärme i platta, inga radiatorer, tvårörssystem, samma fördelare till alla 10 slingor, 2 st långa på 120m resten på typ 20-70m. Kör med rekommenderade kurva 5. Bor i Skåne. Har även provat kurva 4 men inte märkt någon större skillnad på elräkningen..
Kör helt utan ställdon (styrning) fast att det finns i alla rum. Har tagit av dom och motionerat nippeln och det ser och ut på alla.

Har justerat strypning i flera veckor men uppnår aldrig någon jämn värme. Rättare sagt så känns det inte ens varmt på vissa golv fast de inte är strypta. Kör ut 35grader nu men badrummen är lite ljumna på golvet men inte mer..
Har dock en extremt öppen planlösning så temperaturen är ändå helt ok. Typ 20 grader i vardagsrum men bara 18-19 i sov och badrum.

I grund o botten är det att golven inte blir varma som retar mig. Var hemma hos min bror idag och han har klinker i köket, kör ut 35grader och det är så varmt på golvet att det verkligen känns genom strumpor o allt. Det har jag aldrig känt i vårt hus. Bott här tre år nu. Gör av med ca 21 000kWh per år (högt tycker jag!?) vilket förmodligen är för att jag måste hålla så hög framledningstemp för att få en schysst temp inne.

Trycket är en historia i sig. Nu över vintern tappar jag inte så mycket tryck? Kan det ha med att framledningstempen är högre än vanligt? På hösten/våren brukar fylla på till 1.0 bar och det sjunker ner till 0,4-0,5 på ett par veckor. Frågan är åxå om detta är pumpens "normala" tryck när framledningstempen är låg (25-28 grader).

Sorry för lååångt inlägg men kunskapstörsten tog över! ;)

/Jonas
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2010, 21:42:28 »
att golven inte blir varma-eller inte upplevs som varma, beror på att du har golvvärme, inte värmegolv. det är skillnad.
Värmegolv är till för komfort i klinkrade utrymmen som hall, badrum m.m. där kör man ut varmare vatten än vad som behövs för att hålla rummet varmt bara för att få golvet att kännas varmt i alla lägen.

Golvvärme har till uppgift att hålla rummet varmt, alltså upplevs inte golven alltid varma.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2010, 21:59:11 »
Hej Jonas,
Jag har köpt en IR-termometer (hyggligt billiga på Jula, Biltema etc) och mäter vilken returtemp som resp slinga har på fördelaren. Om du vill ha samma rumstemp i alla rum skall alla slingor ha samma returtemp. Tex en lång slinga skall ha större flöde (mer öppen ventil) än en kort men samma returtemp, tappar en slinga mer temp än övriga bör du öka flödet genom att öppna ventilen 1/4 varv i taget och mäta efter 24 timmar, annars kommer detta rum att vara kallare. Att du känner värmen i klinker bättre än trägolv är helt naturligt, klinker leder värme (och kyla) mycket bättre än trä. I min hall, tvättrum och på toaletterna slår värmen igenom snabbt, där finns klinker och kakel. Jag har även justerat upp flödet i dessa rum så Dt är mindre än i övriga rum för att få det x-tra varmt. Nu med -4 ute har jag 34 ut från VP, när jag mäter med IR-termometern har jag ca25gr på trägolven och ca27 på klinker/kakelgolven, trägolven känns inte varma men inte heller kalla medans klinker och kakel känns varma. Har 360, byggår 2006, golvvärme i betongplatta, kör på kurva 5-0, bor i Blekinge, 135m2, 20gr och 11500kWh.
När kollade du senast trycket i gummiblåsan exp.kärlet? Sitter en liknande cykelventil på tanken längst ner, och den skall hålla tillräckligt tryck för att systemet skall fungera, levereras med 0,5 bar. Töm trycket med säkerhetsventilen, mät och pumpa vid behov. Förövrigt väldigt dåligt beskrivet i manualen. Jag kan tro att ditt snabba tryckfall kan bero på att du inte har något vidare tryck i blåsan. Andra alternativet är läckage i säkerhetsventilen vars kvalite är dålig. 21000kWh låter mycket, vad har bror din, han med de varma golven?
/THJH

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2010, 18:59:11 »
Ska genast försöka mäta trycket i exp.kärlet. Får låna ihop grejer till det..
Kom på att vi har en IR-kamera på jobbet som jag ska låna hem imorgon, då kan jag både kolla returtemp och ojämnheter i golvet vid eventuell luft i slingorna!
Har pratat med en granne med liknande förutsättningar och han ligger på 17 000 kWh..

Jag är medveten om värmeledningen i parkett resp klinker. Problemet är att inte ens våra klinkergolv blir varma.. Jo, vårt lilla badrum på 3kvm så det har jag strypt så att det bara känns "behagligt".

Kom hem idag till ett tomt hus och hade 17 grader i nästan hela huset trots 35grader framledning. Därav misstänker jag luft i systemet... Blir väl konstaterat imorgon när jag får hem IR-mätaren.

Tack för tipsen hittills!
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2010, 20:10:50 »
att golven inte blir varma-eller inte upplevs som varma, beror på att du har golvvärme, inte värmegolv. det är skillnad.
Värmegolv är till för komfort i klinkrade utrymmen som hall, badrum m.m. där kör man ut varmare vatten än vad som behövs för att hålla rummet varmt bara för att få golvet att kännas varmt i alla lägen.

Golvvärme har till uppgift att hålla rummet varmt, alltså upplevs inte golven alltid varma.

Hur menar du? Om man kör ut varmare vatten än vad som behövs sÃ¥ blir det väl varm i rummet? Det kallas alltsÃ¥ värmegolv och är inte till för att värma rummet  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2010, 21:26:52 »


Hur menar du? Om man kör ut varmare vatten än vad som behövs sÃ¥ blir det väl varm i rummet? Det kallas alltsÃ¥ värmegolv och är inte till för att värma rummet  Sc:,h
Jo, självklart blir rummet också varmt men syftet med värmegolv är att få komfortvärme i golvet, tex givaren är placerad i golvet för att alltid hålla golvet varmt oavsett rumstemperaturen sen blir ju rummet uppvärmt per automatik.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2010, 21:38:01 »
Hej Jonas,
Jag har köpt en IR-termometer (hyggligt billiga på Jula, Biltema etc) och mäter vilken returtemp som resp slinga har på fördelaren. Om du vill ha samma rumstemp i alla rum skall alla slingor ha samma returtemp. Tex en lång slinga skall ha större flöde (mer öppen ventil) än en kort men samma returtemp, tappar en slinga mer temp än övriga bör du öka flödet genom att öppna ventilen 1/4 varv i taget och mäta efter 24 timmar, annars kommer detta rum att vara kallare. Att du känner värmen i klinker bättre än trägolv är helt naturligt, klinker leder värme (och kyla) mycket bättre än trä. I min hall, tvättrum och på toaletterna slår värmen igenom snabbt, där finns klinker och kakel. Jag har även justerat upp flödet i dessa rum så Dt är mindre än i övriga rum för att få det x-tra varmt. Nu med -4 ute har jag 34 ut från VP, när jag mäter med IR-termometern har jag ca25gr på trägolven och ca27 på klinker/kakelgolven, trägolven känns inte varma men inte heller kalla medans klinker och kakel känns varma. Har 360, byggår 2006, golvvärme i betongplatta, kör på kurva 5-0, bor i Blekinge, 135m2, 20gr och 11500kWh.
När kollade du senast trycket i gummiblåsan exp.kärlet? Sitter en liknande cykelventil på tanken längst ner, och den skall hålla tillräckligt tryck för att systemet skall fungera, levereras med 0,5 bar. Töm trycket med säkerhetsventilen, mät och pumpa vid behov. Förövrigt väldigt dåligt beskrivet i manualen. Jag kan tro att ditt snabba tryckfall kan bero på att du inte har något vidare tryck i blåsan. Andra alternativet är läckage i säkerhetsventilen vars kvalite är dålig. 21000kWh låter mycket, vad har bror din, han med de varma golven?
/THJH

Jag håller väl i stort sett med på vad du skriver men golvvärmejustering handlar lika mycket om att strypa där man har "överskottsvärme". Att bara öppna strypningar i de rum man önskar värme i är ju bara en del av sanningen.

Principen är ju att strypa de varma rummen för att styra flödet till de kallla rummen. Då man erhållit jämn värme (samma men kanske inte önskad temp i alla rum) alt önskade temperaturskillnader (varmare i bad och svalare i sov men kanske inte heller här önskad nivå) men kanske inte den nivå på värme som man önskar övergår man till att justera pannan så att man får önskad värmenivå.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2010, 22:00:34 »
Man har nog inte golvgivare i vattenburna system som är tänkt att vara huvudvärmekälla för en hel bostad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2010, 22:06:48 »
När du ändå pular med 360n så kolla att cirkpumpen står på max, har nu en tempsänkning på ca 4-5gr mellan till och retur mätt på fördelaren på resp slinga. Jag har själv justerat några slingor i huset där rumstemperaturen inte var som jag ville, med både ökade och minskade flöden som Thomas59 beskriver. Som jag förstår använder du inte rumstermostater och det är bra när du gör mätningen, annars kan en slinga vara "nyöppnad" av termostaten och värdet är då inte representativt.
/THJH

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2010, 06:42:32 »
Man har nog inte golvgivare i vattenburna system som är tänkt att vara huvudvärmekälla för en hel bostad.

Precis, men jag försökte bara förklara skillnaden mellan komfortvärmegolv och golvvärme.

Har setat på alltför många byggmöten och fått förklara varför golven inte känns varma alltid.
Därför, när det gäller golvvärme är alltid min första fråga " har ni bra innetemperatur?"
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad e98jole

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2010, 19:44:02 »
Nu har värmekameran varit i gång och mätt överallt!
Jag har nu en framledningstemperatur på 35grader, cirkulationspumpen på läge 3 (max).

Grovköket med klinker endast 21 graders golvtemp! Då är den strypt endast 1/4 varv vilket nästan ingenting... 27 graders returtemp..

Två st badrum med klinker, 24 resp 25 graders golvtemperatur!! Returtemp på 31(den slingan är något strypt) resp 28 grader.

Resterande rum har parkett och där ligger golvtempen mellan 21-23 grader. Returtempen ligger på ca 27-28 grader på alla, de flesta slingor är inte strypta...

SÃ¥ vad är summan av allt detta? Jag tolkar det som att flödet är för dÃ¥ligt!  
Jag vill ha det till luft i slingorna? NÃ¥gra andra tips?
« Senast ändrad: 26 januari 2010, 21:38:50 av e98jole »
150m2 enplanshus,-04 i Skåne, värmegolv i betong. Nibe Fighter 360P, Extra VVB till hörnbadkaret, Braskamin.
Medelförbrukning på 21000kwh sedan 2007. 2 vuxna + 2 små barn. Eldar ca 1,5m3

Utloggad THJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Lufta golvärme med automatiskt avluftning!?
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2010, 22:36:05 »
Du kan skruva på säkerhetsventilen för att avlufta VP, står beskrivet i monterings och skötselanvisningen, finns som PDF på nibe.se och du bör vara noggran med att följa instruktionen för att det skall fungera. Du kan även trycka in kulan på ventilen (tryck och släpp snabbt) i exp.kärlet och pyser det luft har du åtminstone något tryck i blåsan. Jag har även något som ser ut som luftnipplar på fördelaren, det kanske är nästa steg.

Kloka ord om exp.kärl på:http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

/THJH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 774
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!