Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt x-15 i samdrift med pelletspanna. Behöver ge T1 givaren en konstant temp  (läst 1763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lacky Looke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten/ SWE
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er! Jag arbetar med ett redan befintligt system där en pelletspanna går när ägaren tycker att det inte räcker till med värmepumpen. Värmepumpen (IVT x-15) tillverkar allt VV därför måste värmepumpen arbeta samtidigt som pannan, men systemet kräver en högre framledning på rad kretsen ibland. Panntillverkaren har en kulvert i närliggande fastighet och denna varmhålls även med värmepumpen när den går (radkretsen passerar via kulverten ut till pellets pannan). När ägaren startar pannan behöver jag en signal till T1 så att värmepumpen inte startar produktion för rad kretsen. Pann tillverkaren har byggt in en loop på rad kretsen som öppnar när pellets pannan har fått upp temperaturen och då kör värmepumpen mot sig själv, detta behövs för att ytterligare en växel ventil växlar mellan värmekällorna. Pann tillverkaren har missat att just denna modell av värmepump har ingen förberedd ingång till en returgivare på rad kretsen med följden att värmepumpen löser på högtryck.

Jag funderar om man kan via ett växelrelä kan koppla in ett motstånd på 1300 Ohm dvs ca 70 grader fingerad framledningstemp på T1:an när pellets pannan går ?

Jag funderar om jag tittat i rätt tabeller, är det en Pt 1000 givare på denna värme pumpens T1 ?

Är det någon som vet i så fall vilken typ av konstantmotstånd jag skall använda utan att skada T1 ut/ingången? Och vilken typ av signalspänning skickas ut till givaren?

Tack på förhand Pierre

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Går det inte att använda extern ingång (DI2)?
Nu står det (som vanligt) inte vad för inställningar man kan göra på den externa ingången.
Det står bara så här:

Citera
Externingång
I värmepumpen finns förberedda funktioner för att kunna styra värmen externt, t.ex.
från en telefon. Ingången till värmepumpen kan i reglercentralen programmeras för
olika funktioner.
För att aktivera funktionen måste ingången kortslutas. Observera att kontakten
måste vara potentialfri.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lacky Looke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten/ SWE
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar!
Det kan vara en mycket bra väg att gå om jag kan tala om för värmepumpen att vid slutning av den ingången skall värmepumpen endast tillverka VV.
Den externa pumpen som styrs av värmepumpen till rad behöver fortsätta att gå.

Vid denna driften står nämligen värmepumpen stand by och vid eventuellt driftstopp av pannan, skall vp förhindra nerkylning av byggnaderna och förhindra frysning av kulverten.

Får man fråga var den informationen om ingången finns och stod det ngt om från vilken årsmodell detta gäller?
När jag frågade IVT supporten gick dom på serie nr men tipsade inte om detta.....
MVH LyLo

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det borde vara samma inställningar som på 'vanliga' Rego800. Dvs, man kan ställa in att den antingen höjer/sänker framledningstempen eller blockerar värmeproduktion helt när ingången är aktiv.
Det står om det på sidan 21 i manualen:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_OM_PremiumLine_X11-15_1.0_sv.pdf

Det är kanske lite tydligare beskrivet i Rego800's manual. Sidan 16:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=Manuals&fn=Manual_Air_OM_sv_2010-04.pdf

« Senast ändrad: 28 december 2013, 16:39:08 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lacky Looke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västkusten/ SWE
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tackar ödmjukast för era tips detta skall undersökas mer och jag återkommer med resultat.
God fortsättning på Julen MVH LyLo

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det borde vara samma inställningar som på 'vanliga' Rego800. Dvs, man kan ställa in att den antingen höjer/sänker framledningstempen eller blockerar värmeproduktion helt när ingången är aktiv.
Det står om det på sidan 21 i manualen:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_OM_PremiumLine_X11-15_1.0_sv.pdf

Det är kanske lite tydligare beskrivet i Rego800's manual. Sidan 16:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=Manuals&fn=Manual_Air_OM_sv_2010-04.pdf

Som vanligt blir jag inte klok pÃ¥ IVT:s manualer, jag mÃ¥ste ha IVT-starr.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!